Skip to content
3.9.2024 / Tutkimus ja kehitys

Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartta ohjaa kohti hiilineutraalia maakuntaa

Ruskaa ja polkupyöriä katoksessa

Pohjois-Pohjanmaan päivitetty ilmastotiekartta linjaa toimia, joilla maakunnan hiilineutraalisuustavoite on saavutettavissa. Vuosina 2007–2022 kasvihuonekaasupäästöt taakanjakosektorilla vähentyivät alueella 35 %, mutta matkaa tavoitteeseen on yhä paljon. Toimilla on kiire, sillä näkyvät vaikutukset vaativat aikaa.

Päivitetyn Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartan mukaan merkittävin päästövähennyspotentiaali maakunnassa on liikenteen käyttövoimamuutoksissa, maatalouden turvemaiden viljelyn muutoksissa, hiilinielujen kasvattamisessa ja tuulivoimassa.

Maataloudessa uusia kasvilajeja ja sitä kautta uusia proteiinilähteitä tulisi onnistua ottamaan viljelyyn. Ensiarvoisen tärkeää olisi maaperän hiilinielun vahvistaminen eli hiiliviljely.

– Pohjois-Pohjanmaa on hyvin suovaltaista aluetta, joten turvemaiden viljelyn kehittäminen on maakunnassa edessä välttämättä. Jo näiden maiden muokkauksen vähentäminen auttaisi paljon. Tämä tarkoittaa esimerkiksi monivuotisten kasvien käytön lisäämistä, nurmiviljelyä ja suorakylvöä. Metsäsektorilla metsien hakkuumäärät täytyy onnistua pitämään kohtuullisina, projektipäällikkö Ritva Imppola Oulun ammattikorkeakoulusta sanoo.

Projektipäällikkö Ritva Imppola Oulun ammattikorkeakoulusta on ollut merkittävässä roolissa Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartan päivitystyössä.

Liikenteen päästöt ovat laskusuunnassa, mutta vauhtia tarvitaan lisää. Esimerkiksi siirtymää kohti sähkö- ja kaasukäyttöisiä ajoneuvoja olisi tärkeää pystyä nopeuttamaan. Tämä on erityisen tärkeää, sillä maakunnassa tuotetaan jo merkittävä määrä uusiutuvaa sähköä ja biokaasua, ja suunnitteilla on moninkertaisesti nykyistä enemmän uusia tuotantolaitoksia.

– Pohjois-Pohjanmaalla sähkö- ja hybridiautojen osuus vuodesta 2018 vuoteen 2023 on toki kasvanut noin 1,5 promillesta 4,5 prosenttiin, mutta valitettavasti edelleen 95 prosenttia autoista on bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Myös kaavoituksella ja joukkoliikenteen kehittämisellä liikenteen päästöjä voidaan vähentää, Imppola toteaa.

Nyt hyväksytty ilmastotiekartta on maailman olosuhteiden muutosten myötä päivitetty versio alun perin vuonna 2021 hyväksytystä ilmastotiekartasta. Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallitus hyväksyi päivityksen 19.8.2024. Tiekarttaa hyödynnetään maakunnan kehittämisessä, ja se toimii yhtenä Euroopan aluekehitysrahaston rahoituskriteerinä Pohjois-Pohjanmaan liitolle tulevissa hankehauissa. Lisäksi tiekartta ohjaa esimerkiksi kuntien ilmastotoimien suunnittelua.

Oulun ammattikorkeakoulun Canemure-hanke on ollut vahvasti vaikuttamassa ilmastotiekartan päivitykseen yhdessä Pohjois-Pohjanmaan liiton kanssa. Ilmastotiekartta on syntynyt tiiviissä yhteistyössä maakunnan eri toimijoiden kanssa.

– Päivitystyöhön otettiin mukaan aiempaa laajempi joukko kulttuurielämän, kolmannen sektorin ja nuorison edustajia, Imppola kertoo.

Ilmastotavoitteiden saavuttaminen maakunnassa edellyttää ilmastotiekartan toimien toteutumista.

– Suunta on oikea, mutta paljon pitäisi vielä asialle tehdä ja voidaan tehdä. Se edellyttää, että työhön tartutaan oikeasti. Voimme vaikuttaa jokainen omalla toiminnallamme ja valinnoillamme, joka päivä, Imppola toteaa.

Lisätiedot:

Ritva Imppola, 
projektipäällikkö, Canemure-hanke, 
Oulun ammattikorkeakoulu, 
040-548424, 
ritva.imppola@oamk.fi

Eeva Suonperä, 
Canemure-hanke, 
Oulun ammattikorkeakoulu, 
050-4713328, 
eeva.suonpera@oamk.fi

Joonas Rukajärvi, 
Canemure-hanke, 
Oulun ammattikorkeakoulu, 
050-3282213, 
joonas.rukajarvi@oamk.fi

Linkit:

Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartta 2021-2030

CANEMURE – Towards Carbon Neutral Municipalities and Regions in Finland – oamk

www.hiilineutraalisuomi.fi 

Aiheeseen liittyviä tulevia tapahtumia:

Pohjois-Pohjanmaan ilmastokahvit 11.9.2024 klo 14–15

Ilmasto muuttuu – muuttuuko maa- ja metsätalous -seminaari 24.9.2024