Skip to content

Tietoa uudelle YAMK-opiskelijalle 

Uusien AMK-opiskelijoiden materiaali löytyy täältä.

Kevään 2024 YAMK-hakukohteiden tulokset julkaistaan 4.7.2024 mennessä. Tulokset päivittyvät reaaliaikaisesti Opintopolku-palveluun. Voit tarkistaa ajantasaisen opiskelijavalintatilanteesi kirjautumalla palveluun. Opetushallitus lähettää 4.7.2024 jälkeen kaikille hakijoille sähköpostitse tuloskirjeen, jossa näkyvät tiedot kaikkien hakukohteiden osalta. Varasijavalinta päättyy 6.8.2024.

Aloittavan uuden opiskelijan muistilista

  • Ota vastaan opiskelupaikka ja ilmoittaudu.
  • Tarkista, että olet liittänyt hakemuksellesi vaaditut pohjakoulutus- ja työtodistukset
  • Hae käyttäjätunnukset Oamkin järjestelmiin.
  • Tutustu opintojesi aloituspäivien ohjelmaan ja materiaaliin.
  • Tee Digistarttipaketti ennen opintojen alkua.

Opiskelupaikan vastaanottaminen sekä ilmoittautuminen tehdään kirjautumalla Opintopolku-palveluun. 4.7.2024 mennessä hyväksyttyjen tulee vastaanottaa opiskelupaikka viimeistään 11.7.2024 kello 15.00. Tämän jälkeen hyväksytyillä on 7 vuorokautta hyväksymisestä aikaa vastaanottaa opiskelupaikka.

Ilmoittautumisen vaihtoehdot

Lukuvuoden alussa opintonsa aloittava opiskelija:

  • läsnäoleva koko lukuvuoden
  • poissaoleva koko lukuvuoden
  • läsnäoleva syyslukukauden, poissaoleva kevätlukukauden
  • poissaoleva syyslukukauden, läsnäoleva kevätlukukauden

Kevätlukukauden alussa opintonsa aloittava opiskelija:

  • läsnäoleva kevätlukukauden
  • poissaoleva kevätlukukauden

Vain läsnäolevaksi ilmoittautuneella opiskelijalla on oikeus opintojaksojen suorittamiseen, opinto- ja ateriatukeen sekä opiskelijakunnan jäsenyyteen liittyviin etuihin (mm. matka-alennuksiin).

Ensimmäisen lukuvuoden (1.8.-31.7./keväällä aloittava 1.1.-31.7.) poissaolo on mahdollista vain seuraavista lakisääteisistä syistä:

  • suorittaa asevelvollisuuslain (1438/2007), siviilipalveluslain (1446/2007) tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaista palvelua;
  • tarvitsee vapaata opinnoistaan lapsensa hoitamiseksi tämän syntymän tai adoption yhteydessä; tai
  • on oman sairautensa tai vammansa vuoksi kykenemätön aloittamaan opintojaan

Poissaolon edellytyksenä on, että toimitat asiakirjan poissaolosi lakisääteisestä syystä:

  • palvelukseenastumismääräys tai palvelustodistus,
  • Kelan todistus raskaus- tai vanhempainrahakaudesta tai jos todistusta ei vielä ole, lääkärintodistus raskaudesta. Myös muiden maiden viranomaisten vastaavat todistukset lakisääteisestä vanhempainvapaasta hyväksytään.
  • sairauspäivärahapäätös tai mikäli sellaista ei ole, lääkärintodistus. Lääkärintodistuksesta on ilmettävä, mikä sairaus tai vamma on kyseessä ja että kyseinen sairaus tai vamma estää opintojen aloittamisen. Opiskelijan oma ilmoitus ei ole riittävä selvitys.

Jos ilmoittaudut poissaolevaksi ensimmäisenä lukuvuonna sairauden tai vamman vuoksi, se kuluttaa kahden lukukauden poissaolo-oikeuttasi.Kevään osalta voit muuttaa läsnäolon poissaoloksi vain, jos syyslukukauden poissaolon perusteena ollut sairaus tai vamma jatkuu myös kevätlukukaudella. Muutoshakemus tulee tehdä 15.1. tai sitä seuraavaan arkipäivään mennessä. 

Poissaolo asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, naisten vapaaehtoisen asepalvelun, raskaus- tai vanhempainvapaan vuoksi on mahdollista missä tahansa vaiheessa opintoja, eikä se kuluta kahden lukukauden poissaolo-oikeutta. 

Voit lähettää poissaolotodistuksen sähköpostilla tai toimittaa postitse asiakirjoista jäljennöksen hakijapalveluihin. Toimitetut kopiot tuhotaan tarkistuksen jälkeen. Asiakirjat on toimitettava suomen-, ruotsin- tai englanninkielisinä. Mikäli et toimita asiakirjoja määräaikaan mennessä tai ne ovat puutteellisia, sinut kirjataan läsnä olevaksi opiskelijaksi.

Mikäli lähetät poissaolotodistuksesi sähköpostina, sinun tulee käyttää turvapostia:

  • Rekisteröi sähköpostiosoitteesi palveluun https://securemail.oulu.fi/.
  • Tämän jälkeen saat sähköpostiisi viestin, jonka lähettäjänä näkyy ”Turvaposti Oulun Yliopisto”. Viesti sisältää henkilökohtaisen linkin, jolla tunnistaudut palveluun.
  • Kirjoita To-kenttään vastaanottajaksi jokot.oamk@oulu.fi ja Subject (aiheeksi) “Poissaolotodistus”.
  • Liitä viestiisi lääkärintodistus tai muu todistus.
  • Lähetä luottamuksellinen viesti palvelussa.

Luottamuksellisten viestien käsittelyyn käytetään Deltagon Sec@GW-palvelua.

Todistuskopiot korkeakoulu- ja/tai opistoasteen tutkinnosta sekä työkokemuksesta on tullut liittää hakemukselle 3.4.2024 mennessä. Mikäli kahden vuoden työkokemusvaatimus ei ole täyttynyt vielä hakuaikana, tulee sinun liittää kopiot työtodistuksista 31.7.2024 mennessä. 

Todistuskopiot liitetään hakemukselle Opintopolku-palvelussa kohtaan ”Opiskelijaksi valitun todistukset”. Kirjautuminen Opintopolkuun on mahdollista verkkopankkitunnuksilla tai muulla vahvalla tunnistautumisella.

Jos todistusjäljennösten liittäminen hakemukselle ei ole mahdollista, voit lähettää ne suojatulla sähköpostilla tai toimittaa jäljennökset postitse. Jäljennösten ei tarvitse olla oikeaksi todistettuja. Määräaika on sama kuin sähköisesti liitettävissä liitteissä. 

Mikäli lähetät todistusjäljennökset sähköpostina, sinun tulee käyttää turvapostia:

  • Rekisteröi sähköpostiosoitteesi palveluun https://securemail.oulu.fi/.
  • Tämän jälkeen saat sähköpostiisi viestin, jonka lähettäjänä näkyy ”Turvaposti Oulun Yliopisto”. Viesti sisältää henkilökohtaisen linkin, jolla tunnistaudut palveluun.
  • Kirjoita To-kenttään vastaanottajaksi jokot.oamk@oulu.fi ja Subject (aiheeksi) “Todistusjäljennökset”.
  • Liitä viestiisi todistusjäljennökset.
  • Lähetä luottamuksellinen viesti palvelussa.

Luottamuksellisten viestien käsittelyyn käytetään Deltagon Sec@GW-palvelua.

Mikäli olet hakuaikana liittänyt kaikki vaaditut todistukset hakemukselle, sinun ei tarvitse toimittaa niitä uudelleen.

Tarvitset opiskelijatunnuksen eli students.oamk.fi-käyttäjätunnuksen, jotta voit käyttää Oamkin verkkopalveluita (esim. sähköposti, pilvitallennustilat ja verkko-opiskeluympäristöt). Kun otat tunnuksen käyttöön, sitoudut samalla noudattamaan Oamkin tietojärjestelmien käyttösääntöjä ja hyväksyt samalla käyttöehdot.

Hae tunnuksesi Suomi.fi -palvelusta ohjeen mukaan. Tunnusta hakiessasi sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi suomalaisella verkkopankkitunnuksella (tai suomalaisen operaattorin mobiilivarmeenteella). Huomaa, että tunnuksen haku edellyttää, että olet ottanut opiskelupaikan vastaan ja on kulunut 2-3 arkipäivää siitä, kun olet ilmoittautunut lukuvuodelle 2024-2025. Jos tunnuksen haku ei onnistu, tarkistathan ilmoittautumisesi Opintopolku-palvelusta.

Jos sinulla ei ole suomalaista verkkopankkitunnusta (tai suomalaisen operaattorin mobiilivarmennetta), voit hakea students-tunnuksen koulutuspalveluista. Jos haet tunnuksen koulutuspalveluista, sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi, eli ota mukaan voimassa oleva passi, henkilökortti tai ajokortti.

Laitevaatimukset
Huolehdithan, että sinulla on opintojesi alkaessa kannettava tietokone, toimiva verkkoyhteys, selainohjelma (esim. Chrome) ja web-kamera. Lisäksi tarvitset myös kuulokemikrofonin verkko-opetus- ja ohjaustilanteita varten. Saat opintojesi ajaksi ilmaiseksi käyttöösi MS 365 palvelut, joka sisältää mm. yleisimmät toimistosovellukset (Word, Excel, Powerpoint, OneNote). 

Testaa kirjautumista MS 365 -pilvipalveluun (kirjautumisohje) ennen opintojen alkua. Ongelmatilanteissa ole yhteydessä ICT-palveluihin.

Löydät tutkinto-ohjelmakohtaisista materiaaleista tarkemmat aloituspäivien aikataulut ja Zoom-linkit.  

Päivitetään kesäkuussa.

LINNANMAAN KAMPUS

Linnanmaan kampuksella on informaatioteknologian, tekniikan, liiketalouden, kulttuurin ja luonnonvara-alan koulutuksemme sekä ammatillinen opettajankoulutus. 

Oamkin opiskelijana voit hankkia Linnanmaan kampukselle ympärivuorokautisen 24/7-kulkuoikeuden. Lisätietoja kulkukortista

Oulu Campus Navigator on sisätilanavigointiin tarkoitettu mobiilisovellus Linnanmaan kampuksella, joka on ladattavissa Google Playsta ja App Storesta. Campus Nav Sovellus mahdollistaa kampuksen käyttäjille oman sijainnin paikantamisen, tilojen hakemisen sekä oikean reitin löytämisen haluttuun tilaan. Sovellus ei vaadi kirjautumista, eikä sillä seurata yksittäisten käyttäjien sijaintia. Sovelluksen toiminta perustuu kampuksen käytäville asennettujen Bluetooth-lähettimien signaaleihin.

Oamkin opiskelijana voit käyttää Oamkille merkittyjä autopaikkoja. Sinun tulee hakea käyttöoikeus autopaikkaan. Oamkilla on sekä maksuttomia kylmiä autopaikkoja että maksullisia lämmityspaikkoja. Ohjeet autopaikan käyttöoikeuden hakemiseen Linnanmaan kampukselle opiskelijaintra Oivassa. Opiskelijaintraan kirjaudut students.oamk.fi -käyttäjätunnuksella.

Huomioithan, että Oamkin opiskelijana et saa pysäköidä Oulun yliopiston autopaikoille. 

SOSIAALI- JA TERVEYSALAN KAMPUKSET

Sosiaali- ja terveysalan kampukset sijaitsevat Oulussa (Kontinkangas) ja Oulaisissa

Katso ohjeet pysäköintiin Kontinkankaan kampuksella.

Opiskelu ammattikorkeakoulussa edellyttää hyviä digitaalisia opiskelutaitoja sekä opiskelua hyödyttävien ja mahdollistavien digitaalisten palveluiden hallintaa. Digitaalisten opiskelutaitojen ja digitaalisten palvelujen hallinnan tueksi on rakennettu Moodleen Digistarttipaketti, jonka avulla opit käyttämään opiskelun kannalta välttämättömiä digitaalisia ohjelmia ja palveluita. 

Voit aloittaa Digistarttipaketin 1.8.2024. Voit tehdä Digistarttipaketin tehtäviä itsenäisesti omaan tahtiisi, sinulle sopivana ajankohtana. Digistarttipaketti tulee tehdä ennen opintojen aloituspäiviä. 


Kirjaudu Moodleen opiskelijatunnuksellasi ja salasanallasi osoitteessa http://oamk.fi/moodle. Lue tarvittaessa ICT:n ohjeet kirjautumisesta.  Liity Master Digistarttipaketti 2024-2025 kurssialueelle (Linkki päivitetään kesällä). 

Muuta hyödyllistä tietoa  

Opinnot esitellään ja opintojaksoille ilmoittautuminen ohjeistetaan opintojen aloituspäivillä. Tutkinto-ohjelman opintoihin, osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin on hyvä tutustua etukäteen Opinto-oppaasta.

Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu alkavat heti opintojen alussa. Opiskelijoiden on hyvä ennen opintojen alkua miettiä aihetta, johon opinnäytetyössä haluaa keskittyä. Oamk tarjoaa opiskelijoille monialaisia yhteistyöprojekteja opinnäytetyön aiheeksi. Näistä tarkemmin tietoa opintojen alettua. 

Master-koulutus rakentuu osaamisperusteisuudelle, jossa olennaisena on opiskelijoiden aiemman osaamisen ja toisaalta kehittymisen tarpeiden mahdollisimman onnistunut tunnistaminen. Osaamisen tunnistamisen perusteella suunnitellaan osaamistavoitteiden mukainen osaamisen kehittäminen ja osaamisen osoittaminen. 

Osaamisperustaisessa opiskelussa

  • voit itse suunnitella osaamisen kehittämisen ja osoittamisen
  • voit osoittaa osaamistasi itsenäisesti tai ryhmässä
  • voit halutessasi hyödyntää myös tarjottuja vaihtoehtoisia suoritustapoja
  • voit verkostoitua eri alojen opiskelijoiden kanssa
  • opintojen eteneminen on aikaan ja paikkaan sitoutumatonta
  • voit nopeuttaa valmistumista
  • olet edelleen oman tutkinto-ohjelmasi opiskelijaryhmän jäsen

Mitä osaamisperustainen työskentely vaatii?

  • vastuunottamista omasta oppimisestasi ja sen suunnittelusta
  • osaamisen jakamista myös muille opiskelijoille
  • halua kokeilla uudenlaista opiskelijalähtöistä osaamisen kehittämisen ja osoittamisen toimintatapaa 

Master-koulutusta linjaa ja määrittää eurooppalainen tutkintojen ja osaamisen viitekehys. Master-opinnot edellyttävät opiskelijalta itseohjautuvuutta, vastuullisuutta, sitoutuneisuutta ja uteliaisuutta heittäytyä haastaviinkin tilanteisiin ja rohkeasti kokeilla uutta. Master-koulutuksessa opinnot koostuvat alakohtaisista ja monialaisista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opiskelu tapahtuu pääosin verkko-opintoina. Osa opinnoista toteutetaan yhdessä muiden Oamkin Master-tutkinto-ohjelmien kanssa. Monialainen ryhmätyöskentely mahdollistaa opiskelijoiden osaamisen jakamisen ja verkostoitumisen. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointeja, joilla tuetaan opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä sekä opiskelijoiden keskinäistä kollegiaalisuutta ja yhteistoimintaa.

Tutkinto-ohjelman tarkempi rakenne, opintojaksojen osaamistavoitteet ja arviointikriteerit löytyvät Opinto-oppaasta. Opintojen tarkempi ajoituskaavio löytyy Moodlesta.

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) vastaa korkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitopalveluista.

Jos suoritat amk- tai yamk-tutkintoa ja ilmoittaudut läsnäolevaksi, tulee sinun maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu OmaKelassa oma-aloitteisesti lukukausittain. Lue ohje, miten maksat korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun.

Terveydenhoitomaksun eräpäivä on syyslukukaudella 15.11. ja kevätlukukaudella 15.3. joka lukuvuonna. 

Terveydenhoitomaksua ei tarvitse maksaa, jos opiskelijan sosiaaliturvasta vastaa toinen EU- tai Eta-maa, Sveitsi tai Iso-Britannia. Lisätietoa asiasta Kelan sivuilta

Ateriatuki

Olet oikeutettu Kelan ateriatukeen suorittaessasi korkeakoulututkintoa. Saat alennushintaisen aterian ateriatuen piirissä olevissa ravintoloissa näyttämällä voimassa olevaa opiskelijakorttia tai Tuudon opiskelijatunnistetta. 

Lisätietoa ateriatuesta ja opiskelijaravintoloista
Lisätietoa Tuudon opiskelijatunnisteesta

Opintotuki

Kela ei lähetä uusille opiskelijoille erillistä muistutusta opintotuen hakemisesta. Opintotukeen kuuluu opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Tee opintotukihakemus vasta sen jälkeen, kun olet ottanut opiskelupaikan vastaan ja uuden opiskelupaikkasi tiedot tulevat näkyviin Kelan verkkohakemukseen pohjatiedoiksi.

Opintotuki myönnetään hakemuksesta opintojen alussa yleensä koko tavoitteelliselle suorittamisajalle. Lukuvuosittainen tukiaika on syyskuusta toukokuuhun. Huom! Opintotukea ei voi hakea takautuvasti, vaan opintotuki myönnetään aikaisintaan hakemiskuukauden alusta lukien.

YAMK-opiskelijana huomioithan erityisesti opintotuen tulorajat ja opintojen edistymisen vaatimukset.

Jos sinulle myönnetään aikuiskoulutustuki, voi sinulla olla oikeus myös opintolainan valtiontakaukseen. Lisätietoa aikuiskoulutustuen opintolainasta Kelan www-sivuilta.

Lisätietoa opintotuesta Kelan www-sivuilta.

Asumistuki

Yleinen asumistuki myönnetään ruokakunnalle. Voit hakea yleistä asumistukea, kun tiedät asumismenosi ja asumisolosuhteesi. Yleistä asumistukea voi saada ympäri vuoden riippuen ruokakunnan tuloista. Asumistukea voit saada takautuvasti hakemiskuukautta edeltävältä kuukaudelta. 

Lisätietoa yleisestä asumistuesta Kelan www-sivuilta.

Lämpimät onnittelut opiskelupaikastasi!

OSAKO eli Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta on lakisääteinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka ajaa kaikkien Oamkin opiskelijoiden etuja. OSAKOn jäseneksi liittymällä saat virallisen, valtakunnallisen opiskelijakortin, rahanarvoisia etuja ja äänesi kuuluviin!

Opiskelijakunta OSAKO kokoaa vuosittain kaikille uusille opiskelijoille suunnatun Uuden opiskelijan oppaan, josta löydät kattavasti tietoa niin Oulun ammattikorkeakoulusta kuin esimerkiksi Oulussa asumisestakin.

LIIKETALOUS

Päivi Aro, opintovastaava

050 5298364 / paivi.aro [at] oamk.fi

TEKNIIKKA

Tero Hietanen, opintovastaava

050 3729742 / tero.hietanen [at] oamk.fi

SOSIAALI- JA TERVEYSALA, KULTTUURIALA

Mika Paldanius, opintovastaava

040 3580230 / mika.paldanius [at] oamk.fi

LUONNONVARA-ALA

Outi Virkkula, opintovastaava

050 3174881 / outi.virkkula [at] oamk.fi

Koulutuspalvelut

Koulutuspalveluiden Oamk-lähipalvelut ohjaa ja neuvoo sinua muun muassa opiskeluoikeuteen, lukuvuosi-ilmoittautumiseen, opiskelijavaihtoon, vakuutuksiin ja valmistumiseen liittyvissä asioissa. Saat meiltä erilaisia opiskeluun liittyviä asiakirjoja, kuten opiskelutodistuksen, opintosuoritusotteen ja valmistuessasi tutkintotodistuksen. Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat voivat asioida Linnanmaan ja Kontinkankaan palvelupisteillä. (Katso palvelupisteiden aukioloajat)

Oamk-lähipalvelut tavoitat sähköpostitse study.oamk(at)oulu.fi ja puhelimitse 029 448 9210. Puhelinpalveluaika on ma – pe klo 10-12. 

Hakijapalvelut 

Hakijapalvelut tavoitat sähköpostitse hakijapalvelut(at)oamk.fi
Puhelin: 029 448 9002, ma-to klo 9-13.
Postiosoite:
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk), Hakijapalvelut, PL 405
90101 OULU