Skip to content

Yhteistyöllä osaaminen kehittyy

Koulutuskuntayhtymä OSAOssa toteutetaan kevään ja alkusyksyn aikana koko henkilöstölle laaja valmennuskokonaisuus henkilökohtaistamisen kehittämisen teemalla. Valmennuskokonaisuuteen osallistuu koko OSAOn henkilöstö ja osioiden koulutuksesta vastaa Ammatillisen opettajakorkeakoulun (Amok) täydennyskoulutus ja kehittämispalvelut.

– Uudessa ammatillisessa koulutuksessa keskiössä ovat joustava hakeutuminen, yksilölliset polut, osaamisperustaisuus ja tiivis yhteistyö työelämän kanssa. Se myös haastaa meitä koulutusten järjestäjiä, opettajia ja opiskelijoita muuttamaan toimintakulttuuriamme ja kehittämään osaamistamme, toteaa vararehtori Raija Näppä.

– OSAOssa olemme varsin iso toimija, joka panostaa laatuun ja pedagogiseen johtamiseen. Huolimatta ammatilliseen koulutukseen kohdistuneista leikkauksista ja isoista muutoksista toimintaympäristössä, olemme voimakkaasti panostaneet kehittämiseen, hän jatkaa.

Kantavana teemana valmennuskokonaisuudessa on henkilökohtaistaminen

– Henkilökohtaistamisprosessin osaaminen on kriittinen, jotta onnistumme tarjoamaan nykyaikaista osaamista työelämän tarpeisiin sekä huomioimaan ja rakentamaan opiskelijan yksilölliset polut joustaviksi kehittäen osaamista, pedagogisia ratkaisuja, ohjaustaitoja ja opiskelijahallintojärjestelmiä. OSAOssa tätä tehdään koko henkilöstön voimin tiimityöllä, Raija Näppä avaa valittua teemaa.

Valmennuskokonaisuus toteutetaan Amokin täydennyskoulutus- ja kehittämispalvelujen asiantuntemuksella. Amokin tki-päällikkö Erja Kotimäki toteaakin, että OSAO on jo usean vuoden ajan ollut Ammatillisen opettajakorkeakoulun täydennyskoulutus- ja kehittämispalvelujen tärkeä yhteistyökumppani.

– Olemme muun muassa rakentaneet yhdessä kumppanuusmallia henkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Tähän kumppanuuteen liittyy luontevasti nyt tarjottava henkilökohtaistamisen koulutuskokonaisuus, jota on alusta alkaen tiiviisti suunniteltu yhdessä osaolaisten kanssa. Keskeistä palveluprosessin tuottamisessa on asiakkaan tarpeiden kuuleminen ja niihin vastaaminen, yhteinen suunnittelu ja molempien tahojen asiantuntemuksen hyödyntäminen toteuttamisessa, Erja kertoo. 

Kokonaisuus on jaettu eri teema-alueisiin, joita ovat mm. ammatillista koulutusta ohjaavat säädökset, osaamisperusteisuus, tarvittavan ammattitaidon hankkiminen, osaamisen osoittaminen ja arviointi, ohjausosaaminen sekä koulutus- ja oppisopimusosaaminen. OSAOn kehityspäällikkö Tiina Kuokka kertoo, että OSAO on saanut strategiarahoitusta koulutus- ja oppisopimusosaamisen sekä HOKS-osaamisen kehittämiseen.

– Osaamisen kehittäminen käynnistyi itsearvioinnilla, jonka pohjalta olemme rakentaneet tämän valmennuskokonaisuuden. Kehittämisohjelman teemat valikoituvat itsearvioinnin perusteella. Itsearviointi toistetaan tämän valmennuskokonaisuuden jälkeen vuoden 2020 lopussa, Tiina jatkaa.

Kokonaisuudesta on toteutettu jo ammatillista koulutusta ohjaavien säädösten koulutuskokonaisuus esimiehille.

– Niin kutsutun lakikoulutuksen suunnittelun lähtökohtana oli, että pääsemme esittämään kysymyksiä OPH:n asiantuntijoille. Amokin organisoimassa verkkototeutuksessa tämä onnistui hienosti. Lisäksi on hienoa päästä kertomaan kentän terveisiä ja kehittämisideoita toimintaa ohjaavan viranomaisen edustajille, hän lisää.

Yhteistyöstä kumppanuudeksi

Valmennuskokonaisuuden toteutukseen osallistuu useita ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajia. Oamkin lehtori Päivi Kilja koordinoi toteutusta.

– Tämän valmennuskokonaisuuden suunnittelun lähtökohtana ovat osallistujat, ei vain heidän suuri määränsä, vaan myös heidän erilaiset roolinsa ja kokemustaustansa. Kohderyhmän moninaisuus otettiin huomioon jo ideointivaiheessa. Tavoitteemme onkin tarjota sellainen toteutusmalli, joka sopisi mahdollisimman monen tarpeisiin – toisin sanoen johtoajatuksemme on: yksi malli sopii harvoin kaikille. Osallistujan näkökulmasta tämä tarkoittaa erilaisia ja eritasoisia sisältöjä sekä ajankohtia, joista voi valita itseä kiinnostavan ja itselleen parhaiten soveltuvan valmennuksen, Kilja kertoo.

Sekä Päivi Kilja että Tiina Kuokka korostavat yhteissuunnittelun merkitystä laadukkaassa toteutuksessa. Myös itse valmennukset toteutetaan tiiviissä yhteistyössä ja hyödyntäen laajasti mm. Parasta-kehittämishankkeiden tuotteita, unohtamatta osaamisperusteisuutta.

– OSAO on johtava ammattiosaajien koulutusyhteisö, joten edellytämme henkilöstömme koulutuksilta korkeaa laatua. Vuosien varrella olemme tehneet Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa erittäin hyvää yhteistyötä aina suunnittelusta koulutusten toteutukseen saakka – yhteistä arviointia unohtamatta, Raija Näppä toteaa.

– Yhteistyö on kasvanut kumppanuudeksi, joka perustuu luottamukseen ja tiiviiseen pitkäjänteiseen yhteistyöhön ammattilaisten kesken, jolloin perusoletuksena on laadukas palveluprosessi ja asiakkaiden kuunteleminen. Lisäksi yhdessä tekeminen on jo tutuksi tulleiden toimijoiden kesken mutkatonta ja innostavaa. Suunnittelupalavereissa iloinen naurukaan ei yllätä osallistujia, hän kuvailee yhteistyötä.

Erja Kotimäki vahvistaa tämän ja jatkaa:

– Yhteistyö OSAOn kanssa on toimivaa ja tulevaisuuteen suuntaavaa. Tavoitteena on hahmottaa asiakkaan osaamistarpeita nyt ja tulevaisuudessa. Vastaamme asiakkaamme tarpeisiin tarvittaessa nopeasti ja joustavasti sekä systemaattisesti ennakoiden tulevia haasteita.  Haastattelu toteutettiin verkossa ja siitä vastasi Oamkin lehtori Ulla Mäntykangas.