Skip to content

Johtamisen ja työhyvinvoinnin YAMK-tutkinto toi Mari Päivärinnalle uusia tuttuja, mielenkiintoisia näkökulmia ja paljon osaamista – ”Opiskelu oli todella antoisaa” 

Mari Päivärinta valmistui johtamisen ja työhyvinvoinnin YAMK-tutkinto-ohjelmasta helmikuussa 2024. Marin mieleen koulutuksessa oli erityisesti tiimioppiminen.

Henkilö seisoo vaaleankeltaisen talon seinän vieressä.

Kun Mari Päivärinta huomasi Opintopolussa Oamkin johtamisen ja työhyvinvoinnin ylemmän AMK-tutkinto-ohjelman, hän innostui siitä heti. Erityisesti työhyvinvointi oli kiinnostanut häntä jo pidempään, joten siihen keskittyvä tutkinto-ohjelma kuulosti hänen mielestään mahtavalta.   

– Olin katsellut YAMK-tutkintoja aiemminkin, mutta mitään yhtä mielenkiintoista ei ollut vielä tullut vastaan, Mari sanoo. 

Mari myös ajatteli, että johtamisen ja työhyvinvoinnin YAMK-tutkinto täydentäisi hyvin hänen aiempaa osaamistaan. Mari on valmistunut tradenomiksi vuonna 2009, jonka jälkeen hän on kouluttautunut vielä ammatilliseksi opettajaksi ja ammatilliseksi erityisopettajaksi.  

Ennen opettajankoulutuksiaan Mari ehti työskennellä lähes 20 vuotta vakuutusalalla yritysvakuuttamisen parissa. Tällä hetkellä hän toimii ammatillisena erityisopettajana tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa Ammattiopisto Luovilla. Hyvinvoinnilla on työssä tärkeä merkitys.   

– Hyvässä ja psyykkisesti turvallisessa organisaatiossa henkilöstö voi paremmin, uskaltaa tuoda asioita esille ja saa tarvittaessa tukea toisiltaan haastavien tilanteiden kohtaamisessa. Opetus- ja ohjaushenkilöstön työhyvinvointi vaikuttaa suoraan myös opiskelijoiden hyvinvointiin. 

Tiimioppimisesta uusia näkökulmia 

Mari suoritti Oamkin johtamisen ja työhyvinvoinnin YAMK-tutkinnon noin vuodessa ja valmistui tutkinto-ohjelmasta helmikuussa 2024.  

Opiskelu oli hänen mielestään todella antoisaa ja mielenkiintoista. Kehuja Marilta kerää erityisesti tiimioppiminen, jota hyödynnettiin lähes kaikilla kursseilla.  

– Tietysti myös itse kurssisisällöt olivat kiinnostavia, mutta niistä ei olisi varmastikaan saanut niin laajaa näkemystä, jos meillä ei olisi ollut tiimioppimista.   

Mari kertoo, että opiskelijat jaettiin heti opintojen ensimmäisenä päivänä 5–6 henkilön oppimistiimeihin. Opintojen aikana tiimeillä oli kursseihin liittyen erilaisia opintotehtäviä, kuten työhyvinvointiin liittyvän työpajan pitäminen kohdeorganisaatiossa, lukupiirit sekä raporttien ja esitelmien tekeminen. 

– Se oli ihan mahtavaa, kun kaikilla tiimin jäsenillä oli vähän erilaiset koulutus- ja työtaustat, niin esille tuli aina tosi paljon erilaisia näkökulmia ja ideoita. 

Mari kokee tiimioppimisen olevan myös kevyempi tapa opiskella kuin yksin, sillä kaikkiin asioihin ei tarvitse hakea itse tietoa. Tiimin jäseniltä sai myös aina tarvittaessa sparrausta ja vertaistukea.  

– Tiimin hyvä yhteishenki vaikutti myös opintoihin sitoutumiseen ja niiden sujumiseen aikataulujen mukaisesti.  

Valtaosa opetuksesta tapahtui etänä, mutta opinnoissa oli myös muutama lähiopetuspäivä. Lisäksi Mari tapasi muutamia kertoja oppimistiimiään tehtävien tekemisen merkeissä. 

– Vaikka olimme paljon etänä, niin keskustelua ja kokemusten jakamista oli aina runsaasti. 

Koulutus kaikille johtamisesta ja työhyvinvoinnista kiinnostuneille 

Mari suosittelee koulutusta alasta riippumatta kaikille, jotka ovat kiinnostuneita johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  

– Kannattaa ehdottomasti hakea, jos yhtään kiinnostaa. Omalla kohdallani opinnot toivat uusia tuttuja, mielenkiintoisia näkökulmia ja paljon osaamista, jota voin hyödyntää työssäni.  

Tällä hetkellä Mari viihtyy hyvin työssään ammatillisena erityisopettajana, mutta tulevaisuudessa häntä voisi kiinnostaa myös muut tehtävät ammatillisessa koulutuksessa.  

– Kiinnostavia tehtäviä voisivat olla esimerkiksi koulutuspäällikkönä tai HR-tehtävissä työskenteleminen, mutta aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.