Siirry sisältöön
8.4.2024 / About Oamk

Oppilaitoskumppanikyselyn satoa

Tulevaisuusloikka -hankkeen toisen asteen oppilaitoskumppaneilta kartoitettiin alkuvuodesta 2024 heidän tarpeitaan ja toiveitaan opiskelijoiden ura- ja tulevaisuusohjaukseen liittyen. Oppilaitosten työelämäyhteistyön kehittäminen koettiin tärkeäksi ja siihen tarvitaan tukea. Vastaajat toivoivat myös erilaisia tukimateriaaleja opetuksen suunnitteluun sekä harjoituksia ja työkaluja opiskelijoiden kanssa käytettäväksi. Näihin tarpeisiin lähdetään vastaamaan Tulevaisuusloikka -hankkeen kehittämistyössä.

Tulevaisuusloikka -hankkeen tavoitteena on kehittää ohjauksen työkaluja, pedagogisia malleja sekä koulutusta oppilaitoskumppaneillemme ja toisen asteen oppilaitoksille. Kartoitimme alkuvuodesta 2024 oppilaitoskumppaneidemme näkemyksiä, tarpeita ja toiveita kyselyllä, jonka tuloksia hyödynnetään hankkeen toteutuksessa ja kehittämistyössä. Kysely sisälsi 22 kysymystä ja ohjeistimme vastaajia varaamaan vastaamiseen aikaa vähintään 15 min. Kyselyyn vastasi 20 kumppaniedustajaa, joista vajaa puolet (45%) edusti lukioita ja loput 55% ammatillisia oppilaitoksia. Vastaajista 65% toimi opettajina ja 25 % ohjaajina, esihenkilöitä edusti 15% vastaajista ja hallintoa 5%. Kyselyyn vastattiin hankkeen koko toiminta-alueelta; Pohjois-Pohjanmaalta, Kainuusta ja Lapista.

Työelämään, jatkuvaan oppimiseen ja oman urapolun suunnitteluun liittyvää tietoa on opiskelijoille tarjolla useissa tilanteissa opintojen aikana. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tutkinnon osat ja kurssit, ohjauskeskustelut ja tapahtumat. Pyysimme vastaajaa pohtimaan organisaation nykytilan kuvauksessa omaa oppilaitostaan ja omaa työtään sekä kertomaan konkreettisia esimerkkejä, missä tilanteissa kyselyssä lueteltuja teemoja käsitellään opiskelijoiden kanssa. Teemat olivat:

  1. Ammatinvalintaan vaikuttavat tekijät
  2. Oman tulevaisuuden ja urapolkujen suunnittelu
  3. Jatkuva oppiminen ja tulevaisuudessa tarvittava osaaminen
  4. Työllistyminen/yrittäjyys
  5. Työllistymisen mahdollisuudet omalla paikkakunnalla/alueella
  6. Työelämän muutos ja tulevaisuuden työ
  7. Muutosten ja epävarmuuden kohtaaminen
  8. Hyvä elämä ja hyvinvointi

Kyselyn vastauksissa korostuivat HOKS-keskustelut, ryhmänohjaustunnit, opo-kurssit, omat alakohtaiset oppitunnit sekä erilaiset rekrytointi- ja työelämämessut. Halusimme kartoittaa myös vastaajien näkemyksiä opiskelijoiden toiveista sekä tiedon tai ohjauksen tarpeista näihin teemoihin liittyen. Vastauksissa todettiin ohjauksen tarpeen olevan yksilöllistä. Opiskelijan omien vahvuuksien ja taitojen, minäpystyvyyden ja opiskelijan oman toimijuuden tunnistamiseen tarvitaan kuitenkin vahvistusta ja sanoittamista. Tärkeää on myös tarve tulla kohdatuksi ja arvostetuksi sellaisena kuin on. Tämä edellyttää opettajilta vahvuusperusteista ja/tai ratkaisukeskeistä työtapaa. Vastauksissa korostuivat myös työelämätaidot sekä tulevaisuususko, jotta opiskelija voisi nähdä itsensä riittävänä ja tärkeänä osana tulevaisuuden maailman rakentamista.

Vastaajat kokivat omat valmiutensa käsitellä yllä mainittuja teemoja opiskelijoiden kanssa pääosin hyviksi tai vähintään kohtalaisiksi. Lukioita edustavat vastaajat kokivat jonkin verran enemmän puutteellisia valmiuksia käsitellä erityisesti työllistymistä/yrittäjyyttä ja työllistymisen mahdollisuuksia omalla paikkakunnalla koskevia teemoja. Ammatillisten oppilaitosten vastaajat puolestaan arvioivat omat valmiutensa käsitellä opiskelijoiden kanssa e.m. teemoja pääasiallisesti hyviksi.

Kyselyn tuloksena saimme tärkeää tietoa myös siitä, millaista tukea tai työvälineitä vastaajat toivoivat Tulevaisuusloikka -hankkeelta teemakokonaisuuksien käsittelyyn. Eniten toivottiin erilaista tukimateriaalia opetuksen suunnitteluun sekä harjoituksia tai työkaluja opiskelijoiden kanssa käytettäväksi. Reilu puolet vastaajista toivoisi myös erilaisia videoita aiheesta. 

Oppilaitoksen työelämäyhteistyön kehittäminen nähtiin kautta linjan tärkeäksi osa-alueeksi. Osalla yhteistyön tekeminen on jo vankalla pohjalla, mutta erilaisten ja säännöllisesti toteutettujen yritys- ja alumnivierailujen sekä esimerkiksi rekrymessujen kehittämisellä koettiin olevan suuri merkitys työelämäyhteistyölle. Erityisesti mainittiin verkostotyön tiivistäminen paikallisten yrittäjien kanssa. Kehittämistoimena esitettiin myös TET-harjoittelut sekä opiskelijoille että opettajille.   

Hanketoimijoille kysely tuotti arvokasta tietoa oppilaitoskentän tarpeista ja toiveista.  Kyselytulosten avulla saamme kohdennettua kehittämistoimia ajankohtaisiin tarpeisiin, jolloin varmistamme myös tehdyn työn vaikuttavuuden. 



Jaa artikkeli