Skip to content

Ammatillisen opettajakorkeakoulun henkilöstön uusimmat julkaisut

Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkimusverkosto

Ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat perustaneet tutkimusryhmän, jonka tavoite on edistää monitieteistä, korkealaatuista ja ajankohtaista soveltavaa tutkimusta työelämäläheisen oppimisen ja koulutuksen kehittämiseksi. » Lue lisää tutkimusverkostosta 

Ammatillisen opettajakorkeakoulun henkilöstön uusimmat julkaisut

Vuosi 2024

Uusimmat julkaisut

Alaniska, H. (2024). Formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa – kasvatustieteellinen kehittämistutkimus. Acta Universitatis Lapponiensis 367, ISBN 978-952-337-398-3, ISSN 1796-6310. Lapin yliopisto, Rovaniemi. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-398-3 

Alaniska, H., Maikkola, M. & Spets, H. (2024). Korkeakoulupedagogiikkaa kehitetään verkostoissa. Oamk Journal 16/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402055800

Happo, I. (2024). Early Childhood Care and Education in Minnesota and Finland: Similarities and Differences. Fulbright Chronicles, Volume 2, Number 4. Fulbright Chronicles, Volume 2, Number 4 (2024) – Fulbright Chronicles (fulbright-chronicles.com)

Mäenpää, K. (2024). Lukion keskeyttämisestä ja ohjauksesta uutta tietoa. Opinto-ohjaaja-lehti. 1/2024 . https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402218093

Mäenpää, K. & Saarinen, S. (2024). Opettajatuutori tukee opintojen edistymistä. Oamk Journal. 31/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402278994

Mäenpää, K., Joshi, M., Kullaslahti, J., Mäkinen, L., Timonen, P.  & Valkki, O. (2024). Verkkotutkintojen tulevaisuuden skenaariot ja uudistettu visio. UAS Journal.1/2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402238463

Nissilä, S., & Virkkula, E. (2024). Reflections on transformation, teamwork, and mentoring: student teachers’ self-assessed learning, equality, and equity in competence-based education. International Journal of Educational Methodology, 10(2), 307–323. https://doi.org/10.12973/ijem.10.2.307

Rahkala A., Posio A., Poranen U., Niemelä O. & Korento K. (2024). Onnistuneessa oppimisen ohjauksessa keskeistä on opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyö. Oamk Journal 11/2024:  http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202401264444

Siirilä, J., Ruhalahti, S., Laitinen-Väänänen, S., Korento, K., & Tammilehto, M. (2024). Ammatillinen opettajuus ja opettajankoulutus Suomessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 26(1), 4–10. https://doi.org/10.54329/akakk.143372

Vuosi 2023

Aine, R. & Mäntykangas, U. (2023). Oamkissa hyviä väylämahdollisuuksia, tiedottamisessa parannettavaa. Oamk Journal 114/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080894290 

Aine, R., Mäntykangas, U. & Hiltunen, P. (2023). Vauhtia erityiseen tukeen osallistamalla. Oamk Journal 109/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080292915 

Alaniska, H., Spets, H. & Maikkola, M. (2023). Cross-expertise-mentorointi (CEM) vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 98/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023052648827

Brauer, S., Mäenpää, K., Tervaskanto, M., & Heikkinen, K.-P. (2023). Smart Campus – Digitalisaatio ja kehittyvät teknologiat työssä ja oppimisessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 25(3), 10–28. https://doi.org/10.54329/akakk.137486

Happo, I. (2023). ”Kannattaako yhden opiskelijan takia hissiä rakentaa?”  Saavutettavuuden toteutuminen koulutuksessa. Teoksessa M. Saviniemi, M. Maikkola, P. Vaskuri ja M. Kinnunen (toim.) Pessimismi opetuksessa. Vaatimattomia vinkkejä opettajalle. PS-kustannus: Jyväskylä, ss. 255–268. 

Happo, I. & Perunka, S. (2023). Osaamisperustainen opetussuunnitelma kuvaa vaadittavan osaamisen ja arvioinnin täsmällisesti − mitä se edellyttää opetussuunnitelmatyöltä korkeakoulussa? Oamk Journal 144/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe20231020140811

Kilpilampi, S, Mäenpää, K. & Rosenius, P. (2023.) Työnohjaus opinto-ohjaajan työhyvinvoinnin tukena. Opinto-ohjaaja -lehti 1/2023. https://issuu.com/opinto-ohjaaja-ammattilehti/docs/opinto-ohjaaja_1_2023_web_01 

Korkala H. & Mäntykangas, U. (2023). Yrittäjyyskasvatuksen osaamismerkillä opettajaopiskelija osoittaa osaamistaan. Oamk Journal 107/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080292875 

Maikkola M., Alaniska H., & Spets, H. (2023). Konsulttiryhmätyöskentely vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 63/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023042638846 

Mäenpää, K. (2023). Oppimisen muotoilulla luodaan merkityksellistä oppimista. Oamk Journal, Oulun ammattikorkeakoulu. 65/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239862 

Mäenpää, K. (2023). Oppimisen muotoilumallit apuna pedagogisessa suunnittelussa. Oamk Journal, Oulun ammattikorkeakoulu. 66/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239865 

Pakanen, L. & Sandberg, M. (2023). Digitaaliset osaamismerkit – opas osaamismerkkityön perusteisiin. Oamk Journal 31/2023. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-235-4 

Perälä, K., Tervasoff, P., Korento, K. & Nygård, T. (2023). Hankkeessa on hauskaa ja opettavaista harjoitella. Oamk Journal 7/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023020926504

Pesonen, M. & Spets, H. (2023) Benchmarking-raportti: Tulevaisuuden kärkiammatit digitaalitaloudessa ja STEM-aloilla. Oamk Journal 137/2023. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-247-7

Spets, H., Alaniska, H. & Maikkola, M. (2023). Open space vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 121/2023.  http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023050340497

Tsupari, K., Knuuttila, J., Lundbom, P., Mäenpää, K. & Timonen, P. (2023). Yhteisöllisyys motivoi verkkotutkinnoissa. UAS-Journal 3/2023.  https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230930137997 

Vasala A. & Tenno T. (2023). Kohti kielellisesti saavutettavaa opetuksen suunnittelua ja toteutusta. Oamk Journal 108/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080292913

Virkkula, E. (2023). ’If you can’t describe it, we can’t play it’: professional conductors’ verbal feedback in rehearsals. Studies in Continuing Education. Taylor & Francis. https://www.tandfonline.com/eprint/VM5HJWXVHNUB5SJFXFE7/full?target=10.1080/0158037X.2023.2224231

Vuosi 2022

Aine, R., Brauer, S., Korento, K., & Mäntykangas, U. (2022). Osaamismerkki vaatii osaamista suorittajalta ja suunnittelijalta. Oamk Journal 9/2022. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/osaamismerkki-vaatii-osaamista-suorittajalta-ja-suunnittelijalta/

Murtonen, M., Alaniska, H., Hirsto, L., Ilola, H., Maikkola, M., Nokelainen, P., & Postareff, L. (2022). Yliopisto- ja ammattikorkeakoulupedagogiikasta korkeakoulupedagogiikkaan. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen. Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 47-62. Haaga-Helian julkaisut 7/2022. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-08/Korkeakoulupedagogiikka_screen.pdf#page=47 

Brauer, S., & Korhonen, A. (2022). 360-Degree View of Digital Open Badge-Driven Learning. In D. Piedra (Ed.), Innovations in the Design and Application of Alternative Digital Credentials (pp. 95-130). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7697-7.ch005

Brauer, S., Heikkinen, K-P., Mäenpää, K., Tervaskanto, M., & Hoppu, P. (2022). Smart Campus –  jatkuvaa oppimista hybridiympäristöissä. AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät, Rovaniemi 10.11.2022.https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=9b8bd044-f6bb-4240-867a-01b9409781bd

Brauer, S., Korhonen, A-M., & Ruhalahti, S. (2022). Ammatillisten opettajien idut ja ideat osaamismerkkien hyödyntämiseen oppimisessa. AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät, Rovaniemi 9.11.2022. https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=9b8bd044-f6bb-4240-867a-01b9409781bd

Brauer, S., Venho, P., Ruhalahti, S., Korhonen, A-M., & Mäkinen, L. (2022). Laatua pedagogiseen suunnitteluun pelaamalla! Oamk Journal 166/2022.  http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022110164004

Brauer, S., Korhonen, A-M, & Palsa, L. (2022). Osaamismerkit korkeakoulupedagogisena työkaluna. [Competence-based open badges as a tool for university pedagogy]. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen. Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 200-211. Haaga-Helian julkaisut 7/2022.  https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-08/Korkeakoulupedagogiikka_screen.pdf#page=200

Brauer, S., & Mäenpää, K. Eds. (2022). Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training. Oamk Journal 85/2022.  http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-228-6

Baranovska, I., & Brauer, S. (2022). Introduction. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds), Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.

Brauer, S., Mäenpää, K., & Juntunen, E. (2022). Building a shared understanding in Digital Competences. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds), Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.

Brauer, S., Kotimäki, E., & Korkala, H. (2022). Advanced continuous professional development – Lessons learned in Finland. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds), Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.

Brauer, S., Mäenpää, K., Kilja, P., & Juntunen, E. (2022). Recommendations for Future Trainings. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds), Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.

Brauer, S., Kangasoja, J., & Räisänen, T. (2022). Integratiivinen pedagogiikka hybridiympäristöissä [Integrative pedagogy in hybrid environments]. Oamk Journal 81/2022.  http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022060743650

Brauer, S., Karjalainen, A., Kirkonpelto, A. & Virkkula, E. 2021. Tutkittua tietoa: Ossaamista on! Oamk Journal 86/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021111154706

Erkkilä, R. & Perunka, S. (2022). Miten vastuullisuus todentuu Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelmassa? AMK lehti/ OUS Journal 3/2022. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101161551

Happo, I. & Talonen, E. (2022). Saavutettavuuden edistäminen koulutuksessa on meidän kaikkien yhteinen tehtävä. Oamk Journal 180/2022. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/saavutettavuuden-edistaminen-koulutuksessa-on-meidan-kaikkien-yhteinen-tehtava/ 

Happo, I., Talonen, E., Lehtelä, P-L. & Laajala, T. (2022). Ohjauksen ja erityisen tuen osaamisen kehittäminen osaamismerkkien avulla. Teoksessa P. Kaitala & S. Uusinoka. 2022. Erityisen hyvä tuki ja ohjaus – oppijan oikeus, opettajan taito. Oppijan oikeus – opettajan taito -hanke. Hämeen ammattikorkeakoulu. HAMKin e-julkaisuja 2/2022, 61–70. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-836-7 

Juntunen, E., Kilja, P., & Brauer, S. (2022). The new digital era. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds), Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.

Joshi, M., Kullaslahti, J., Mäenpää, K., Timonen, P. (2022). Online Degree Programme Network Supporting Flexible Online Education. https://zenodo.org/record/7330857#.Y3tIPnZByUm 

Juntunen, E. & Mäenpää, K. (2022). Training Needs Analysis of Digital Skills of VET Teachers, Trainers and Tutors in Latvia, Lithuania and Portugal. 2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022060342891 

Kilpilampi, S., Mäenpää, K., Sillanpää, K., Syväjärvi, T., Oförsagd, P. (2022). Korkeakoulutoimikunnan kysely YAMK- ohjauksen toteutumisesta ammattikorkeakouluissa: moninaiset tarpeet, vaihtelevat ohjauskäytännöt ja opintojen viivästyminen YAMK-ohjauksen haasteena. Opinto-ohjaaja 3/2022. https://issuu.com/opinto-ohjaaja-ammattilehti/docs/opinto-ohjaaja_3_2022_web_01 

Korento, K., Tervasoff, P., Kynkäänniemi, T. & Seppälä, L. (2023). Ravistellaan ajatuksia harjoittelun ohjauksesta. Oamk Journal 138/2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022091559143

Mäenpää, K. (2022). Monipuoliset motivaation säätelystrategiat tukevat oppimista ja opiskeluhyvinvointia. Oamk Journal, Oulun ammattikorkeakoulu. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/monipuoliset-motivaation-saatelystrategiat-tukevat-oppimista-ja-opiskeluhyvinvointia/ 

Mäenpää, K., Pinola, S., Kaskela, M., Aaltonen, H. (2022). Sairaanhoitajakoulutus verkossa – utopiaa vai mahdollista. Oamk Journal, Oulun ammattikorkeakoulu. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/sairaanhoitajakoulutus-verkossa-utopiaa-vai-mahdollista/ 

Ruhalahti, S., Korhonen A-M., & Brauer, S. (2022). Osaamismerkeillä osoitettua syväoppimisen suunnitteluosaamista. TAMK-blogi. https://blogs.tuni.fi/tamkblogi/opetus/osaamismerkilla-osoitettua-syvaoppimisen-suunnitteluosaamista/ 

Spets, H., Aine, R., Mäenpää, K., Laura, P., Haapakoski, P. & Eid, M. (2022). Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamisen jalkauttamista Oulun ammattikorkeakouluun. Oamk Journal 5/22. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuusosaamisen-jalkauttamista-oulun-ammattikorkeakouluun/ 

Vasala A. & Tenno T. (2022). Selkokieli lisää saavutettavuutta digitaalisissa oppimisympäristöissä. Oamk Journal, (105/2022). http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022060242313

Virkkula, E. 2022. Opetussuunnitelman uudistaminen korkeakoulussa. Osa I: koulutuksen tarkoitus. Oamk Journal. Luettavissa: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022080953423

Virkkula, E. 2022. Opetussuunnitelman uudistaminen korkeakoulussa. Osa II ydinosaamisesta osaamisprofiilin laadintaan. Oamk Journal. Luettavissa: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022080953424

Virkkula, E. 2022. Opetussuunnitelman uudistaminen korkeakoulussa. Osa III osaamisteemat. Oamk Journal. Luettavissa: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022080953425

Vuosi 2021

Aine, R., Kinnunen, I. & Räinä-Räisänen, A. (2021). Uraseurantakysely on jatkossa jokaisen ammattikorkeakoulun omalla vastuulla. Oamk Journal 43/2021. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021082744546 

Aine, R. & Mäenpää, K. (2021). Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus edellyttävät konkreettisia toimia korkeakoulun käytännöissä. Oamk Journal 37/2021. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021063040676 

Aine, R., Mäntykangas, U. & Pokela, A. (2021). Yhteistyöllä sujuvia väyliä toiselta asteelta korkeakouluun. Oamk Journal 42/2021. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021082644456 

Brauer, S. (2021). Mikrot, makrot ja merkit: osaamiset repussa työelämään. Tiedosta 2/2021, 26-27. https://tieke.fi/tiedosta-2-2021/

Brauer, S. (2021), ”Towards competence-oriented higher education: a systematic literature review of the different perspectives on successful exit profiles”, Education + Training, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ET-07-2020-0216

Brauer, S., & Korhonen, A-M. (2021). Digital Open Badges and ePortfolios in Profiling Expertise. Case Study. EAPRIL conference online 24.-26.11.2021. https://eapril.org/sites/default/files/2021-11/book_of_abstracts_54.pdf

Erkkilä, R. & Perunka, S. (2021). Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja osallistaa opettajan ja opiskelijan. Oamk Journal 26/2021.  http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021053132389

Mäenpää, K., Brauer, S., & Juntunen, E. (2021).  SELFIE-tool based needs analysis for vocational education teachers’ and mentors´ digital training. EAPRIL conference online 24.-26.11.2021. https://eapril.org/sites/default/files/2021-11/book_of_abstracts_54.pdf

Brauer, S., Isoherranen, V., Kangasoja, J., & Tervaskanto, M. (2021). Smart Campus – Competence Renewal, RDI and Industry Co-Operation in Higher Education. Case Study. EAPRIL conference online 24.-26.11.2021. https://eapril.org/sites/default/files/2021-11/book_of_abstracts_54.pdf

Happo, I. 2021. Kulttuurinen monimuotoisuus näkyy, kuuluu ja tuntuu Minnesotan yliopiston Morrisin kampuksella. Oamk Journal 75/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021111655703 

Kilja, P. & Brauer, S. (2021). Opas osaamisperusteiseen arviointiin vapaassa sivistystyössä. ePerusteet. Opetushallitus 21.5.2021. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/?fbclid=IwAR3vwpw8n7UvUSLhbGkdq5_z3_8I0-i-lJmuUUb62nn9vA7DqSJTlENZCQo#/fi/opas/7396550/tiedot

Ruhalahti, S., Brauer, S. & Korhonen, A-M. (2021). Kolme väitöstutkimusta uudistamassa ammatillista opettajuutta: Pedagoginen suunnittelu ja osaamisen kehittäminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. [Renewal of Professional Teacher Education: Three Doctoral Studies of Pedagogical Design and Competence Development in Digital Learning Environments], HAMK Unlimited Journal 18.6.2021. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738294

Virkkula, E. (2021). Mikä meitä motivoi eli kuinka opettaja edistää oppimismotivaation kasvua? Oamk Journal 35/2021. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021053132310 

Brauer, S., Ratinen, I., Kumpulainen, K., Kyrö-Ämmälä, O., Nikander, L., & Väänänen, I. (2021). Agency, Expertise and Working Life Skills – Students’ Conceptions of the Generic Competences Required in the World of Work. European Journal of Education Studies, 8(5), 26-54. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v8i5.3710

Brauer, S., Isoherranen, V., Kangasoja, J., & Tervaskanto, M. (2021). Competence Renewal, RDI and Industry Co-Operation in Higher Education. Smart Campus RDI Network – From Innovations to Business. https://smartcampus.fi/competence-renewal-rdi-and-industry-co-operation-in-higher-education/ 

Brauer, S., Halttunen, T., Hartikainen, A. & Juntunen, E. (2021). Osaamismerkit työelämässä. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 27. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202103238026 

Brauer, S. (2020). Jatkuvaa oppimista osaamismerkein tutkinto- ja oppilaitosrajat ylittäen. Aikuiskasvatus, 40(4), 351-358. https://doi.org/10.33336/aik.100546. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/100546/58069 

Rusanen, T. & Halonen, L. (2021). Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien kehittäminen edellyttää opiskelijoiden aktiivista osallisuutta ja kokonaisvaltaista tilannekartoitusta. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 32. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202101293247 

Tynjälä, P., Kettunen, J., Virolainen, M., Virtanen, A., Helin, J., Wikström-Grotell, C., Mäki, K., Pakkala, A., Brauer, S., Virkki-Hatakka, T.& Ikävalko, M. (2020). Eväitä eteenpäin – Kokemuksia Työpeda-hankkeesta. https://www.tyopeda.fi/blogit/evaita-eteenpain 

Vuosi 2020

Aine R., Eronen S., Karjalainen P., Nuutinen U., (2020). Amkista uralle : uraseurantakyselyt apuna ohjaustyössä. Suomen opinto-ohjaajat ry. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101684281 

Brauer, S. (2020). Digital Open Badge-Driven Learning – Practical Applications to Support Validation of Prior Learning. Teoksessa: R. Duvekot, A. Karttunen, M. Noack and L. Van den Brande (toim.) Making Policy Work – Validation of Prior Learning for Education and the Labour Market. Series VPL-Biennale nr. 7. pp. 147-158. European Centre Valuation of Prior Learning & Bertelsmann Stiftung. Houten/ Berlin. https://ec-vpl.nl/download/entry/162/

Brauer, S. (2020). Jatkuvaa oppimista osaamismerkein tutkinto- ja oppilaitosrajat ylittäen. Aikuiskasvatus 40(4), 351-358. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/100546/58069 

Brauer, S. (2020). Prospect: Turbulent Digital Disruption in Higher Education. Special 15th international online conference DisCo 2020 – Education in the Age of Covid-19. 22.-23.6.2020. University of West Bohemia. Prague, Czech Republic. DOI:10.13140/RG.2.2.13161.31848 Abstrakti

Brauer, S., Siklander, P., Impiö, N., & Vuopala, E. (2020). Osaamismerkit arvioinnin menetelmänä – uutta ajattelua opetussuunnitelmiin. Teoksessa A. Virtanen, J. Helin & P. Tynjälä. Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -käsikirja. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. https://www.tyopeda.fi/julkaisut/tyoelamapedagogiikka-korkeakoulutuksessa.pdf  

Halonen, L., Grekula, M. & Wenström, S. 2020. Miten ohjaan tulevaisuuden työelämään? Työkaluja opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumisen tueksi. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 11. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202003198542.

Korento, K. & Kotimäki, E. (2020). Työelämäpedagogista osaamista ammattikorkeakoulujen opettajille ja työelämän edustajille. Teoksessa A. Virtanen, J. Helin & P. Tynjälä. Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -käsikirja. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. https://www.tyopeda.fi/julkaisut/tyoelamapedagogiikka-korkeakoulutuksessa.pdf  

Kotimäki, E. (2020). Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit. Teoksessa: Raudasoja A. (toim)., (2020). Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset. HAMKin e-julkaisuja 6/2020, Hämeen ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9   

Kuortti, K. (2020) Myydäkö yksin vai tarjotako kimpassa? Teoksessa: Eksymä P., Hokkanen L., Ilvesviita S., Jurkko K., Kananen M., Luukkonen M., Niemi E., Paloniemi M., Ruohomäki E., Suutari S., Viherkari A. (Eds.)., (2020). Koulutusviennin käsikirja. , Oulun ammattikorkeakoulu. 28-29 http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-194-4

Larna, R., Salo, T., Wenström, S., Orenius, M. & Mykrä, T. (toim.) (2020). Oppimisen iloa ilmiöpohjaisesti. Haaga-Helian julkaisut 12/2020. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/oppimisen-iloa-ilmiopohjaisesti

Susimetsä, M., Tapani, A., Lehtonen, H., Ruhalahti, S. & Brauer, S. (2020). “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”. HAMK Unlimited Scientific 5.6.2020. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060540806

Virkkula, E. (2020) Evaluating motivational characteristics in vocational music education within the perspective of self-determination theory. Empirical Research in Vocational Education and Training, 12 (14). Luettavissa: https://ervet-journal.springeropen.com/articles/10.1186/s40461-020-00098-5

Virkkula, E. (2020) Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen opettajan työssä kaksi opetusvideota. Oulun ammattikorkeakoulu. Luettavissa: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2020111290046

Virkkula, E. (2020) Student teachers’ views of competence goals in vocational teacher education. European Journal of Teacher Education. Taylor & Francis.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02619768.2020.1806229 Vapaasti luettavissa: https://tinyurl.com/y6dd6fde

Wenström, S. (2020) Positiivinen johtaminen: Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. Jyväskylä: PS-kustannus. ISBN: 978-952-370-023-9