Skip to content
3.9.2024 / Tutkimus ja kehitys

Uuden sukupolven logistiikkaa rakennetaan Oulussa – Suomeen ensimmäinen vetyrekka

Vetyrekka

Oulussa käynnistetty yhteistyö vahvistaa konkreettisesti alueen ja koko Suomen vetytalouden kehittymistä. Vuoden 2025 investointivaraus Suomen ensimmäisen vetyrekan hankintaan mullistaa koko kuljetusketjun ja edistää hiilineutraaliuden saavuttamista.

Koulutuskuntayhtymä OSAO, Oulun yliopisto ja Oulun Ammattikorkeakoulu ovat aloittaneet monimuotoisen yhteistyön vihreän siirtymän hankekokonaisuudessa, joka yhdistää konkreettisesti tutkimuksen, kehityksen ja opetuksen.

Yksi merkittävimmistä investoinneista hankekokonaisuudessa tulee sähkörekan ohella olemaan Suomen ensimmäinen vetyrekka, jonka soveltuvuutta ja roolia logistiikkaketjussa tullaan testaamaan.

“Tutkimme vetyrekan toimivuutta ja muunneltavuutta erilaisiin kuljetustehtäviin tiiviissä yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Vety- ja sähkökäyttöisellä raskaalla liikenteellä nähdään valtava merkitys hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiselle. Kartoitamme parhaillaan yhdessä vetyrekkavaihtoehtoja ensi vuodelle suunnitellulle hankinnallemme”, kertoo VISIOK-projektista vastaava projektipäällikkö Marjaana Komi OSAOlta.

Investoinnit tukevat OSAOn, Oulun yliopiston ja Oulun Ammattikorkeakoulun yhteisiä pyrkimyksiä kehittää ympäristöystävällistä logistiikkaa. Raskaan kaluston siirtyminen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin kuten vetyyn tai sähköön edistää tehokkaasti Suomen tavoitetta vähentää kasvihuonepäästöjä 60 % vuoteen 2030 mennessä.

”Vetyrekka on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka voimme yhdistää tutkimuksen, koulutuksen ja kestävän kehityksen tavoitteet”, sanoo toimitusketjujen hallinnan dosentti ja yliopistotutkija Jouni Juntunen Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

”Uusiutuvat polttoaineet ovat ympäristön lisäksi myös taloudellinen kysymys. Mikäli emme onnistu vihreässä siirtymässä ensimmäisten joukossa, kansainvälinen taloudellinen kilpailukykymme romahtaa muualla Pohjois-Euroopassa voimakkaasti laskevien logistiikkakustannusten myötä. Koska Suomi on pitkä maa, korostuu tämä erityisesti Pohjois-Suomessa.”

Uudet oppimisympäristöt valmistavat tulevaisuuden osaajia

Vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liittyvien investointien lisäksi kolmen organisaation yhteistyössä kehitetään digitaalisia ja lisätyn todellisuuden oppimisympäristöjä raskaan kaluston huoltoon ja kunnossapitoon, metsäalalle ja sisälogistiikan hallintaan. Osaamistarpeita ja markkinatilannetta selvitetään yhteistyössä yritysten kanssa.

”Yritykset ovat siirtymässä sisälogistiikassa pitkälti automatisoituihin järjestelmiin ja robotiikan hyödyntämiseen. Oppimis- ja demonstraatioympäristöjemme sekä koulutusohjelmiemme tulee vastata muuttuneisiin osaamistarpeisiin”, toteaa Oulun Ammattikorkeakoulun projektikoordinaattori Kalle Nuortimo.

Uusimmilla teknologioilla päivitettyjä oppimisympäristöjä otetaan käyttöön esimerkiksi uudenlaisissa monialaisissa koulutuksissa, joiden avulla edistetään vihreän siirtymän alojen työllistymistä ja liiketoimintamahdollisuuksia. Jatkossa oppimisympäristöt tulevat olemaan laajasti opetus- ja tutkimuskäytössä.

OSAOn koordinoimalle kolmivuotiselle hankekokonaisuudelle rahoituksen on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan liitto EAKR- ja JTF-rahastoista sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus JTF-rahastosta.

Hankekokonaisuus on valmisteltu Oulun innovaatioallianssi -yhteistyönä ja Oulun kaupunki / BusinessOulu toimii siinä osarahoittajana.

Hankekokonaisuuden kokonaisbudjetti on yli 4 miljoonaa euroa.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Marjaana Komi
p. 040 353 8369
marjaana.komi@osao.fi

Kuvituskuvassa oleva rekka ei suoraan liity tähän hankkeeseen.