Ammatillisen opettajakorkeakoulun henkilöstön uusimmat julkaisut
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkimusverkosto
Ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat perustaneet tutkimusryhmän, jonka tavoite on edistää monitieteistä, korkealaatuista ja ajankohtaista soveltavaa tutkimusta työelämäläheisen oppimisen ja koulutuksen kehittämiseksi. » Lue lisää tutkimusverkostosta
Ammatillisen opettajakorkeakoulun henkilöstön uusimmat julkaisut
Vuosi 2024
Uusimmat julkaisut
Alaniska, H. 2024. Formaali vastavuoroinen vertaisoppiminen korkeakoulussa – kasvatustieteellinen kehittämistutkimus. Acta Universitatis Lapponiensis 367, ISBN 978-952-337-398-3, ISSN 1796-6310. Lapin yliopisto, Rovaniemi. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-398-3
Alaniska, H., Maikkola, M. & Spets, H. 2024. Korkeakoulupedagogiikkaa kehitetään verkostoissa. Oamk Journal 16/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402055800
Alaranta, M., Happo, I., Rollins, M. & Talonen, E. 2024. Saavutettavampaa korkeakoulutusta – vaiko parempaa oppimista kaikille? Oamk Journal 73/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024060646504
Erkkilä, R. & Perunka, S. 2024. Kestävä kehitys ja vastuullisuus näkyvät arjen tekoina. Oamk Journal 37/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024032012163
Guttorm. T., Junkkari M., Mäntykangas, U., Kilja, P., Korento K., Alaniska H., Laajala T., Toiviainen E. & Virkkula E. (2024) Opetussuunnitelmien osaamisperustaisuuden arviointi: ydinosaaminen ja osaamisprofiili. Oamk Journal 97/2024. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-258-3
Happo, I. 2024. Early Childhood Care and Education in Minnesota and Finland: Similarities and Differences. Fulbright Chronicles, Volume 2, Number 4. Fulbright Chronicles, Volume 2, Number 4 (2024) – Fulbright Chronicles (fulbright-chronicles.com)
Kilja, P. & Mäntykangas, U. 2024. Ammatillisten opettajien työ muutoksessa. Oamk Journal 48/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024042421739
Kilja, P. & Mäntykangas, U. 2024. Ammatillisen opettajan menestyksen avaimet: jatkuva ja kestävä oppiminen. Oamk Journal 68/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024060545405
Kosonen, K. 2024. Työelämään suomenkielisillä korkeakouluopinnoilla: neljän maahanmuuttajataustaisen tarina. Oamk Journal 98/2024. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-259-0
Kosonen, K. & Svanberg, E. 2024. Kokemuksia korkeakoulutettujen maahanmuuttajien harjoittelusta. Oamk Journal 71/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024060645999
Kuortti, K. & Happo, I. 2024. Shared horizons in Tanzania: Why We Need Each Other. Oamk Journal 62/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2024060545117
Länsitie, J., Pakanen, L. & Alakiuttu, T. 2024. Hybridiopetuksen ja -oppimisen mallit Oulun ammattikorkeakoulussa. Oamk Journal 36/2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032713364
Mäenpää, K. 2024. Lukion keskeyttämisestä ja ohjauksesta uutta tietoa. Opinto-ohjaaja -lehti 1/2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402218093
Mäenpää, K. & Saarinen, S. 2024. Opettajatuutori tukee opintojen edistymistä. Oamk Journal 31/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402278994
Mäenpää, K., Joshi, M., Kullaslahti, J., Mäkinen, L., Timonen, P. & Valkki, O. 2024. Verkkotutkintojen tulevaisuuden skenaariot ja uudistettu visio. UAS Journal.1/2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402238463
Mäntykangas, U. & Kilja, P. 2024. Ammatillisten opettajien kaksoisammatillisuus jatkuvan oppimisen lähtökohtana. Oamk Journal 27/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402278973
Nissilä, S., & Virkkula, E. 2024. Reflections on transformation, teamwork, and mentoring: student teachers’ self-assessed learning, equality, and equity in competence-based education. International Journal of Educational Methodology, 10(2), 307–323. https://doi.org/10.12973/ijem.10.2.307
Pakanen, L. 2024. Menestystarinana kestävän matkailun osaamismerkit. Oamk Journal 21/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402147280
Rahkala A., Posio A., Poranen U., Niemelä O. & Korento K. 2024. Onnistuneessa oppimisen ohjauksessa keskeistä on opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyö. Oamk Journal 11/2024: http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202401264444
Savikuja, T., Happo, I., Talonen, E. & Virtanen, P. (toim.) 2024. Erityisen tukevia menetelmiä. Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti. ISBN 978-952-370-471-8.
Siirilä, J., Ruhalahti, S., Laitinen-Väänänen, S., Korento, K., & Tammilehto, M. 2024. Ammatillinen opettajuus ja opettajankoulutus Suomessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 26(1), 4–10. https://doi.org/10.54329/akakk.143372
Spets, H. & Alaniska, H. 2024. Kokko-hanke kehitti korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamista ajankohtaisista ja yhteisöllisistä teemoista. Oamk Journal 17/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402055803
Talonen, E. 2024. Muntlig kommunikativ svenska i den grundläggande utbildningen : en longitudinell studie om elevernas språkutveckling i och deras attityder till studier i B1-svenska i årskurserna 7–9. Oulun yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404112669
Tenno, T. & Mäntykangas, U. 2024. Ennakointitieto opetussuunnitelmatyössä. Oulu ProLearn. www.youtube.com/watch?v=0E_6fF9w4Rs
Toiviainen, E., Laajala, T. & Hiltunen, P. 2024. Ohjauksen ja oppimisen tuen yhteiskehittämistä Oamkin tutkinto-ohjelmissa. Oamk Journal 30/2024. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202402278983
Vuosi 2023
Aine, R. & Mäntykangas, U. 2023. Oamkissa hyviä väylämahdollisuuksia, tiedottamisessa parannettavaa. Oamk Journal 114/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080894290
Aine, R., Mäntykangas, U. & Hiltunen, P. 2023. Vauhtia erityiseen tukeen osallistamalla. Oamk Journal 109/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080292915
Alaniska, H., Spets, H. & Maikkola, M. 2023. Cross-expertise-mentorointi (CEM) vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 98/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023052648827
Brauer, S., Mäenpää, K., Tervaskanto, M., & Heikkinen, K.-P. 2023. Smart Campus – Digitalisaatio ja kehittyvät teknologiat työssä ja oppimisessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 25(3), 10–28. https://doi.org/10.54329/akakk.137486
Happo, I. 2023. ”Kannattaako yhden opiskelijan takia hissiä rakentaa?” Saavutettavuuden toteutuminen koulutuksessa. Teoksessa M. Saviniemi, M. Maikkola, P. Vaskuri ja M. Kinnunen (toim.) Pessimismi opetuksessa. Vaatimattomia vinkkejä opettajalle. PS-kustannus: Jyväskylä, ss. 255–268.
Happo, I. & Perunka, S. 2023. Osaamisperustainen opetussuunnitelma kuvaa vaadittavan osaamisen ja arvioinnin täsmällisesti − mitä se edellyttää opetussuunnitelmatyöltä korkeakoulussa? Oamk Journal 144/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe20231020140811
Kilpilampi, S, Mäenpää, K. & Rosenius, P. 2023. Työnohjaus opinto-ohjaajan työhyvinvoinnin tukena. Opinto-ohjaaja -lehti 1/2023. https://issuu.com/opinto-ohjaaja-ammattilehti/docs/opinto-ohjaaja_1_2023_web_01
Korkala H. & Mäntykangas, U. 2023. Yrittäjyyskasvatuksen osaamismerkillä opettajaopiskelija osoittaa osaamistaan. Oamk Journal 107/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080292875
Maikkola M., Alaniska H., & Spets, H. 2023. Konsulttiryhmätyöskentely vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 63/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023042638846
Mäenpää, K. 2023. Oppimisen muotoilulla luodaan merkityksellistä oppimista. Oamk Journal 65/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239862
Mäenpää, K. 2023. Oppimisen muotoilumallit apuna pedagogisessa suunnittelussa. Oamk Journal 66/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239865
Pakanen, L. & Sandberg, M. 2023. Digitaaliset osaamismerkit – opas osaamismerkkityön perusteisiin. Oamk Journal 31/2023. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-235-4
Perälä, K., Tervasoff, P., Korento, K. & Nygård, T. 2023. Hankkeessa on hauskaa ja opettavaista harjoitella. Oamk Journal 7/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023020926504
Pesonen, M. & Spets, H. 2023. Benchmarking-raportti: Tulevaisuuden kärkiammatit digitaalitaloudessa ja STEM-aloilla. Oamk Journal 137/2023. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-247-7
Spets, H., Alaniska, H. & Maikkola, M. 2023. Open space vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 121/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023050340497
Tsupari, K., Knuuttila, J., Lundbom, P., Mäenpää, K. & Timonen, P. 2023. Yhteisöllisyys motivoi verkkotutkinnoissa. UAS-Journal 3/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230930137997
Vasala A. & Tenno T. 2023. Kohti kielellisesti saavutettavaa opetuksen suunnittelua ja toteutusta. Oamk Journal 108/2023. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2023080292913
Virkkula, E. 2023. ’If you can’t describe it, we can’t play it’: professional conductors’ verbal feedback in rehearsals. Studies in Continuing Education. Taylor & Francis. https://www.tandfonline.com/eprint/VM5HJWXVHNUB5SJFXFE7/full?target=10.1080/0158037X.2023.2224231
Vuosi 2022
Aine, R., Brauer, S., Korento, K., & Mäntykangas, U. 2022. Osaamismerkki vaatii osaamista suorittajalta ja suunnittelijalta. Oamk Journal 9/2022. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/osaamismerkki-vaatii-osaamista-suorittajalta-ja-suunnittelijalta/
Murtonen, M., Alaniska, H., Hirsto, L., Ilola, H., Maikkola, M., Nokelainen, P., & Postareff, L. 2022. Yliopisto- ja ammattikorkeakoulupedagogiikasta korkeakoulupedagogiikkaan. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen. Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 47-62. Haaga-Helian julkaisut 7/2022. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-08/Korkeakoulupedagogiikka_screen.pdf#page=47
Brauer, S., & Korhonen, A. 2022. 360-Degree View of Digital Open Badge-Driven Learning. In D. Piedra (Ed.), Innovations in the Design and Application of Alternative Digital Credentials (pp. 95-130). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7697-7.ch005
Brauer, S., Heikkinen, K-P., Mäenpää, K., Tervaskanto, M., & Hoppu, P. 2022. Smart Campus – jatkuvaa oppimista hybridiympäristöissä. AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät, Rovaniemi 10.11.2022. https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=9b8bd044-f6bb-4240-867a-01b9409781bd
Brauer, S., Korhonen, A-M., & Ruhalahti, S. 2022. Ammatillisten opettajien idut ja ideat osaamismerkkien hyödyntämiseen oppimisessa. AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät, Rovaniemi 9.11.2022. https://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=9b8bd044-f6bb-4240-867a-01b9409781bd
Brauer, S., Venho, P., Ruhalahti, S., Korhonen, A-M., & Mäkinen, L. 2022. Laatua pedagogiseen suunnitteluun pelaamalla! Oamk Journal 166/2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022110164004
Brauer, S., Korhonen, A-M, & Palsa, L. 2022. Osaamismerkit korkeakoulupedagogisena työkaluna. [Competence-based open badges as a tool for university pedagogy]. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen. Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 200-211. Haaga-Helian julkaisut 7/2022. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-08/Korkeakoulupedagogiikka_screen.pdf#page=200
Brauer, S., & Mäenpää, K. Eds. 2022. Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training. Oamk Journal 85/2022. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-228-6
Baranovska, I., & Brauer, S. 2022. Introduction. In S. Brauer, S. and K. Mäenpää (Eds.) Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.
Brauer, S., Mäenpää, K., & Juntunen, E. 2022. Building a shared understanding in Digital Competences. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds), Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.
Brauer, S., Kotimäki, E., & Korkala, H. 2022. Advanced continuous professional development – Lessons learned in Finland. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds.) Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.
Brauer, S., Mäenpää, K., Kilja, P., & Juntunen, E. 2022. Recommendations for Future Trainings. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds.) Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.
Brauer, S., Kangasoja, J., & Räisänen, T. 2022. Integratiivinen pedagogiikka hybridiympäristöissä [Integrative pedagogy in hybrid environments]. Oamk Journal 81/2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022060743650
Brauer, S., Karjalainen, A., Kirkonpelto, A. & Virkkula, E. 2021. Tutkittua tietoa: Ossaamista on! Oamk Journal 86/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021111154706
Erkkilä, R. & Perunka, S. 2022. Miten vastuullisuus todentuu Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelmassa? AMK lehti/OUS Journal 3/2022. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101161551
Happo, I. & Talonen, E. 2022. Saavutettavuuden edistäminen koulutuksessa on meidän kaikkien yhteinen tehtävä. Oamk Journal 180/2022. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/saavutettavuuden-edistaminen-koulutuksessa-on-meidan-kaikkien-yhteinen-tehtava/
Happo, I., Talonen, E., Lehtelä, P-L. & Laajala, T. 2022. Ohjauksen ja erityisen tuen osaamisen kehittäminen osaamismerkkien avulla. Teoksessa P. Kaitala & S. Uusinoka. 2022. Erityisen hyvä tuki ja ohjaus – oppijan oikeus, opettajan taito. Oppijan oikeus – opettajan taito -hanke. Hämeen ammattikorkeakoulu. HAMKin e-julkaisuja 2/2022, 61–70. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-836-7
Juntunen, E., Kilja, P., & Brauer, S. 2022. The new digital era. In S. Brauer, S and K. Mäenpää (Eds.) Teachers’ Digital Pedagogical Competences in Latvia, Lithuania and Portugal: Needs Analysis, Review Report and Recommendations for Continuous Education and Training.
Joshi, M., Kullaslahti, J., Mäenpää, K. & Timonen, P. 2022. Online Degree Programme Network Supporting Flexible Online Education. https://zenodo.org/record/7330857#.Y3tIPnZByUm
Juntunen, E. & Mäenpää, K. 2022. Training Needs Analysis of Digital Skills of VET Teachers, Trainers and Tutors in Latvia, Lithuania and Portugal. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022060342891
Kilpilampi, S., Mäenpää, K., Sillanpää, K., Syväjärvi, T. & Oförsagd, P. 2022. Korkeakoulutoimikunnan kysely YAMK-ohjauksen toteutumisesta ammattikorkeakouluissa: moninaiset tarpeet, vaihtelevat ohjauskäytännöt ja opintojen viivästyminen YAMK-ohjauksen haasteena. Opinto-ohjaaja 3/2022. https://issuu.com/opinto-ohjaaja-ammattilehti/docs/opinto-ohjaaja_3_2022_web_01
Korento, K., Tervasoff, P., Kynkäänniemi, T. & Seppälä, L. 2023. Ravistellaan ajatuksia harjoittelun ohjauksesta. Oamk Journal 138/2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022091559143
Mäenpää, K. 2022. Monipuoliset motivaation säätelystrategiat tukevat oppimista ja opiskeluhyvinvointia. Oamk Journal. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/monipuoliset-motivaation-saatelystrategiat-tukevat-oppimista-ja-opiskeluhyvinvointia/
Mäenpää, K., Pinola, S., Kaskela & M., Aaltonen, H. 2022. Sairaanhoitajakoulutus verkossa – utopiaa vai mahdollista. Oamk Journal. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/sairaanhoitajakoulutus-verkossa-utopiaa-vai-mahdollista/
Ruhalahti, S., Korhonen A-M., & Brauer, S. 2022. Osaamismerkeillä osoitettua syväoppimisen suunnitteluosaamista. TAMK-blogi. https://blogs.tuni.fi/tamkblogi/opetus/osaamismerkilla-osoitettua-syvaoppimisen-suunnitteluosaamista/
Spets, H., Aine, R., Mäenpää, K., Laura, P., Haapakoski, P. & Eid, M. 2022. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamisen jalkauttamista Oulun ammattikorkeakouluun. Oamk Journal 5/22. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuusosaamisen-jalkauttamista-oulun-ammattikorkeakouluun/
Vasala A. & Tenno T. 2022. Selkokieli lisää saavutettavuutta digitaalisissa oppimisympäristöissä. Oamk Journal 105/2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022060242313
Virkkula, E. 2022. Opetussuunnitelman uudistaminen korkeakoulussa. Osa I: koulutuksen tarkoitus. Oamk Journal. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022080953423
Virkkula, E. 2022. Opetussuunnitelman uudistaminen korkeakoulussa. Osa II ydinosaamisesta osaamisprofiilin laadintaan. Oamk Journal. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022080953424
Virkkula, E. 2022. Opetussuunnitelman uudistaminen korkeakoulussa. Osa III osaamisteemat. Oamk Journal. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022080953425
Vuosi 2021
Aine, R., Kinnunen, I. & Räinä-Räisänen, A. 2021. Uraseurantakysely on jatkossa jokaisen ammattikorkeakoulun omalla vastuulla. Oamk Journal 43/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021082744546
Aine, R. & Mäenpää, K. 2021. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus edellyttävät konkreettisia toimia korkeakoulun käytännöissä. Oamk Journal 37/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021063040676
Aine, R., Mäntykangas, U. & Pokela, A. 2021. Yhteistyöllä sujuvia väyliä toiselta asteelta korkeakouluun. Oamk Journal 42/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021082644456
Brauer, S. 2021. Mikrot, makrot ja merkit: osaamiset repussa työelämään. Tiedosta 2/2021, 26-27. https://tieke.fi/tiedosta-2-2021/
Brauer, S. 2021, ”Towards competence-oriented higher education: a systematic literature review of the different perspectives on successful exit profiles”, Education + Training, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ET-07-2020-0216
Brauer, S., & Korhonen, A-M. 2021. Digital Open Badges and ePortfolios in Profiling Expertise. Case Study. EAPRIL conference online 24.-26.11.2021. https://eapril.org/sites/default/files/2021-11/book_of_abstracts_54.pdf
Erkkilä, R. & Perunka, S. 2021. Pedagoginen hyvinvointi voimaannuttaa ja osallistaa opettajan ja opiskelijan. Oamk Journal 26/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021053132389
Mäenpää, K., Brauer, S., & Juntunen, E. 2021. SELFIE-tool based needs analysis for vocational education teachers’ and mentors´ digital training. EAPRIL conference online 24.-26.11.2021. https://eapril.org/sites/default/files/2021-11/book_of_abstracts_54.pdf
Brauer, S., Isoherranen, V., Kangasoja, J., & Tervaskanto, M. 2021. Smart Campus – Competence Renewal, RDI and Industry Co-Operation in Higher Education. Case Study. EAPRIL conference online 24.-26.11.2021. https://eapril.org/sites/default/files/2021-11/book_of_abstracts_54.pdf
Happo, I. 2021. Kulttuurinen monimuotoisuus näkyy, kuuluu ja tuntuu Minnesotan yliopiston Morrisin kampuksella. Oamk Journal 75/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021111655703
Kilja, P. & Brauer, S. 2021. Opas osaamisperusteiseen arviointiin vapaassa sivistystyössä. ePerusteet. Opetushallitus 21.5.2021. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/?fbclid=IwAR3vwpw8n7UvUSLhbGkdq5_z3_8I0-i-lJmuUUb62nn9vA7DqSJTlENZCQo#/fi/opas/7396550/tiedot
Ruhalahti, S., Brauer, S. & Korhonen, A-M. 2021. Kolme väitöstutkimusta uudistamassa ammatillista opettajuutta: Pedagoginen suunnittelu ja osaamisen kehittäminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. [Renewal of Professional Teacher Education: Three Doctoral Studies of Pedagogical Design and Competence Development in Digital Learning Environments], HAMK Unlimited Journal 18.6.2021. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738294
Virkkula, E. 2021. Mikä meitä motivoi eli kuinka opettaja edistää oppimismotivaation kasvua? Oamk Journal 35/2021. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2021053132310
Brauer, S., Ratinen, I., Kumpulainen, K., Kyrö-Ämmälä, O., Nikander, L., & Väänänen, I. 2021. Agency, Expertise and Working Life Skills – Students’ Conceptions of the Generic Competences Required in the World of Work. European Journal of Education Studies, 8(5), 26-54. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v8i5.3710
Brauer, S., Isoherranen, V., Kangasoja, J., & Tervaskanto, M. 2021. Competence Renewal, RDI and Industry Co-Operation in Higher Education. Smart Campus RDI Network – From Innovations to Business. https://smartcampus.fi/competence-renewal-rdi-and-industry-co-operation-in-higher-education/
Brauer, S., Halttunen, T., Hartikainen, A. & Juntunen, E. 2021. Osaamismerkit työelämässä. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 27. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202103238026
Brauer, S. 2020. Jatkuvaa oppimista osaamismerkein tutkinto- ja oppilaitosrajat ylittäen. Aikuiskasvatus, 40(4), 351-358. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/100546/58069
Rusanen, T. & Halonen, L. 2021. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien kehittäminen edellyttää opiskelijoiden aktiivista osallisuutta ja kokonaisvaltaista tilannekartoitusta. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 32. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202101293247
Tynjälä, P., Kettunen, J., Virolainen, M., Virtanen, A., Helin, J., Wikström-Grotell, C., Mäki, K., Pakkala, A., Brauer, S., Virkki-Hatakka, T. & Ikävalko, M. 2020. Eväitä eteenpäin – Kokemuksia Työpeda-hankkeesta. https://www.tyopeda.fi/blogit/evaita-eteenpain
Vuosi 2020
Aine R., Eronen S., Karjalainen P., Nuutinen U., 2020. Amkista uralle : uraseurantakyselyt apuna ohjaustyössä. Suomen opinto-ohjaajat ry. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101684281
Brauer, S. 2020. Digital Open Badge-Driven Learning – Practical Applications to Support Validation of Prior Learning. Teoksessa: R. Duvekot, A. Karttunen, M. Noack and L. Van den Brande (toim.) Making Policy Work – Validation of Prior Learning for Education and the Labour Market. Series VPL-Biennale nr. 7. pp. 147-158. European Centre Valuation of Prior Learning & Bertelsmann Stiftung. Houten/Berlin. https://ec-vpl.nl/download/entry/162/
Brauer, S. 2020. Jatkuvaa oppimista osaamismerkein tutkinto- ja oppilaitosrajat ylittäen. Aikuiskasvatus 40(4), 351-358. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/100546/58069
Brauer, S. 2020. Prospect: Turbulent Digital Disruption in Higher Education. Special 15th international online conference DisCo 2020 – Education in the Age of Covid-19. 22.-23.6.2020. University of West Bohemia. Prague, Czech Republic. DOI:10.13140/RG.2.2.13161.31848 Abstrakti
Brauer, S., Siklander, P., Impiö, N., & Vuopala, E. 2020. Osaamismerkit arvioinnin menetelmänä – uutta ajattelua opetussuunnitelmiin. Teoksessa A. Virtanen, J. Helin & P. Tynjälä. Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -käsikirja. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. https://www.tyopeda.fi/julkaisut/tyoelamapedagogiikka-korkeakoulutuksessa.pdf
Halonen, L., Grekula, M. & Wenström, S. 2020. Miten ohjaan tulevaisuuden työelämään? Työkaluja opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumisen tueksi. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 11. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202003198542.
Korento, K. & Kotimäki, E. 2020. Työelämäpedagogista osaamista ammattikorkeakoulujen opettajille ja työelämän edustajille. Teoksessa A. Virtanen, J. Helin & P. Tynjälä. Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa -käsikirja. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. https://www.tyopeda.fi/julkaisut/tyoelamapedagogiikka-korkeakoulutuksessa.pdf
Kotimäki, E. 2020. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit. Teoksessa: Raudasoja A. (toim). Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset. HAMKin e-julkaisuja 6/2020, Hämeen ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9
Kuortti, K. 2020 Myydäkö yksin vai tarjotako kimpassa? Teoksessa: Eksymä P., Hokkanen L., Ilvesviita S., Jurkko K., Kananen M., Luukkonen M., Niemi E., Paloniemi M., Ruohomäki E., Suutari S., Viherkari A. (Eds.)., Koulutusviennin käsikirja. Oulun ammattikorkeakoulu. 28-29 http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-194-4
Larna, R., Salo, T., Wenström, S., Orenius, M. & Mykrä, T. (toim.) 2020. Oppimisen iloa ilmiöpohjaisesti. Haaga-Helian julkaisut 12/2020. https://www.haaga-helia.fi/fi/ajankohtaista/artikkelit/oppimisen-iloa-ilmiopohjaisesti
Susimetsä, M., Tapani, A., Lehtonen, H., Ruhalahti, S. & Brauer, S. 2020. “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”. HAMK Unlimited Scientific 5.6.2020. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060540806
Virkkula, E. 2020 Evaluating motivational characteristics in vocational music education within the perspective of self-determination theory. Empirical Research in Vocational Education and Training, 12 (14). https://ervet-journal.springeropen.com/articles/10.1186/s40461-020-00098-5
Virkkula, E. 2020 Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen opettajan työssä kaksi opetusvideota. Oulun ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2020111290046
Virkkula, E. 2020. Student teachers’ views of competence goals in vocational teacher education. European Journal of Teacher Education. Taylor & Francis. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02619768.2020.1806229 Vapaasti luettavissa: https://tinyurl.com/y6dd6fde
Wenström, S. 2020. Positiivinen johtaminen: Johda paremmin opetus- ja kasvatusalalla. Jyväskylä: PS-kustannus. ISBN: 978-952-370-023-9.