Virtuaaliset ympäristöt innostavan opetuksen ja ohjauksen tukena
Virtuaaliset ympäristöt ja lisättyä todellisuutta hyödyntävät sovellukset kehittyvät nopeaa tahtia ja niiden pelillisyyden mahdollistavat ominaisuudet ovat kiinnostava mahdollisuus oppimisen motivoinnin ja tukemisen näkökulmasta. Virtuaaliympäristöjä ja lisättyä todellisuutta hyödynnetään yhä enemmän opetuksessa ja ohjauksessa. Mutta millaisia lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia on saatavilla ja kuinka niitä otetaan osaksi opetusta tai ohjausta? Tähän teemaan syvennyttiin keväällä 2023 toteutetussa Opetushallituksen rahoittamassa ammatillisten opettajien täydennyskoulutuksessa Oppimisen ja ohjaamisen virtuaaliympäristöt.
Oppimisen ja ohjaamisen virtuaaliympäristöt -koulutus järjestettiin yhteistyössä Ammatillisen opettajankoulutuksen ja Tekniikan ja Luonnonvara-ala yksikön kanssa. Koulutus koostui yhdestä etäopetuspäivästä ja kahdesta lähiopetuspäivästä Linnanmaan kampuksella. Lähiopetuspäivien aikana osallistujat pääsivät tuottamaan itse materiaalia virtuaaliympäristöön (Matterport 3D virtuaaliympäristöharjoitus) sekä testaamaan erilaisia lisätyn todellisuuden ympäristöjä, virtuaalilaseja ja puettavia älylaitteita. Opetuksessa nostettiin esille myös erilaisia valmiita virtuaalisia tai lisätyn todellisuuden ominaisuuksia sisältäviä ympäristöjä (esimerkiksi Wonda, Mozilla Hubs, Thinglink, Seppo.io) sekä niiden käyttötapoja oppimisen ja ohjaamisen tukena. Lähiopetuksen lisäksi koulutukseen sisältyi osallistujan omaan työhön liittyvä kehittämistehtävä. Kehittämistehtävä oli osallistujan omaan opetukseen tai ohjaamiseen liittyvän opetuksen suunnitelma tai toteutus, jossa hyödynnettiin virtuaalisuutta tai lisättyä todellisuutta jollain tavalla.
Koulutuksen osallistujat olivat erittäin aktiivisia koulutuspäivien aikana tutustuessaan erilaisiin virtuaalisuuden mahdollisuuksiin. Kehittämistehtävissä osallistujat pohtivat ansiokkaasti virtuaalisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia omassa oppilaitoksessaan ja opetuksessaan huomioiden sekä pedagogiset lähtökohdat että virtuaalisuuden tuomat mahdolliset haasteet esimerkiksi resursoinnissa. Palautteen mukaan koulutukselle olisi tarvetta jatkossakin.
Kuvassa koulutuksen osallistuja kokeilee projektisuunnittelijan Jari Rauman johdolla etäohjelmointisovellusta, jossa Delfoin hitsausrobotti on yhdistetty Visual Components ohjelmaan. Robottia voidaan tarkastella virtuaaliympäristössä Varjon XR-1 virtuaalilaseilla Oulun ammattikorkeakoulun Hybridilaboratoriossa.
Kouluttajat
Yliopettaja Manne Tervaskanto, manne.tervaskanto@oamk.fi
Lehtori Minna Pesonen, minna.pesonen@oamk.fi