Skip to content
Käytävästä otettu kuva, jossa on LED valolla piirretty abstrakti kuvio.

AVARA 2024

AVARA tuo yhteen taiteen, kulttuurin ja teknologian ammattilaiset. Mitä uutta syntyy, kun taide, innovaatiot, nousevat teknologiat ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus risteytetään? Tule mukaan, niin kuulet!

Juontajat

Hanna Manninen
Hanna Manninen on galleristi ja viestintäkonsultti, joka omistaa ja johtaa Galleria MABD:ta. Hänellä on tausta teknologia-alan viestinnässä, ja hän on työskennellyt globaalien teknologia- ja mediayritysten sekä innovatiivisten kansainvälisten ja suomalaisten startupien kanssa. Nykyisin hän yhdistää teknologian tuntemuksensa viestinnän ja markkinoinnin taitoihin markkinoidessaan ja myydessään nykytaidetta.

Manninen Art, Branding & Design (MABD) ja Galleria MABD ovat osa virallista Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkiohjelmaa.
www.mabd.fi

Blair Stevenson
Blair Stevenson (Ph.D.) on kouluttaja ja tutkija, jolla on laaja kokemus koulutuksen, kulttuurin ja teknologian aloilta. Tällä hetkellä hän toimii yliopettajana ja tiiminvetäjänä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa Oulun ammattikorkeakoulussa. Tässä roolissa hän on perustanut useita ohjelmia, jotka yhdistävät ainutlaatuisella tavalla koulutusta, innovaatioita ja luovia aloja, tukenut Oulun kaupunkia sen hakemuksissa Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 ja UNESCOn luovaksi kaupungiksi, ja tukee nyt uuden Taiteen innovaatiot -tutkimusohjelman laajentamista Oamkissa.


Torstai 21.11.

Puhujat

Dawn Prescott
Dawn Prescott on Lime-taide- ja terveysohjelman johtaja, joka toimii Manchester University NHS Foundation Trustissa. Prescott on taidegrafiikan tekijä ja kuvataiteilija, ja hän vastaa strategisesti kaikista Manchester Foundation Trustin taide- ja musiikkiohjelmista, mukaan lukien NHShenkilöstön hyvinvointihanke Create+, rakennetun ympäristön taide- ja muotoiluprojektit sekä aikuisten osallistava taide- ja musiikkiohjelma. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus taiteen ja terveyden yhdistämisestä, ja hän on edelläkävijä taiteen juurruttamisessa terveydenhuollon ympäristöihin.

Tietoa Lime Artsista:
Lime on Manchester Foundation Trustin palkittu taide- ja hyvinvointiorganisaatio, joka on kansainvälisesti tunnettu erinomaisista taide- ja hyvinvointiprojekteistaan sairaala- ja yhteisöterveydenhuollon ympäristöissä. Lime tarjoaa vuosittain yli 25 000 työntekijälle, potilaalle ja vierailijalle mahdollisuuden tutustua taiteeseen. Vuonna 1973 perustettu Lime on saavuttanut kansainvälistä tunnustusta sitoutumisestaan monimuotoiseen taiteen tilaamiseen ja osallistavaan toimintatapaan. Lime on yli 50-vuotias ja vanhin jatkuvasti toimiva taiteen ja terveyden tiimi sairaalassa Iso-Britanniassa, ja se jatkaa visionääristen ohjelmiensa toteuttamista Manchesterin alueella.
www.limeart.org


Antti Ikonen
Antti Ikonen aloitti uransa säveltäjänä ja äänisuunnittelijana jo 1980-luvun alussa. Hänen työnsä kattaa musiikki- ja äänisuunnittelua erilaisiin medioihin, esityksiin ja taideteoksiin, mukaan lukien nykytanssi, teatteri, lyhytelokuvat, kuunnelmat, taideinstallaatiot ja uudet mediat. Hänen nykyinen tutkimus- ja tuotantotyönsä, Helsingin uuden lastensairaalan äänimaisema, voitti Grand Prix -palkinnon ISA2019-tapahtumassa Hampurissa.

Ikonen on soittanut kosketinsoittimia useissa yhtyeissä, kuten Juhlavammat, Cartes Art Machine ja Stratovarius. Hän on toiminut vierailevana opettajana Sibelius-Akatemiassa, Teatterikorkeakoulussa ja osa-aikaisena opettajana Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksella.

Vuodesta 2001 lähtien Ikonen on toiminut (vuodesta 2022 lähtien vanhempi) yliopistonlehtorina ääni- ja musiikkisuunnittelussa, vastaten Sound in New Media -maisteriohjelmasta Aalto-yliopiston Media Lab Helsingissä, jossa hän on myös jäsenenä SOPI (Sound and Physical Interaction) -tutkimusryhmässä.


Andy Browning
Andy Browning, vt. innovaatiojohtaja, EIT Culture & Creativity
Yli 15 vuoden työskentelyn jälkeen lääke- ja bioteknologiateollisuudessa Andy siirtyi innovaatiotukitehtäviin Uppsalan yliopistossa vuonna 2008. Hän on auttanut yrittäjiä ja startup-yrityksiä sekä ollut mukana luomassa suuria strategisia kumppanuuksia. EIT Health -konsortion perustamisessa mukana ollessaan Andy loi pohjan liiketoiminnan kehittämiselle ennen kuin siirtyi EIT Healthin innovaatiotoiminnan johtajaksi Müncheniin. Palattuaan Uppsalaan Andy liittyi ICE-konsortioon, joka voitti kilpailutuksen EIT Culture & Creativityn perustamisesta vuonna 2022, ja hän on toiminut sen vt. innovaatiojohtajana yli 12 kuukautta. Tämän ohella hänellä on opetustehtäviä useilla työpajoilla ja kursseilla, jotka käsittelevät innovaatioekosysteemien kehittämistä.


Ville Pellinen
Ville Pellinen on Lapinlahden Lähde Oy:n toimitusjohtaja. Lapinlahden Lähde on mielenterveyden, tieteen, taiteen, kulttuurin ja pienyrittäjyyden keskus Suomen vanhimmassa psykiatrisessa sairaalassa, Lapinlahden sairaalassa Helsingissä. Pellinen toimii myös Lapinlahden säätiön varapuheenjohtajana sekä Lapinlahden yhteisöohjausryhmän puheenjohtajana.


Taru Koivisto
Taru-Anneli Koivisto on postdoc-tutkija Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, jossa hän keskittyy taiteen, musiikkikasvatuksen, kulttuurin, kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin poikkileikkaavaan koulutukselliseen ja sosiaaliseen kehittämiseen. Hänen asiantuntemukseensa kuuluu myös musiikkiterapia, etiikka sekä luovien ja koulutusalan yrittäjyys. Tällä hetkellä hän työskentelee projektissa ”Performing the political: Public Pedagogy in Higher Music Education” (2023–2027, Suomen Akatemian rahoittama).


Marie le Sourd
Marie Le Sourd on vuodesta 2012 toiminut On the Move -järjestön pääsihteerinä, joka on kansainvälinen kulttuurisen liikkuvuuden tiedotusverkosto. Ennen tätä Le Sourd työskenteli Singaporessa Aasia-Eurooppa-säätiössä (kulttuuriosasto) vuosina 1999–2006 ja toimi Ranskan kulttuurikeskuksen johtajana Yogyakartassa, Indonesiassa, vuosina 2006–2011. Marie Le Sourd on rakentanut kattavaa tietopankkia kansainvälisestä kulttuuriyhteistyöstä, rahoitusjärjestelyistä taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten liikkuvuudelle, verkostoista ja verkkolähteistä. Häntä kiinnostaa erityisesti liikkuvuuden moninaiset vaikutukset taiteilijoihin ja kulttuurialan ammattilaisiin sekä niihin liittyvä arviointiprosessi.

On the Move teettää säännöllisesti tutkimuksia eri teemoista, jotka liittyvät verkoston toimintaan ja sen jäsenten työhön. Näissä tutkimuksissa pohditaan taiteellisen ja kulttuurisen liikkuvuuden keskeisiä kysymyksiä ja ajankohtaisia aiheita, pyritään hahmottamaan paremmin alan nykyisiä suuntauksia sekä laaditaan suosituksia päätöksentekoa varten. Verkoston uusin raportti käsittelee kansainvälisen kulttuurisen liikkuvuuden vaikutuksia taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten hyvinvointiin ja mielenterveyteen.
www.on-the-move.org


Alberto Sanna
Alberto Sanna, joka on valmistunut ydinvoimatekniikan diplomi-insinööriksi Milanon Politecnico-yliopistosta, toimii edistyneiden terveys- ja hyvinvointiteknologioiden tutkimuskeskuksen johtajana San Raffaelen yliopistollisessa sairaalassa Milanossa, Italiassa. Sanna on syvästi mukana Euroopan tutkimuksen puiteohjelmissa ja on esitellyt tutkimustaan yli 200 kansainvälisessä huipputason kongressissa sekä toimii aktiivisesti opetustehtävissä eri tieteenaloilla. Tällä hetkellä hän on terveysinformatiikan tuntiopettaja psykologian alalla San Raffaelen yliopistossa. Hän on startup-yritysten (memooria.org, xtramarine.com) perustaja ja mentori, patenttien keksijä, edutainment-pelien ja -formaattien kehittäjä sekä avantgardevalokuvaaja, joka tutkii kuvataiteiden roolia sosio-teknologisissa ekosysteemeissä (neffie.eu). Hän toimii myös Italian meren suojelun innovaatiokeskuksen puheenjohtajana ja edistää hyvinvointia ja kestävyyttä sinisessä taloudessa.
neffie.eu


Työpajat ja klinikat

1. Helsinki XR Center: Kaupunkitarinoita yhteisön hyvinvoinnin tueksi – tekoäly luovana kumppanina (yhteistyö KUDOS-hankkeen kanssa) (R)
Tässä työpajassa osallistujat pääsevät tutkimaan, miten tekoälyn vahvistama tarinankerronta voi edistää yhteisön hyvinvointia, vahvistaa sosiaalista identiteettiä ja yhteenkuuluvuutta sekä tukea kaupunkibrändin rakentamista. KUDOS-hankkeen pohjalta – yhteistyössä Helsinki XR Centerin Immersive Sustainability Labin kanssa – työpajassa esitellään, kuinka tekoälytyökalut voivat toimia luovina kumppaneina, jotka auttavat yrityksiä lähentymään yhteisöjensä kanssa, edistävät kestävää kaupunki-identiteettiä ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Osallistujat pääsevät kehittämään yhdessä kaupunkitarinan hyödyntäen generatiivista tekoälyä luovien, kestävää ja yhteenkuuluvaa tulevaisuutta edistävien ideoiden pohjalta.

Vetäjä: Janset Shawash

Janset Shawash
Janset Shawash on arkkitehti, kaupunkisuunnittelija ja tutkija, joka yhdistelee innovatiivista suunnittelua ja huipputeknologiaa Tampereen yliopiston tohtorikoulutettavana ja Gamification Groupin tutkijana. Hän hyödyntää kehittyneitä työkaluja, kuten laajennettua todellisuutta, uudistaakseen vuorovaikutusta rakennettujen ympäristöjen kanssa.


2. Tule sellaisena kuin olet – musiikki ja liike hyvinvoinnin tukena (R)
(yhteistyössä Tassu-hankkeen kanssa)
Tässä työpajassa tutkitaan musiikin ja liikkeen mahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemisessa sekä yksilöllisesti että yhteisöissä. ”Tule sellaisena kuin olet” -teemalla osallistujat kutsutaan osallistumaan näihin käytäntöihin omaan tahtiin ja rytmiin. Yhteismusiikin tekemisen, kuuntelemisen ja läsnäolon kautta pohdimme, miten musiikki ja liike voivat tukea sosiaalista kestävyyttä, samalla kun tiedostamme niiden rajoitukset erilaisissa ympäristöissä.

Vetäjä: Taru Koivisto


3. Taiteen edistämiskeskus: Ideasta hankkeeksi – kulttuurisen hyvinvoinnin projektikonseptit (R)
Mikä kulttuuriseen hyvinvointiin liittyvä haaste kaipaa ratkaisua juuri nyt? Miten kulttuurialan toimijat, kunnat ja hyvinvointialueet voivat rakentaa kestäviä projekteja, jotka vahvistavat hyvinvointia? Taiteen edistämiskeskuksen Creative Net -hankkeen ja Taide, terveys ja hyvinvointi -neuvontapalveluiden yhteisessä työpajassa kehitämme projektikonsepteja kulttuurisen hyvinvoinnin näkökulmasta.

Mikä kulttuurihyvinvointiin liittyvä haaste kaipaa ratkaisua juuri nyt? Miten kulttuurialan toimijat, kunnat ja hyvinvointialueet voivat rakentaa kestäviä projekteja, jotka vahvistavat hyvinvointia? Taiteen edistämiskeskuksen Luova verkko -hankkeen ja Kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijapalveluiden yhteisessä työpajassa kehitämme projekti-ideoita kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta.

Vetäjät: Heli Kauhanen, Venla Korja, Milla Mertanen

Heli Kauhanen
Heli Kauhanen on taideasiantuntija Taiteen edistämiskeskuksessa. Hänellä on 15 vuoden yrittäjäkokemus luovilla aloilla ja hän opettaa korusuunnittelua eri oppilaitoksissa.

Venla Korja
Venla Korja toimii taideasiantuntijana Taiteen edistämiskeskuksessa ja on toiminut aiemmin teatteripedagogina, ohjaajana, esiintyjänä ja käsikirjoittajana.

Milla Mertanen
Milla Minerva Mertanen toimii suunnittelijana Creative Net -koordinaatiohankkeessa. Hän hyödyntää design-ajattelua materiaalien suunnittelussa, sparraa ja kouluttaa hakijoita.


4. Rahoitusta kansainväliseen yhteistyöhön – Nordic Culture Point & Creative Europe (R)
Nordic Culture Point rahoittaa pohjoismaista yhteistyötä ja liikkuvuutta taiteen ja kulttuurin alalla. Creative Europe on EU-rahoitusohjelma, joka tarjoaa mahdollisuuksia eurooppalaiseen yhteistyöhön. Työpajassa saat lyhyen esittelyn molemmista rahoitusohjelmista ja voit kehittää kansainvälisiä projektiajatuksiasi yhdessä muiden osallistujien kanssa.

Vetäjät: Riikka Koivula, Hanna Hietaluoma-Hanin, Sidsel Eskesen

Riikka Koivula
Riikka Koivula työskentelee ohjelma-asiantuntijana Luova Eurooppa -yhteyspisteen Kulttuurin alaohjelmassa (Creative Europe Desk Finland). Ennen siirtymistään CED Finlandiin vuonna 2010 hän työskenteli useita vuosia kulttuurialalla, myös EU-rahoitteisissa projekteissa. Creative Europe -toimistot tarjoavat maksutonta neuvontaa hakijoille, auttavat yhteistyössä muiden maiden organisaatioiden kanssa ja tukevat osallistumista EUCreative Europe -ohjelmaan kaikissa ohjelmaan osallistuvissa maissa.

Hanna Hietaluoma-Hanin
Hanna Hietaluoma-Hanin on työskennellyt EU-rahoitusohjelmien ja -aloitteiden parissa viimeiset 20 vuotta. Tällä hetkellä hän toimii ohjelmapäällikkönä ja toimiston johtajana Luova Eurooppa yhteyspisteessä (Creative Europe Desk Finland). Creative Europe -toimistot tarjoavat maksutonta neuvontaa hakijoille, auttavat yhteistyössä muiden maiden organisaatioiden kanssa ja tukevat osallistumista EUCreative Europe -ohjelmaan kaikissa ohjelmaan osallistuvissa maissa.

Sidsel Esksen 
Sidsel Emilie Eskesen toimii neuvonantajana Nordic Culture Pointissa, jossa hän hallinnoi rahoitusohjelmia, jotka tukevat kulttuurisia, sosiaalisia ja taiteellisia hankkeita Pohjoismaissa. Nuorten johtamiin aloitteisiin keskittyen Sidsel omistautuu luoville ratkaisuille, jotka vastaavat kulttuurisiin, sosiaalisiin ja poliittisiin haasteisiin aktiivisen osallistumisen kautta. Hän on suorittanut taiteen maisterin tutkinnon Kööpenhaminan yliopistossa (Modern Culture) ja tehnyt yhteistyötä erilaisten pohjoismaisten organisaatioiden kanssa edistääkseen taiteellista liikkuvuutta ja innovaatioita. 


5. AWAKE-hanke (R)
Taide ja hyvinvointi: taiteilijoiden ja kulttuurialan työntekijöiden elinkeinomahdollisuudet ja yrittäjyys. Johdatus AWAKE-hankkeeseen. Paneelikeskustelu tutkii käytännön kokemuksia ja taitoja, jotka ovat tarpeen kestävyydelle, sekä taide- ja kulttuurialan toimijoiden pääsyä terveyssektorille.

Vetäjä: Jennifer Raminez/Lapinlahden Lähde

Jennifer Raminez
Jennifer Ramirez toimii viestintäasiantuntijana Lapinlahden Lähde Oy:ssä ja Pro Lapinlahti Mielenterveysseurassa. Hän on yrittäjä ja taiteilija.


Perjantai 22.11.

Puhujat

Harold Hejazi
Harold Hejazi on kanadalainen taiteilija ja pelisuunnittelija, joka työskentelee Helsingissä. Hänellä on tausta taidekasvatuksessa, teatterissa ja pelinkehityksessä, ja hän tutkii uusia tapoja yleisön osallistamiseksi taiteeseen. Vuodesta 2015 lähtien hän on kehittänyt pelejä ja osallistavia esityksiä yhteistyössä museoiden opetustoimien kanssa, rikkoen perinteisiä rajoja, joilla kävijät kokevat näyttelyitä.

Monimuotoisuus ja osallistavuus ovat keskeisiä Haroldin työssä, joka yhdistelee museopelejä, peliteatteria ja kokeellisia kuraattorimenetelmiä yleisön sitouttamiseksi yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Hänen nykyinen esityksensä käyttää videopelejä käsittelemään rotuun, marginalisoitumiseen ja monikulttuurisuuteen liittyviä teemoja Suomessa. Oli kyseessä sitten museot tai teatterit, Harold on aina kiinnostunut siitä, miten pelit voivat rikastaa oppimisen, yhteyden ja tarinankerronnan tapoja.
http://haroldhejazi.com/

The Adventures of HarriHarri, Episode three
Tämä videopeliesitys kertoo Harriharrin elämästä virtuaalisessa Helsingissä. Harriharri on tulokas, joka saapuu Suomeen odottaen lämpimää vastaanottoa. Huolimatta vilpittömistä pyrkimyksistään, hän kohtaa jatkuvasti esteitä sopeutuessaan suomalaiseen yhteiskuntaan.

Esitys toteutetaan live-pelivideona ja sisältää rapin ja laulun kautta kerrottua kerrontaa. Tämä moninpelikokemus mahdollistaa sen, että yleisön valinnat vaikuttavat tarinaan tehden jokaisesta esityksestä ainutlaatuisen. Lähde Harriharrin mukaan hyperpop-seikkailuun, jossa hän taistelee byrokratiaa ja sosiaalisen syrjäytymisen järjestelmiä vastaan!

Esitys on alun perin tuotettu Stage for Contemporary Performancen tuella, ja sitä tukee Taiteen edistämiskeskus.

Seuraa @harriharrigame pysyäksesi ajan tasalla.
Sisältövaroitus: Tämä esitys käsittelee rotuun ja maahanmuuttoon liittyviä teemoja ja sisältää voimakasta kieltä. Esityksessä on myös vilkkuvia valoja ja värejä, jotka voivat laukaista epilepsiakohtauksia.

Tekijät:

  • Luoja ja esiintyjä: Harold Hejazi
  • Pelikehittäjät: magu & Rolands Tīss
  • Säveltäjä ja äänisuunnittelija: Eliel Tammiharju
  • Videoteknikko: Jokke Heikkilä

Jaakko Kemppainen
Digitaalisia pelejä on pitkään aliarvioitu ja vähätelty, mutta ajan myötä ne ovat kehittyneet merkittäväksi taidemuodoksi. Nykyään peleillä voidaan viihdyttämisen lisäksi käsitellä ympäristö- ja yhteiskunnallisia kysymyksiä, esittää muiden elämää ja ilmaista tunteita. Jaakko Kemppainen on kokenut pelisuunnittelija, jolla on yli 20 vuoden ja lähes 30 pelin kokemus pelinkehityksestä, tutkimuksesta ja koulutuksesta. Hänen uusin kirjansa, ”Games Do Good” (Aviador, 2024), käsittelee pelien taidemuotoa ja niiden potentiaalia hyvinvoinnin edistämisessä.


Michael Bergmann
Michael F. Bergmann on taiteilija ja esitystaiteen apulaisprofessori Toronton Metropolitan Universityssä. Hänen tutkimuksensa käsittelee tekoälyn ja robotiikan integroimista esittävään taiteeseen ja tarinankerrontaan, mikä tukee post-humanistista ja post-antroposeentrista ajattelua. Bergmann on valmistunut David Geffen School of Dramasta Yalen yliopistossa, ja hänen teoksiaan on esitelty lukuisissa kansainvälisissä akateemisissa konferensseissa ja taidenäyttelyissä.


Michael Mondria
Michael Mondria toimii Ars Electronica Solutionsin toimitusjohtajana. AE Solutions luo räätälöityjä ratkaisuja interaktiivisiin näyttelyihin, tapahtumiin ja palveluihin. Mondria on johtanut kansainvälisiä taideprojekteja sekä toiminut ohjelmistosuunnittelijana ja johtajana monikansallisessa Fabasoft AG.


KooPee Hiltunen
KooPee Hiltunen aloitti uransa digitaalisessa mediassa vuonna 1994 ja on toiminut Neogamesissa vuodesta 2004. Hän on Neogames Finlandin, Euroopan pelikehittäjien liiton (EGDF) ja Nordic Game Instituten perustajajäsen. Hiltunen suosii ensimmäisen persoonan ammuntapelejä ja pelaa mobiilipelejä harvemmin.


Petteri Ikonen
Petteri Ikonen (FT) on työskennellyt itsenäisenä taiteilijana vuodesta 1988 ja on pitänyt lukuisia näyttelyitä sekä Suomessa että kansainvälisesti.


Työpajat

1. Capital of Game Art Showcase: Trickle Down
Trickle Down on hauska, nopea ja strateginen lautapeli, jossa pelaajat kilpailevat kerätäkseen rahaa omille suuryrityksilleen. Peli sopii kolmelle pelaajalle, mutta useamman pelaajan kanssa se voi laajentua jopa kuudelle.

Fasilitaattori: Annika Salmi


2. “Creating Tomorrow” Art, Nature and Innovation in a Sustainable Future
”Art Game Oceanaia – Bloom of Synthesis” on taiteellinen ekosysteemisimulaatio, joka yhdistää visuaalista taidetta, tiedettä ja teknologiaa. Pelissä simuloidaan futuristisia ja kestäviä meriekosysteemejä ja se tarjoaa näkymän tulevaisuuden hyvinvointiin. Projekti yhdistelee valokuvausta, pelisuunnittelua ja tieteellistä tutkimusta.

Christelle Mas
Christelle Mas (s. 1984 Pariisissa, Ranskassa) on Suomessa asuva ranskalainen valokuvaaja ja sekatekniikkataiteilija, joka tutkii ihmisen yhteyttä teknologiaan ja muihin lajeihin. Hänen työnsä keskittyvät lajien rinnakkaiseloon sekä ihmisen ja teknologian väliseen vuorovaikutukseen utopisissa tulevaisuuden näkymissä ja vaihtoehtoisissa fiktioissa. Masin luova prosessi yhdistelee tieteellisiä ja taiteellisia menetelmiä pehmeitä materiaaleja, installaatioita, videota ja valokuvaa hyödyntäen. Hänen viimeisin projektinsa, Oceanaia: Bloom of Synthesis -videopeli, on toteutettu yhteistyössä pelisuunnittelija Olli Uikkasen kanssa. Peli simuloi vesiekosysteemiä ja yhdistää hänen taideteoksiaan tieteelliseen dataan.

Christelle Masilla on taiteen maisterin tutkinto ja kandidaatin tutkinto taiteen filosofiasta Sorbonnen yliopistosta Pariisista. Hänen teoksiaan on esillä lukuisissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä niin Suomessa kuin kansainvälisesti (Sveitsissä, Belgiassa, Itävallassa, Ruotsissa, Ranskassa, Saksassa, Virossa ja Liettuassa). Christelle Masin teoksia sisältyy Oulun taidemuseon ja Kemin taidemuseon kokoelmiin sekä yksityisiin kokoelmiin. Mas on Bioart Societyn ja Suomen valokuvataiteilijoiden liiton jäsen. Hän valmistelee tulevia yksityisnäyttelyitä Helsingin Oodi-keskuskirjastoon, Supermarket-taidemessuille Tukholmaan, Oulun taidemuseoon ja Gallery Reflektoriin Serbiaan. Mas edusti Oulun Taiteilijaseuraa Supermarket-taidemessuilla 2023 Tukholmassa. Hänen teoksiaan oli esillä Mäntän kuvataideviikoilla vuonna 2015. Hänet on valittu Pohjoinen valokuvakeskuksen Vuoden kuvataiteilijaksi 2024 Oulunsalo Soi -festivaalille. Tänä syksynä hänen töitään on esillä Taiteen ja tieteen triennaalissa Klaipedan kulttuuriviestinnän keskuksessa Liettuassa

Olli Uikkanen
Olli Uikkanen on suomalainen freelance-pelinkehittäjä, joka on erikoistunut pelisuunnitteluun ja jolla on seitsemän vuoden kokemus alalta. Hän on työskennellyt monenlaisissa projekteissa, kuten pelijameissa ja asiakasyhteistyöhankkeissa, mukaan lukien sisällöntuotanto erilaisille käyttäjien tuottaman sisällön (UGC) alustoille. Hän on opiskellut pelinkehitystä Kajaanin ammattikorkeakoulussa.


3. ANSEL-PROJEKTI: matalaviiveisen teknologian luovien mahdollisuuksien avaaminen (R)
ANSEL Access the North with a Speed of Light -projektissa tutustutaan alhaisen viiveen teknologian mahdollisuuksiin taiteessa ja kulttuurissa. Osallistujat voivat tutkia yhteistyömahdollisuuksia ja pohtia digitaalisen kulttuurin tulevaisuutta.

Fasilitaattorit: Mårten Fröjdö ja Andreas Brännlund

Mårten Fröjdö
Mårten Fröjdö on Remote North -verkon projektipäällikkö ja yksi sen perustajista.

Tällä hetkellä hän johtaa Archipelago Remote Access (ACROSS) -hanketta, joka yhdistää kahdeksan saarta Tukholman ja Ahvenanmaan saaristoissa olemassa olevaan Remote North -verkostoon.

Hänellä oli keskeinen rooli Norjassa luodussa Kulturnett 3.0 -verkostossa, joka yhdistää neljä kulttuurikoulua sekä Trondheimin, Ottan, Hamarin ja Lillehammerin yliopistot.

Mårten on myös käynnistänyt ANSEL-hankkeen, jossa Oulun kaupunki on yksi seitsemästä kumppanista.

Projektit jatkavat 15 vuoden pohjoismaista yhteistyötä.

Andreas Brännlund

  • Taiteilija
  • Projektipäällikkö Interreg Aurora, ANSEL Sundsvallin kunta
  • 2023 Idean ja taiteellisen toteutuksen koordinaattori, Teatteri TRE RUM
  • 2024 Taiteellinen johtaja, Kaupunkiesitys Sundsvallin 400-vuotisjuhlavuonna
  • North Cultitude 6263 -verkoston perustajajäsen ja puheenjohtaja
  • Mannaminne:n taiteellinen toiminnanjohtaja

4. Ars Electronica: Deep Space -työpaja (R)
Ars Electronica Solutions esittelee immersiivisen huoneen Deep Spacen luomista ja kehitystä. Työpajassa tutkitaan Deep Spacen mahdollisuuksia Oulun luovassa ja kulttuurisessa ympäristössä.

Fasilitaattorit: Michael Mondria, Kati Romics, Pekka Olsbo

Michael Mondria

Kati Romics


Installaatiot

Toronto Metropolitan University: AVARA 2024 x Performance at The Creative School Travel Intensive with OAMK
Tämä uusi yhteistyöprojekti Oulun ammattikorkeakoulun kanssa tutkii taiteen, innovaatioiden ja uusien teknologioiden leikkauspistettä.

Creators:

  • Eli Young
  • Alice Nguyen
  • Alex Grozdanis
  • Jason Ramos
  • Evelyn Rensing
  • Winnifred Blair
  • Shuha Mukherjee 
  • Lindsay Fang

Line Wobbler 

Tekijä: Robin Baumgarten
Line Wobbler on yksiulotteinen, dungeon crawler -tyyppinen peli, joka koostuu jousen kaltaisesta ohjaimesta ja ultrakirkkaasta, useita metrejä pitkästä LED-nauhasta. Teoksessa pelaaja navigoi valonauhaa pitkin vältellen esteitä ja taistellen vihollisia vastaan. ​​Liikettä ohjataan taivuttamalla peliohjainta vasemmalle ja oikealle, vihollisten kimppuun hyökätään tärisyttämällä ohjainta. Teoksessa kuultavat ääniefektit ovat siniaaltojen modulaatioita, joiden taajuus on suoraan riippuvainen ohjaimeen johdetun liikkeen kiihtyvyydestä, tehostaen Line Wobblerin tärinäefektiä.