Opetusharjoittelun ohjaus ja ohjauspalkkio
Ohjeet opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
Opetusharjoittelun tavoitteena on opiskelijan pedagogisten tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön. Opiskelija suunnittelee oman alan opetuskokonaisuuden. Opiskelija opettaa ja ohjaa vastuullisesti ja ammattimaisesti oman alan kontekstissa ammatillisessa koulutuksessa tai korkeakoulutuksessa. Opiskelija kehittää ja osoittaa osaamistavoitteissa vaaditun osaamisen opetusharjoittelun aikana.
Ohjaava opettaja ohjaa opettajaopiskelijan osaamisen kehittymistä ja ammatillista kasvua opetusharjoittelussa. Alussa sovitaan yhdessä opetusharjoittelun ohjaajan, opettajaopiskelijan ja opettajakorkeakoulun tuutorin kanssa, miten opettajaopiskelija hankkii ja osoittaa opetusharjoittelun tavoitteisiin kirjatun osaamisen opetusharjoittelunsa aikana. Opiskelija myös huolehtii ennen harjoittelun alkamista, että ammatillisen opettajakorkeakoulun ja harjoittelupaikan välillä on tehty yhteistyö- ja harjoittelusopimus. Sopimus on ohjauspalkkion maksun edellytys.
Opettajaopiskelija voi tehdä opetusharjoittelun joko omassa työssään opettajana tai opetusharjoittelu voi olla osa ohjaavan opettajan opetustyötä.
Ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen. Opettajankoulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen on jokaisella opettajaopiskelijalla henkilökohtainen prosessi. Osaamisen kehittämisessä opettajaopiskelijat keskittyvät juuri niihin tietoihin ja taitoihin, joita he tarvitsevat ja mitä ammatilliselta opettajalta vaaditaan. Opetusharjoittelun alkaessa opettajaopiskelija laatii suunnitelman opetusharjoittelun toteuttamiseen. Suunnitelma pohjautuu opettajaopintojen osaamistavoitteisiin.
Opettajankoulutuksen laajuus on yhteensä 60 op, johon sisältyy pedagogista osaamista kehittävä opetusharjoittelu. Opetusharjoittelun tavoitteena on pedagogisten tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön. Osaamistavoitteina on, että opettajaopiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi oman alansa opetusta. Opiskelija opettaa ja ohjaa vastuullisesti ja ammattimaisesti oman alan kontekstissa ammatillisessa koulutuksessa tai korkeakoulutuksessa. Opiskelija kehittää ja osoittaa osaamistavoitteissa vaaditun osaamisen opetusharjoittelun aikana.
Opetusharjoittelu edellyttää opettajaopiskelijan toimimista ammatillisen koulutuksen / korkeakoulutuksen autenttisissa toimintaympäristöissä. Opetusharjoittelu toteutuu perehtymällä oman alan toimintaympäristöön laaja-alaisesti ja toimimalla opettajan tehtävissä, kunnes osaamistavoitteisiin liittyvä osaaminen on hankittu ja osoitettu. Opiskelija voi sisällyttää opetusharjoitteluun myös muiden osaamisalueiden osaamistavoitteita oman henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi mukaan.
Katso opetussuunnitelmasta opetusharjoittelun osaamistavoitteet opettajaopiskelijan aloitusvuosi huomioiden.
Opettajaopiskelija keskustelee opetusharjoittelun alkaessa ohjaavan opettajan ja tuutorin kanssa muun muassa siitä, mitä osaamista hän haluaa harjoittelun aikana kehittää ja osoittaa. Hän laatii sen pohjalta suunnitelman opetusharjoitteluun. Tämä suunnitelma tulee olla sekä ohjaavan opettajan ja tuutorin hyväksymä ennen opettajaopiskelijan opetuksen ja ohjauksen aloittamista.
Opetusharjoittelua ohjaava opettaja ohjaa ja tukee opettajaopiskelijan osaamisen kehittymistä ja ammatillista kasvua ja arvioi osaamisen saavuttamista osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin pohjautuen.
Opettajaopiskelija kehittää osaamistaan myös itsenäisesti opiskellen, ja hänen oma osaamisen kehittymisen reflektointi kulkee mukana koko opetusharjoittelun ajan.
Ohjaava opettaja laatii opetusharjoittelun päätteeksi kirjallisen arvioinnin opetusharjoitteluun liittyneiden osaamistavoitteiden saavuttamisesta ja toimittaa sen allekirjoitettuna opettajaopiskelijalle ja sähköpostitse opettajakorkeakoulun tuutorille.
Ohjaavan opettajan rooli ammatillisen kasvun ja osaamisen kehittymisen ohjaamisessa on merkittävä. Opetusharjoittelun aikana ohjaava opettaja:
- Keskustelee ja ideoi opettajaopiskelijan kanssa hänen yksilöllisistä kehittymistavoitteistaan ja ohjaa opiskelijaa harjoittelun suunnittelussa.
- Perehdyttää harjoittelupaikkaan ja sen toimintaperiaatteisiin, opettajan työtä ohjaaviin asiakirjoihin ja opettajan tehtäviin laaja-alaisesti opetusharjoittelun toimintaympäristössä.
- Perehdyttää ja ottaa opettajaopiskelijan mahdollisuuksien mukaan toimijaksi oppilaitoksen sisäisiin ja ulkoisiin verkostoihin.
- Sopii yhdessä opettajaopiskelijan kanssa opintokokonaisuudesta, jonka opettajaopiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi. Opintokokonaisuuden laajuudesta ja sisällöstä sovittaessa huomioidaan, että opettajaopiskelija voi saavuttaa ja osoittaa opetusharjoitteluun liittyvät osaamistavoitteet.
- Ohjaa opettajaopiskelijaa oppijantuntemukseen liittyvissä kysymyksissä.
- Ohjaa opettajaopiskelijaa opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Havainnoi opettajaopiskelijan opetusta ja ohjausta ja käy hänen kanssaan ohjauskeskusteluja ja antaa palautetta. Jatkuva ohjaaminen auttaa opettajaopiskelijaa kehittämään osaamistaan.
- Ohjaa yhdessä opettajakorkeakoulun tuutorin kanssa opettajaopiskelijaa osaamisen hankkimisessa ja osoittamisessa.
- Laatii opetusharjoittelun päätteeksi kirjallisen arvioinnin opetusharjoitteluun liittyneiden osaamistavoitteiden saavuttamisesta ja toimittaa sen allekirjoitettuna opettajaopiskelijalle ja sähköpostitse opettajakorkeakoulun tuutorille. Arviointi laaditaan käyttämällä arviointilomaketta.
Opetusharjoittelun ajankohta määräytyy harjoittelupaikan aikataulujen mukaan, ja siitä sovitaan yhdessä ohjaavan opettajan kanssa. Jos opettajaopiskelijan opetus on osa oppilaitoksen ohjaavan opettajan työvelvollisuutta, niin ohjaava opettaja on vastuussa toteutuksesta myös juridisesti. Ammatillisen opettajakorkeakoulun tuutori käy ohjaamassa opetusharjoittelua lähialueella, noin 200 km säteellä Oulusta tai Rovaniemeltä. Lähialueen ulkopuolella opetusharjoittelun ohjaaminen voidaan toteuttaa esimerkiksi etäyhteydellä. Opetusharjoittelija voi osoittaa osaamistaan myös videoina.
Ohjeita harjoittelua ohjaaville erityisopettajille
Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen laajuus on yhteensä 60 op, johon sisältyy kaksi harjoittelua: Erityispedagoginen harjoittelu (8 op) sekä Verkostoharjoittelu (4 op). Erityispedagoginen harjoittelu on erityisopettajan ohjauksessa toteutuva harjoittelu, joka toteutuu aidoissa toimintaympäristöissä ammatillisen erityisopettajan tehtävissä.
Erityispedagogisen harjoittelun (8 op) tavoitteena on erityispedagogisten tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön. Tavoitteena on, että ammatillinen erityisopettajaopiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimista ja osaamista, ohjata opiskelijoita ja toimia ammatillisen erityisopettajan tehtävissä. Harjoittelun aikana hän toimii yhteistyössä kaikkien harjoitteluun liittyvien toimijoiden ja opiskelijoiden kanssa.
Koko harjoittelun ajan ammatillisen erityisopettajaopiskelijan tulee toimia lakien, asetusten ja harjoittelupaikan ohjeiden mukaan. Hänen tulee myös toimia harjoittelupaikan arvojen sekä ammatillisen erityisopettajan eettisten periaatteiden mukaisesti sekä ihmisoikeuksia kunnioittaen.
Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperusteinen. Koulutuksen osaamistavoitteiden saavuttaminen on jokaisella opiskelijalla henkilökohtainen prosessi. Osaamisen kehittämisessä ammatilliset erityisopettajaopiskelijat keskittyvät juuri niihin tietoihin ja taitoihin, joita he tarvitsevat ja joita nyt ja lähitulevaisuudessa ammatilliselta erityisopettajalta vaaditaan.
Opiskelija keskustelee harjoittelun alkaessa ohjaavan erityisopettajan ja tuutorin kanssa, mitä osaamista hänen tulee harjoittelun aikana kehittää ja osoittaa. Sekä ohjaava erityisopettaja että opettajakorkeakoulun tuutori ohjaavat opiskelijaa suunnitelman laatimisessa. Hän laatii sen pohjalta harjoitteluunsa henkilökohtaisen harjoittelusuunnitelman. Opiskelija hankkii ja osoittaa osaamisensa suunnitelman mukaisesti toimimalla ammatillisen erityisopettajan tehtävissä aidoissa toimintaympäristöissä, kunnes osaamistavoitteisiin liittyvä osaaminen on hankittu ja osoitettu.
Opiskelija voi tehdä harjoittelun joko omassa työssään ammatillisena erityisopettajana, tai harjoittelu voi olla osa ohjaavan erityisopettajan työtä. Ohjaava erityisopettaja ohjaa ammatillisen erityisopettajaopiskelijan osaamisen kehittymistä ja ammatillista kasvua harjoittelussa.
Ohjaavan erityisopettajan rooli ammatillisen kasvun ja osaamisen kehittymisen ohjaamisessa on merkittävä. Harjoittelua ohjaava erityisopettaja tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä ja ammatillista kasvua henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti ja arvioi osaamisen saavuttamista osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin pohjautuen. Ammatillinen erityisopettajaopiskelija kehittää osaamistaan myös itsenäisesti opiskellen, ja hänen oman osaamisen kehittymisensä reflektointi kulkee mukana koko harjoittelun ajan.
Harjoittelun aikana ohjaava erityisopettaja:
- Perehdyttää harjoittelupaikkaan ja sen toimintaperiaatteisiin, ammatillisen erityisopettajan työtä ohjaaviin asiakirjoihin ja erityisopettajan tehtäviin laaja-alaisesti harjoittelun toimintaympäristössä.
- Keskustelee ja ideoi opiskelijan kanssa hänen yksilöllisistä kehittymistavoitteistaan ja ohjaa harjoittelusuunnitelman laatimista.
- Ohjaa yhdessä opettajakorkeakoulun tuutorin kanssa opiskelijaa osaamisen hankkimisessa ja osoittamisessa.
- Perehdyttää ja ottaa opiskelijan mahdollisuuksien mukaan toimijaksi oppilaitoksen sisäisiin ja ulkoisiin verkostoihin.
- Ohjaa opiskelijaa erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Ohjaa opiskelijaa ammatillisen erityisopettajan tehtävissä toimimisessa harjoittelupaikassa.
- Havainnoi opiskelijan opetusta ja ohjausta ja käy hänen kanssaan ohjauskeskusteluja ja antaa palautetta. Jatkuva ohjaaminen auttaa opiskelijaa kehittämään osaamistaan.
- Laatii harjoittelun päätteeksi kirjallisen arvioinnin harjoitteluun liittyneiden osaamistavoitteiden saavuttamisesta opiskelijan harjoittelusuunnitelmaan.
Harjoittelun ajankohta määräytyy harjoittelupaikan aikataulujen mukaan, ja siitä sovitaan yhdessä ohjaavan erityisopettajan kanssa. Jos opiskelijan opetus, ohjaus ja muut tehtävät ovat osa oppilaitoksen ohjaavan erityisopettajan työvelvollisuutta, niin ohjaava erityisopettaja on vastuussa toteutuksesta myös juridisesti. Ammatillisen opettajakorkeakoulun tuutori käy ohjaamassa harjoittelua lähialueella, noin 200 km säteellä Oulusta tai Rovaniemeltä. Lähialueen ulkopuolella harjoittelua voidaan ohjata esimerkiksi etäyhteydellä. Harjoittelija voi osoittaa osaamistaan myös videoina.
Ohjauspalkkio
Ammatillinen opettajakorkeakoulu maksaa opetusharjoittelun ohjauksesta 250 euron ohjauspalkkion. Palkkio maksetaan ohjaavalle opettajalle henkilökohtaisena palkkiona tai vaihtoehtoisesti harjoitteluoppilaitos laskuttaa palkkion. Ohjauspalkkion maksu edellyttää, että opetusharjoittelusta on tehty yhteistyö- ja harjoittelusopimus ammatillisen opettajakorkeakoulun ja harjoittelupaikan välillä. Oamkissa työsuhteessa oleville opetusharjoittelun ohjaajille ohjaus resursoidaan työaikasuunnitelmissa eikä heille makseta erillistä ohjauspalkkiota 1.6.2023 jälkeen toteutuvista ohjauksista.
Ohjauspalkkio henkilökohtaisena palkkiona
Opetusharjoittelun ohjauksen päätyttyä ohjaava opettaja tekee ilmoituksen toteutuneesta harjoittelusta ohjauspalkkion maksamista varten. Sen jälkeen ohjaava opettaja saa sähköpostiviestin palkkiolomakkeesta, johon täydennetään muut ohjauspalkkion maksua varten tarvittavat tiedot. Sähköpostiviestin lähettäjänä on Oulun ammattikorkeakoulu ja viesti tulee osoitteesta hr-info@certia.fi
Alla olevalla lomakkeella opetusharjoittelun ohjaaja/palkkion saaja voi ilmoittaa toteutuneesta harjoittelusta palkkion maksamista varten.
"*" näyttää pakolliset kentät
Lomakkeelle pääsee sähköpostiviestissä olevasta linkistä kirjautumalla omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vahvan tunnistautumisen kautta lomakkeelle päivittyy automaattisesti nimitiedot ja henkilötunnus ja sen jälkeen täydennetään muut lomakkeen tiedot. Lukittuna olevia tietoja ei voi muokata ja pakolliset kentät on merkitty punaisella tähdellä.
Lomakkeen voi tallentaa alustavasti luonnoksena ja jatkaa sen täydentämistä myöhemmin.
Verokortti (pdf) lisätään lomakkeelle liitteeksi.
Kun lomake on valmis, se palautetaan painamalla Hyväksy-painiketta. Jos lomake hylätään, se palautuu hylättynä takaisin lomakkeen lähettäjälle. Kirjautumislinkistä ei pääse kirjautumaan enää lomakkeelle sen jälkeen, kun se on hyväksytty tai hylätty.
On tärkeää huomata, että prosessissa
- suositusselain on Chrome
- lomakkeelle kirjaudutaan aina omilla pankkitunnuksilla
- ole yhteydessä osoitteeseen amok@oamk.fi mikäli saamasi sähköpostiviesti katoaa
- ennakonpidätys toimitetaan 60 % mukaisesti, mikäli verokorttia ei liitetä lomakkeelle.
Ohjauspalkkio suoraan oppilaitokselle
Jos harjoitteluoppilaitos laskuttaa opetusharjoittelun ohjauksesta, siitä tehdään verkkolasku.
Lisäksi laskulla tulee näkyä maininta: Ammatillinen opettajankoulutus/opetusharjoittelu Sirpa Aalto,
KP 4345001 AMOK Opetus.
Verkkolaskujen välitystiedot:
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
OVT-tunnus: 003725097478
Verkkolaskuoperaattori: CGI
Välittäjätunnus: 003703575029
Ulkomailla tapahtuva opetusharjoittelu ja ohjaavan opettajan ohjauspalkkio
Ohjaavan opettajan ohjauspalkkion maksua varten tarvitaan Suomesta verotoimistosta lähdeverotodistus. Lähdevero on 0 %, koska henkilö ei asu Suomessa vaan tekee työtään kotimaassaan. Henkilö maksaa veron kotivaltiossaan. Tarvittavan lähdeverotodistuksen Suomesta hankkii Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
1.1.2023 jälkeen toteutuneesta ohjauksesta ohjauspalkkio on 250 euroa. Ohjauksen päätyttyä ohjaavan opettaja ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen amok@oamk.fi harjoittelun suorittaneen opiskelijan ja harjoitteluoppilaitoksen nimen sekä toteutuneen harjoittelun ajankohdan. Näiden tietojen pohjalta Oamk käynnistää palkkionmaksun prosessin.