Ajatus opettajuudesta kyti mielessä viisikymppiseksi, sitten koitti oikea aika opinnoille
Ammatillisen opettajan koulutuksesta valmistunut Pasi Malinen toimii yrittäjänä psykoterapiapalveluiden alalla. Kun työpäivät koostuvat hyvinkin monenlaisten ihmisten kohtaamisesta, tulevat pedagogiset taidot todella tarpeeseen. Vaikka ainakaan toistaiseksi työura ei olekaan viemässä suoraan opettajan tehtäviin, ovat opinnot tuoneet sellaista ammatillista substanssia, jonka avulla oman osaamisen todentaminen on helpompaa.
Monia aloja opiskellut Pasi Malinen on tottunut siihen, että töiden ohella elämässä kulkevat aina mukana myös opinnot ja itsensä kehittäminen. Useammat koulut käyneen miehen mielen perukoilla oli kuitenkin aina kytenyt ajatus opettajuudesta, ja kun elämässä viimein koitti sellainen vaihe, että uusille opinnoille oli jälleen aikaa, oli oikea hetki hakeutua ammatillisen opettajan koulutukseen.
– Kun tällainen hieman vanhempi viisikymppinen lähtee opiskelemaan uutta alaa, on siinä se hyvä puoli, että runsaan työkokemuksen myötä monenlaista tietoa ja taitoa on kertynyt jo ennestään.
Opintojen osaamisperusteisuus olikin Pasille iloinen yllätys. Kun osoitti osaamistaan ja sen, että opintojaksojen sisällöt olivat jo hyvin hallussa, osaaminen tunnustettiin. Tämä lyhensi opintojen kestoa ja helpotti niiden suorittamista merkittävästi.
Pasin koulutaipaleen varrelta löytyivät opinnot ja työkokemusta jo kaupalliselta alalta, markkinointiviestinnästä, yhteisöpedagogiasta, sosiaalipalveluista, ratkaisukeskeisestä terapiasta, kognitiivisesta lyhytterapiasta ja työnohjaamisesta. Näillä saikin kerrytettyä valmiiksi jo suuren määrän opintopisteitä.
– Minulla on aina ollut voimakas tarve kehittää itseäni. Uteliaisuus ja tiedon halu ovat vieneet eteenpäin ja ovat auttaneet löytämään uusia osa-alueita itsestä. Mietin, mitä kaikkia mahdollisuuksia uusi koulutus voisi minulle työntekijänä antaa, ja siksi päätin hakeutua mukaan koulutukseen.
Henkistä pääomaa ja substanssia, josta hyötyy kaikissa ammateissa
Vaikka opinnoista saikin korvattua hyvän siivun osaamisperusteisuuden nimissä, jäi opiskeltavaa silti. Mutta kannattiko vaivannäkö?
– Koen ehdottomasti, että vaivannäkeminen kannatti! Yrittäjänä teen töitä monenlaisten ihmisten kanssa sekä koulutan ja pidän erilaisia luentoja. Koen, että kouluttautuminen on tuonut minulle lisää henkistä pääomaa ja ammatillista substanssia. Kun minulla ei ole kivijalkakauppaa, jossa myisin fyysisiä tuotteita, täytyy minun pystyä vakuuttamaan asiakkaat omalla osaamisellani.
Aivan heti näköpiirissä ei ole alanvaihto opettajan työtehtäviin, koska oman yrityksen pyörittämisessä on toistaiseksi riittävästi mielekästä tekemistä, mutta ajatus ei ole lainkaan poissuljettu.
– En sano, etteikö ammatillisen opettajan tehtäviin siirtyminen olisi tulevaisuudessa ihan mahdollista. Ikinä ei voi tietää millaisia tilaisuuksia eteen aukeaa, ja jos hyviä mahdollisuuksia tulee, otan niistä kyllä kopin. Voisin hyvin tehdä opettajan töitä myös osa-aikaisesti ja sivutoimisesti. Nyt kuitenkin nautin terapiatyöstä ja työnohjauksesta täysin siemauksin.
Ammatillisen opettajan opintoihin voi hakeutua hyvinkin monenlaisella pohjakoulutuksella ja monenlaisista ammateista, perusvaatimuksena on ainoastaan soveltuva korkeakoulututkinto ja muutama vuosi alan työkokemusta.
Pasi haluaakin kannustaa erityisesti jo hieman varttuneempia kuuntelemaan itseään. Jos ajatus jatkokouluttautumisesta ja opettajuudesta yhtään kiinnostavat, kannattaa opintoihin hakeutua rohkeasti. Opit vuorovaikutuksen kehittämisestä ovat hyödyksi aivan kaikissa ammateissa.
– Opinnot eivät ikinä mene hukkaan. Opettajaksi ei välttämättä tarvitse alkaa, sillä opinnot tuovat työkaluja ja tukea omaan osaamiseen missä tahansa ammatissa.