Pelillistämisestä uutta potkua opintoihin – Koulutuksen kehittämisryhmä palkitsi Anu Tammelan ja Matti Rahkon pedagogisen mallin
Opintojen pelillistäminen on nyt ajankohtaista Oamkissa. Vuoden 2023 OPStart-kilpailun palkinnon saivat tänä vuonna Anu Tammela ja Matti Rahko suunnitelmallaan simulaatiomallista.
Koulutuksen kehittämisryhmän vuosittainen OPStart-kilpailu haki vuonna 2023 innovatiivisinta pedagogista mallia Oamkin henkilökunnan ehdotusten joukosta. Voittajaksi valikoitui Matti Rahkon ja Anu Tammelan suunnitelma Tuotannon suunnittelu ja logistiikka -opintojakson pelillistämisestä.
– Palkinnoksi saimme hienot taulut olohuoneen seinälle ja resurssitunteja ehdotuksemme toteuttamiseen, kertoo Anu hymyillen.
Konetekniikan lehtoreina toimivien Anun ja Matin mukaan tekniikan osaamisala on kaivannut uudistamista: erilaisia sovelluksia opetuksen tueksi on kyllä olemassa, mutta niitä ei ole otettu käyttöön.
Kilpailuilmoituksen nähtyään parivaljakko sai idean kehittää eteenpäin jo kolme vuotta yhdessä opettamaansa opintojaksoa.
– Halusimme tuoda jotain uutta luento-opetuksen rinnalle. Olemme huomanneet, että niin sanottu puhuva pää -aikakausi on ohi, ja 20 minuutin opettajajohtoisen luennoinnin jälkeen opiskelijoiden huomio alkaa herpaantua, avaa Matti idean taustaa.
Win-win-tilanne
Anun ja Matin visio on tuoda luento-osuuksien rinnalle virtuaalisia simulaatioita tuotannon ja logistiikan tehtävistä. Simulaatio-ohjelmalla voidaan luoda erilaisia pelillisiä harjoituksia sekä oppimista tukevia materiaaleja ja videoita. Eri tehdasympäristöjä esittävissä malleissa opiskelija voi harjoitella todentuntuisesti käytännön tilanteita.
– Simulaatiossa voidaan mallintaa erilaisten tuotantojen kulkua: miten materiaalit, komponentit ja tuotettavat kappaleet virtaavat ja millaisia kuljettimia käytetään. Opiskelija voi itse kokeilemalla pyrkiä saavuttamaan tuotannossa mahdollisimman tehokkaan virtauksen, kertoo Anu.
Tuotannon suunnittelu ja logistiikka –opintojakso järjestetään konetekniikan koulutuksessa toisen vuoden syksyllä. Pelillistäminen palveleekin erityisesti niitä opiskelijoita, jotka eivät vielä ensimmäisen vuoden jälkeen ole päässet tuotantoon kesätöihin. Havainnollistavan simulaation avulla opiskelijat pääsevät tutustumaan kokonaisvaltaisesti tuotantoon ja sen haasteisiin.
– Tämä projekti on ollut todella innostava. Z-sukupolven ajattelumalli on ihan erilainen aiempiin sukupolviin verrattuna, ja haluamme siihen malliin vastata. Kun itsekin oppii samalla uutta, on tämä aivan win-win-tilanne, Matti iloitsee.
Pelillistämisen mahdollisuuksia
Anun ja Matin alkuvuosi menee mallin luomiseen tarkoitetun ohjelman käyttöä harjoitellessa. Simulaatiomallin on määrä valmistua ensi syksyksi, jolloin sitä päästään ensi kertaa testaamaan käytännössä. Työ ei kuitenkaan lopu siihen: mallin päivittäminen ja kehittäminen jatkuu myös tulevaisuudessa.
– Valmista mallia voidaan tarjota myös Campus Onlinen kautta kaikille Suomen konetekniikan opiskelijoille. Malli on laajennettavissa myös muihin opintoihin, kuten tuotantotekniikan eri opintojaksoihin, Anu maalailee.
Hänen mielestään pelillistäminen sopii tekniikan alalle hyvin, sillä alaa pääosin opiskelevat nuoret miehet tyypillisesti pelaavat vapaa-ajallaan paljon. Simulaatioita voisi hänen mukaansa hyödyntää kuitenkin myös muilla aloilla.
– Oamkissa opetuksen pelillistämistä onkin kokeiltu jo eri aloilla useilla opintojaksoilla hyvin tuloksin. Simulaatioharjoituksia käytetään esimerkiksi ensihoidon koulutusohjelmassa, ja tasoajatteluun perustuvaa opintojen pelillistämistä on kokeiltu tietojenkäsittelyn opinnoissa.
Teksti: Elina Pekki
Kuvat: Henri Luoma