Skip to content

Viittausohjeet 1.8.2024 alkaen

Viitteet osoittavat, mistä käytetyt tiedot ovat peräisin, ja tekevät alkuperäislähteiden löytämisen lukijalle vaivattomaksi.

Oamkin opinnäytetyöohjeessa ja -mallipohjassa käytetään Harvard-nimi-vuosijärjestelmää. Voit käyttää apuna viitteiden hallinnassa esimerkiksi Mendeley-viitteidenhallintaohjelmaa.

Viittaus on aina kaksiosainen: se koostuu tekstiviitteestä ja lähdeluettelomerkinnästä.

  • Tekstiviite (T): tekstissä oleva viite, jonka tarkat bibliografiset tiedot ovat saatavilla opinnäytetyön Lähteet-luvusta.
  • Lähdeluettelomerkintä (L): yksilöi viitteen tarkasti opinnäytetyön Lähteet-luvussa.

Erota toisistaan selvästi oma ja lainattu teksti. Viitteet osoittavat, mistä käytetyt tiedot ovat peräisin, ja tekevät alkuperäislähteiden löytämisen lukijalle vaivattomaksi. Jos viittauksia ei merkitä, lukija olettaa tekstissä olevien ajatusten ja väitteiden olevan sinun omia. Viitteiden merkitsemättä jättäminen voi johtaa plagiointisyytöksiin.

Yleisiä lähdemerkintöjä koskevia periaatteita

Yksi kirjoittaja (esimerkissä lehtiartikkeli)

T: (Kujala 2019, 315.) tai Kujalan (2019, 315) mukaan…
L: Kujala, J. 2019. Selkäydinstimulaatio sopii sydänperäisen kivun hoitoon. Lääkärilehti, 74, 6, s. 313–316.

Kaksi kirjoittajaa (esimerkissä kirja)

T: (Tuomi & Sarajärvi 2018, 11–12.)
L: Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki

Kolmesta viiteen kirjoittajaa

T: Ensimmäinen viite (Heikkinen-Peltonen, Innamaa & Virta 2019, 150–151.), seuraavat viitteet (Heikkinen-Peltonen ym. 2019, 150–151.)

L: Heikkinen-Peltonen, R., Innamaa, M. & Virta, M. 2019. Mieli ja terveys. 6. uudistettu painos. Edita. Helsinki.

Kuusi tai useampia kirjoittajia

T: Ensimmäinen viite (Syvänen ym. 2015, 88.) seuraavat viitteet (Syvänen ym. 2015, 120.)

L: Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere University Press. Tampere.

Kokoomateoksessa artikkelin kirjoittajat

T: (Lilja-Viherlampi & Rosenlöf 2019, 35.)
L: Lilja-Viherlampi, L.-M. & Rosenlöf, A.-M. 2019. Moninäkökulmainen kulttuurihyvinvointi. Teoksessa Tanskanen, I. (toim.). Taide töissä – näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin yhteisöissä. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 256, s. 20–39. Turun ammattikorkeakoulu. Turku. Luettavissa: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167170.pdf. Luettu: 21.5.2024.

Tekstiviitteiden välimerkit

Huomaathan perehtyä pisteen paikan merkitsemiseen tekstiviitteessä tämän ohjeen kohdassa Pisteen paikka tekstiviitteessä.

Mikäli tietoa on tiivistetty lähteestä useamman sivun osuudesta, merkitään sivunumeroiden väliin ajatusviiva. 
T: (Tanskanen 2007, 212–213.)

Sivunumerot erotetaan toisistaan pilkulla, jos yksittäisiä tietoja on poimittu lähteen eri sivuilta.
T: (Tanskanen 2007, 203, 205, 208.)

Jos viitataan useaan eri lähteeseen samasta asiasisällöstä samalla kertaa, laitetaan lähteiden väliin puolipiste. Lähteet esitetään ikäjärjestyksessä ja samana vuonna julkaistut lähteet tekijöiden aakkosjärjestyksen mukaisessa järjestyksessä. 
T: (Hakala 1996, 16; Vilkka 2006, 65.)

Kuvien ja taulukoiden lähde merkitään niiden otsikon loppuun sulkeisiin.
KUVA 1. Oulun kaupungin verkkosivujen virtuaalinen OuluBot-avustaja (Oulun kaupunki 2024)

 Opinnäytetyön Lähteet-luku

  • Lähteissä on vain ne lähdeviitteet, joihin kirjoituksessa on viitattu.
  • Lähteet ovat aakkosjärjestyksessä.
  • Jos samalla tekijällä on useita julkaisuja, merkitse ne Lähteet-lukuun ilmestymisjärjestyksessä (vanhin ensin, uusin viimeisenä).
  • Jos samalla tekijällä on useita julkaisuja samana vuonna, erota ne kirjaimilla a, b, c jne. sekä tekstiviitteessä että lähteissä.

T: (Opetushallitus 2024a.)
L: Opetushallitus 2024a. Kansainväliset osaajat Suomessa. Luettavissa: https://www.oph.fi/fi/ohjelmat/kansainvaliset-osaajat-suomessa. Luettu: 27.5.2024.

T: (Opetushallitus 2024b.)
L: Opetushallitus 2024b. Luova Eurooppa 2021–2027. Luettavissa: https://www.oph.fi/fi/kehittaminen-ja-kansainvalisyys/tietoa-kansainvalistymisrahoituksesta/luova-eurooppa. Luettu: 27.5.2024.

Käytä elektronisissa aineistoissa, esimerkiksi opinnäytetöissä, niiden pysyviä osoitteita. Älä kopioi selaimen otsikkoriviltä tilapäistä hakuotsikkoa. Pysyviä osoitteita ovat esimerkiksi URN- ja DOI-alkuiset osoitteet. Katso esimerkki kohdasta Opinnäytteet.

Nimi-vuosijärjestelmä

Tekstiviitteet merkitään sulkeisiin lähteestä peräisin olevan asian alkuun tai sen jälkeen.

Pisteen paikka on merkityksellinen tekstiviitteissä. Jos esität vain yhden virkkeen verran asiaa, tekstiviite tulee virkkeen sisään ennen virkkeen loppupistettä.

Liika tekstin muokkaaminen voi jopa heikentää tekstin laatua (Kniivilä, Lindblom-Ylänne & Mäntynen 2017, 66).

Jos puolestaan esität lähteestä otettua asiaa enemmän kuin yhdessä virkkeessä, tekstiviite tulee vasta viimeisen virkkeen lopetuspisteen jälkeen ja saa oman pisteen. Peräkkäisissä tekstikappaleissa tarvitaan aina viitemerkintä, vaikka lähde säilyisikin samana.

Jotta kirjoittaminen soljuisi esteettömästi, erilaisille kirjoittajatyypeille soveltuvat erilaiset neuvot. Esimerkiksi kriittistä kirjoittajaa auttaa luonnostekstin kirjoittamisessa kymmenen minuutin keskeytyksetön kirjoittaminen. Tällöin kirjoitetaan nopeasti, mutta hätäilemättä. Tekstiä ei katsota taaksepäin, eikä sitä korjailla. (Kniivilä, Lindblom-Ylänne & Mäntynen 2017, 60, 65.)

Epäsuora lainaus tarkoittaa alkuperäisestä tekstistä omin sanoin referoitua tekstiä. Opinnäytetyössä sitä käytetään paljon, koska se helpottaa yhtenäisen tekstityylin luomista opinnäytetyöhön. Suora lainaus vastaa täsmälleen alkuperäistä tekstiä. Sitä käytetään vain perustelluissa tilanteissa esimerkiksi silloin, kun lähteen sanamuoto on säilytettävä ehdottoman muuttumattomana.

Esimerkkejä epäsuorista lainauksista (Ks. edeltävä kohta Pisteen paikka tekstiviitteessä)

Esimerkki suorasta lainauksesta

”Pystyn mihin tahansa, kunhan vain paneudun siihen, mitä teen” (Ståhlberg & Herlevi 2017, 171).

Esimerkki pitkästä suorasta lainauksesta, joka sisennetään ja kirjoitetaan ilman lainausmerkkejä rivivälillä 1.

Tietoa rakentavan kirjoittajan työskentelytavat ovat toimivat ja tehokkaat. Hän on työkseen kirjoittava asiantuntija, joka asettaa itselleen korkeat laatuvaatimukset. Tämä voi toisaalta joskus aiheuttaa ongelmia ja vaikeuttaa lopullisten tekstien valmistumista. On tärkeää muistaa, ettei itseltä pidä vaatia kohtuuttomia. Tekstit pitää saada säädyllisessä ajassa valmiiksi. (Kniivilä, Lindblom-Ylänne & Mäntynen 2017, 66.)

Esimerkki suorasta lainauksesta, jossa tekstiä lyhennetty (poistettujen sanojen/lauseiden tilalla kaksi ajatusviivaa)

”Ammattikorkeakoulu antaa henkilölle, joka on suorittanut ammattikorkeakoulussa tutkinnon – –, tutkintotodistukseen – – erityisesti kansainväliseen käyttöön tarkoitetun liitteen” (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014, 10 §).

Katso myös kohta Opinnäytetyön kirjoittaminen ja kieliasu -> Referointi ja suorat lainaukset.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

Painetut kausijulkaisut

T: (Kujala 2019, 315.)
L: Kujala, J. 2019. Selkäydinstimulaatio sopii sydänperäisen kivun hoitoon. Lääkärilehti, 74, 6, s. 313–316.
Esimerkissä numero 74 on lehden vuosikerta ja numero 6 on lehden numero.

T: (Sekki & Kirkinen 2019, 27.)
L: Sekki, T. & Kirkinen, J. 2019. Energiatehokkuussopimukset – suomalaisen menestystarinan kolmas kausi käynnissä. Rakennustekniikka, 75, 3, s. 26–28.

T: Jos tekijöitä kolmesta viiteen, ensimmäinen viite (Mattila, Mynttinen & Rajala 2019, 22.), seuraavat viitteet (Mattila ym. 2019, 23.)
L: Mattila, T., Mynttinen, R. & Rajala, J. 2019. Kierrätyslannoituksella säästää – kunhan suunnittelee hyvin. Puutarha & kauppa, 23, 15, s. 22–23.

E-aineistot, kausijulkaisut

T: Ensimmäinen viite (Maier, Laumer, Eckhardt & Weitzel 2013, 200.), seuraavat viitteet (Maier ym. 2013, 197.)
L: Maier, C., Laumer, S., Eckhardt, A. & Weitzel, T. 2013. Analyzing the impact of HRIS implementations on HR personnel’s job satisfaction and turnover intention. The Journal of Strategic Information Systems, 22, 3, s. 193–207. Luettavissa: Elsevier ScienceDirect. Vaatii käyttöoikeuden. Luettu: 14.10.2019.

E-aineistot, muut verkkolehdet

T: (Stranius 2019.)
L: Stranius, L. 22.8.2019. Hiilifiksu järjestö. Kansalaisyhteiskunnan verkkolehti. Luettavissa: https://kansalaisyhteiskunta.fi/verkkolehti/hiilifiksu-jarjesto/. Luettu: 21.5.2024.

E-aineistot, artikkeli kokoomateoksessa

T: (Lilja-Viherlampi & Rosenlöf 2019, 35.)
L: Lilja-Viherlampi, L.-M. & Rosenlöf, A.-M. 2019. Moninäkökulmainen kulttuurihyvinvointi. Teoksessa Tanskanen, I. (toim.). Taide töissä – näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin yhteisöissä. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 256, s. 20–39. Turun ammattikorkeakoulu. Turku. Luettavissa: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167170.pdf. Luettu: 21.5.2024.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

Painetut

T: (Kananen 2019, 50.)
L: Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Jyväskylä.

T: (Tuomi & Sarajärvi 2018, 11.)
L: Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.

T: (Lämsä, Vartiainen & Heikkinen 2013, 342.)
L: Lämsä, A.-M., Vartiainen, T. & Heikkinen, S. 2013. Monimuotoisuuden johtaminen organisaatiossa. Teoksessa Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.). Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö, s. 342–355. PS-Kustannus. Jyväskylä.

T: Jos tekijöitä kolmesta viiteen, ensimmäinen viite (Heikkinen-Peltonen, Innamaa & Virta 2019, 150–151.), seuraavat viitteet (Heikkinen-Peltonen ym. 2019, 150–151.)
L: Heikkinen-Peltonen, R., Innamaa, M. & Virta, M. 2019. Mieli ja terveys. 6. uudistettu painos. Edita. Helsinki.

T: Jos tekijöitä kuusi tai enemmän, ensimmäinen viite (Syvänen ym. 2015, 88.) seuraavat viitteet (Syvänen ym. 2015, 120.)
L: Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere University Press. Tampere.

E-kirjat

T: (Bowling 2016, 2.)
L: Bowling, B. 2016. Kanski’s clinical ophthalmology: a systematic approach. Eight edition. Saunders. London. E-kirja. Luettu: 17.1.2020.

Jos e-kirjassa ei ole sivunumeroita, merkitään tekstiviitteeseen luvun numero (esim. Sukunimi 2020, luku 3.1). Mikäli lukuja ei ole numeroitu, laitetaan viitteeseen luvun otsikko. Mikäli luku on laaja, tekstiviitettä täsmennetään alaluvun otsikolla. 

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

Painetut

T: Jos tekijöitä kolmesta viiteen, ensimmäinen viite (Vehko, Josefsson, Lehtoaro & Sinervo ym. 2018, 7.), seuraavat viitteet (Vehko ym. 2018, 45.)
L: Vehko, T., Josefsson, K., Lehtoaro, S. & Sinervo, T. 2018. Vanhuspalveluiden henkilöstö ja työn tuloksellisuus rakennemuutoksessa. Raportti 16/2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki.

T: Jos tekijöitä kuusi tai enemmän, ensimmäinen viite (Nordlund ym. 2014, 7.) seuraavat viitteet (Nordlund ym. 2014, 11.)
L: Nordlund, M., Stenberg, L., Forsberg, K., Nykänen, J., Ranta, P. & Virkkunen, A. 2014. Ikäteknologian monimuotoinen maailma. KÄKÄTE-projektin loppuraportti. KÄKÄTE-raportteja 4/2014. Vanhustyön keskusliitto, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto. Helsinki.

E-aineistot

T: (Opetushallitus 2022, 49.)
L: Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Helsinki. Luettavissa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_2.pdf. Luettu: 21.5.2024.

T: (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto 2017, 11.)
L: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto 2017. Sähkölaitteistot ja tarkastukset 2017. Tukes-ohje 16/2017. Luettavissa: https://tukes.fi/documents/5470659/6372867/Tukes-ohje+-+S%C3%A4hk%C3%B6laitteistot+ja+tarkastukset/a7ba0010-6bd4-4d97-a737-978db5d53dea/Tukes-ohje+-+S%C3%A4hk%C3%B6laitteistot+ja+tarkastukset.pdf. Luettu: 21.5.2024.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

Jos verkkolähteessä on henkilötekijätieto, käytetään sitä (ks. alla esimerkki Nokso-Koivisto). Jos se puuttuu, tekijäksi merkitään sivujen ylläpidosta vastaava organisaatio (ks. alla esimerkki Oulun ammattikorkeakoulu). Mikäli tätäkään tietoa ei löydy, merkitään ensimmäiseksi tekstin otsikko. Tekstiviitteen ja lähteen ensimmäisen tiedon lähdeluettelossa on vastattava toisiaan.

T: (Nokso-Koivisto 2011.)
L: Nokso-Koivisto, A. 2011. Opiskelijat tilastojen valossa. Teoksessa Kunttu, K., Komulainen, A., Makkonen, K. & Pynnönen, P. (toim.). Opiskelijaterveys. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki. E-kirja. Luettu: 19.1.2017.

T: (Oulun ammattikorkeakoulu 2024.)
L: Oulun ammattikorkeakoulu 2024. Medianomi (AMK). Luettavissa: https://oamk.fi/fi/koulutus/ammattikorkeakoulututkinnot/medianomi-amk. Luettu: 21.5.2024.

T: (Kilpailu- ja kuluttajavirasto s.a.)
L: Kilpailu- ja kuluttajavirasto s.a. Markkinoinnin hyvä tapa. Luettavissa: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/markkinointi-alennukset-ja-hinnan-ilmoittaminen/markkinointi-ja-menettely-asiakassuhteessa/markkinoinnin-hyva-tapa/. Luettu: 25.1.2024.

T: (Tieteen termipankki 2017.)
L: Tieteen termipankki 2017. Kirjallisuudentutkimus: kauhuromaani. Luettavissa: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:kauhuromaani. Luettu: 21.5.2024.

T: (Harmston 1874.)
L: Harmston, J. W. 1874. Serenade, op. 33. Compositions de Salon pour Piano et Violon. Nuotit. Pdf-tiedosto. G.W. Niemeyer, Hambourg. Luettavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111840195. Luettu: 21.1.2020.

T: (Yki-Järvinen& Tuomi 2016.)
L: Yki-Järvinen, H. & Tuomi, T. 2021. Diabeteksen määritelmä, erotusdiagnoosi ja luokitus. Lääkärin käsikirja. Terveysportti. Kustannus Oy Duodecim. Luettavissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/ltk/article/ykt00552. Vaatii käyttöoikeuden. Luettu: 22.5.2024.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä. Otathan huomioon, että lähteenä sosiaalinen media ja verkkopalvelut voivat hävitä.

T: (Kauppi 19.12.2023.)
L: Kauppi, J. 19.12.2023. Tiesitkö olevasi web-kirjoittaja? Digipedaporinoita. Oulun yliopiston blogit. Luettavissa: https://www.oulu.fi/fi/blogit/digipedaporinoita/tiesitko-olevasi-web-kirjoittaja. Luettu: 21.5.2024.

T: (Kuulu 12.6.2018.)
L: Kuulu 12.6.2018. Kuululive, jakso 12: Konkurssi – vieraana Asmo Saloranta. Video. Katsottavissa: https://www.youtube.com/watch?v=WLtZj-LJShw. Katsottu: 21.5.2024.

T: (Granlund 2016.)
L: Granlund, J. 2016. Proflang 2016 Suvi-työpaja: Sähköisten lähteiden viitemerkinnät. Ammattikielten ja -viestinnän yhdistys Proflang ry:n kevätpäivät 2016, Suvi-työpaja. Padlet-seinä. Luettavissa: https://padlet.com/johanna_m_a_granlund/suvipaja. Luettu: 30.8.2024.

T: (Sokkotanssi 1999.)
L: Sokkotanssi 1999. Ohjaus M. Ijäs. Elokuva. Yle Areena. Katsottavissa: http://areena.yle.fi/1-1187485. Katsottu: 21.5.2024.

T: (Kuluttajaliitto 6.9.2019.)
L: Kuluttajaliitto 6.9.2019. Suomen Pankin vanhempi neuvonantaja Kari Kemppainen kävi Kuluttajaliiton taloustiimissä puhumassa – -. Instagram-päivitys @Kuluttajaliitto. Luettavissa: https://www.instagram.com/p/B2EYPkynn6D/. Luettu: 16.10.2019.

T: (Yle 18.11.2023.)
L: Yle 18.11.2023. Pystytkö keskittymään? Tee testi ja katso, millainen keskittyjä olet. Yle Oppimisen testit. Luettavissa: https://yle.fi/aihe/a/20-10005635. Luettu: 21.5.2024.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä. Pyydä aina lupa, että henkilöön saa viitata opinnäytetyössä.

T: (Nieminen 25.2.2018.)
L: Nieminen, E. 25.2.2018. Henkilöstöpäällikkö. Yritys Oy. Haastattelu. Espoo.

T: (Saari 29.2.2018.)
L: Saari, E. 29.2.2018. Tiedottaja. Yritys Oy. Puhelinkeskustelu.

T: (Virtanen 21.5.2024.)
L: Virtanen, E. 21.5.2024. Tapahtumatuottaja. Oy Tuotantoyhtiö Ab. Sähköposti.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

T: (SFS-EN 81-20/AC:2020, 10.)
L: SFS-EN 81-20/AC:2020. Hissien suunnittelua ja rakentamista koskevat turvallisuusohjeet. Henkilöiden ja tavaroiden kuljetukseen tarkoitetut hissit. Osa 20: Henkilö- ja tavarahenkilöhissit. Suomen Standardisoimisliitto SFS. Helsinki. Luettavissa: https://online.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/8/889508.html.stx. Vaatii lisenssin. Luettu: 26.8.2024.

T: (Putkiston kannakointi: Pipe supporting 2019, 12.)
L: Putkiston kannakointi: Pipe supporting 2019. 2. painos. PSK-käsikirja 8. Helsinki: PSK Standardisointiyhdistys ry.

T: (FI 127280 B 2018.)
L: FI 127280 B 2018. Menetelmä pylvään perustamiseksi ja pylvään perustus. VR Track Oy, Helsinki, Suomi. (Kulman, Mauri) FI 20065235 P, 13.4.2006. Julk. 14.10.2007. Luettavissa: https://patent.prh.fi/patdocs/certificate.jsp?app=20065724. Luettu: 18.3.2020.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

Luvun ja pykälän numerot erotetaan toisistaan kaksoispisteellä sekä pykälä- ja momenttinumerot pisteellä.

T: (Varhaiskasvatuslaki 540/2018.)
L: Varhaiskasvatuslaki 540/2018. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540. Luettu: 21.5.2024.

T: (Valtioneuvoston asetus sähkötyöstä ja käyttötyöstä 1435/2016, 2 §.)
L: Valtioneuvoston asetus sähkötyöstä ja käyttötyöstä 1435/2016. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161435. Luettu: 21.5.2024.

T: (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2011/24/EU potilaiden oikeuksien soveltamisesta rajatylittävässä terveydenhuollossa, jäljempänä rajatylittävän terveydenhuollon direktiivi, L 88/53.)
L: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2011/24/EU, annettu 9 päivänä maaliskuuta 2011, potilaiden oikeuksien soveltamisesta rajatylittävässä terveydenhuollossa. Euroopan unionin virallinen lehti 4.4.2011. Luettavissa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:088:0045:0065:fi:PDF. Luettu: 20.11.2019.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

T: (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus 2017.)
L: Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus 4.4.2017. Valtatien 4 parantaminen välillä Haaransilta – Räinänperä. Liikenteenhallinnan rakennussuunnitelma. Liikenteenhallintajärjestelmän toimintaperiaate.

T: (Kärkkäinen 10.4.2019.)
L: Kärkkäinen, T. 10.4.2019. Sellutehtaan putkistojen korroosiokuvaus 25.3.–26.3.2019. Kiwa Inspecta.

T: (Wind Controller 15.10.2018.)
L: Wind Controller 15.10.2018. Kooste huoltotarjouksista. Sisäinen lähde.

T: (OYS Verisuonikanyylityöryhmä 17.10.2023.)
L: OYS Verisuonikanyylityöryhmä 17.10.2023. Venttiilitulpan käyttö (esim. Bionector®, Bionector TKO, Tego®). Ohje.

T: (Opetushallitus 2017.)
L: Opetushallitus 2017. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistus. Esite. Informaatioaineistot 2016: 8. Luettavissa: https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/180941_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteiden_uudistus.pdf. Luettu: 20.11.2019.

T: (Junkkari 26.3.2024.)
L: Junkkari, M. 26.3.2024. Lehtori, tietosuoja- ja saavutettavuusyhteyshenkilö. Tietosuoja- ja saavutettavuusasiat. Oulun ammattikorkeakoulu. Puheenvuoro Kielikeskuksen yksikköpalaverissa. Oulu.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

Kuva artikkelissa

T: (Pirhonen 2019.)
L: Pirhonen, A. 2019. Spoga+gafa-näyttelyssä ideoita ja ajateltavaa. Puutarha & kauppa, 23, 15, s. 17.
Kuvan ottajaa tai tekijää ei mainita artikkelissa. Esimerkissä numero 23 on lehden vuosikerta, numero 15 lehden numero ja numero 17 sivunumero.

Kuva kirjassa

T: (Capogrossi 1957.)
L: Capogrossi, G. 1957. Composizione [serigrafia]. Teoksessa Utriainen, A. (toim.). Italian mestareita 1900-luvulta. Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelma. Ateneumin taidemuseo, 2010, s. 71. Helsinki.

Piirros paperilla

T: (Virtanen & Järvinen 2020.)
L: Virtanen, M. & Järvinen, N. 9.11.2020. Valokuva fläppitaulusta. Tilatoiveita. Henkilöstön osallistamispäivän työryhmä. Yritys Oy.

Taideteos

T: (Gallen-Kallela 1897.)
L: Gallen-Kallela, A. 1897. Lemminkäisen äiti [tempera kankaalle]. Sijainti: Helsinki: Ateneumin taidemuseo. A I 640.
Esimerkissä käytetään tekstissä itse otettua valokuvaa taideteoksesta.

Kuva www-sivuilla

T: (Sarkkinen 18.8.2016.)
L: Sarkkinen, J. 18.8.2016. Valokuva. Artikkelissa Aatsalo, J. Pudasjärven hirsikoulu on ylpeästi maailman suurin. Rakennuslehti 18.8.2016. Luettavissa: https://www.rakennuslehti.fi/2016/08/pudasjarven-hirsikoulu-on-ylpeasti-maailman-suurin/. Luettu: 14.10.2019.
Kuvaajan nimi on merkitty selvästi kuvan yhteyteen. Kuvan ottajalla on kuvan tekijänoikeus, artikkelin kirjoittajalla ei.

Kuvakaappaus

T: (Meikäläinen 9.11.2023.)
L: Meikäläinen, M. 9.11.2023. Kuvakaappaus. Ideointia lasten liikuntapäivästä. Teams chat. Oulun kaupungin liikuntapalvelut.

T: (Reviisori 1975, kuvakaappaus kohdasta 01:16:47.)
L: Reviisori 1975. Nikolai Gogolin näytelmän (1836) tv-sovitus. Ohjaus V.-M. Saikkonen. Yle Areena. Katsottavissa: http://areena.yle.fi/1-2019333. Katsottu 26.1.2017.
Esimerkissä kuvakaappaus on kohdasta 1 tunti, 16 minuuttia ja 47 sekuntia eli hh:mm:ss (tunti tunti: minuutti minuutti: sekunti sekunti)

T: (Kiire kirjastoon 2006, kuvakaappaus kohdasta 00:00:20.)
L: Kiire kirjastoon 2006. Tietoisku. Teksti S. Aunila. Ylen Elävä arkisto. Katsottavissa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/tietoisku-kiire-kirjastoon. Katsottu: 21.5.2024.

T: (Sokkotanssi 1999, kuvakaappaus kohdasta 00:23:48.)
L: Sokkotanssi 1999. Elokuva. Ohjaus M. Ijäs. Elokuva. Yle Areena. Katsottavissa: http://areena.yle.fi/1-1187485. Katsottu: 21.5.2024.

Alla on esimerkkejä tekstiviitteistä (T) ja lähdeluettelomerkinnöistä (L). Varmista pisteen paikka tekstiviitteessä.

T: (Mettovaara 2024, 27.)
L: Mettovaara, J. 2024. Tekoälyn käyttöönoton vaikutukset ostoreskontranhoitajan työhön Kirkon Palvelukeskuksessa. Opinnäytetyö. Oulun ammattikorkeakoulu, taloushallinnon tutkinto-ohjelma. Luettavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424154. Luettu: 15.8.2024.

T: (Tammelin-Laine 2014, 57.)
L: Tammelin-Laine, T. 2014. Aletaan alusta. Luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa. Väitöskirja.  Jyväskylä Studies in Humanities 240. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. Luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5997-5. Luettu: 30.8.2024.

Jos halutaan tukea esitetyille tuloksille ja johtopäätöksille, voidaan viitata ks.-merkinnällä samaa aihetta käsitteleviin teoksiin, jotka antavat asiaan samansuuntaista lisätietoa tai todistavat tehdyt johtopäätökset oikeiksi.
T: – -. (Ks. Tekstiviite 1; Tekstiviite 2; Tekstiviite 3.)

Jos viitataan omista johtopäätöksistä poikkeaviin näkemyksiin, voidaan käyttää vrt.-merkintää. Samoin jos lähteistä tehdään sellaisia tulkintoja, että alkuperäisajatus saattaa muuttua, tulee sekin merkitä näkyviin.
T: – – (vrt. Tekstiviite 1).

Niin sanottu toisen käden viittaus viittaa lähteeseen, jota ei ole itse luettu (esimerkissä Russell), vaan jota siteerataan toisen lähteen kautta (Mähönen).  Alkuperäisen lähteen hankkiminen käyttöön on kuitenkin aina ensisijainen toimintatapa.

T: Mähönen (2016, 9) esittelee Russellin (1994) ajatuksia runojen vaikutuksista: runot saavat nauramaan, kertovat tarinaa ja lähettävät viestejä, jakavat tunteita ja herättävät ajatuksia. TAI
T: Russellin (1994) mukaan runot saavat nauramaan, kertovat tarinaa ja lähettävät viestejä, jakavat tunteita ja herättävät ajatuksia (Mähönen 2016, 9).
L: Mähönen, M. 2016. Runot ja lorut esikouluikäisten lasten oppimisen ja hyvinvoinnin tukijoina. Opinnäytetyö. Oulun ammattikorkeakoulu, kirjasto- ja tietopalvelualan tutkinto-ohjelma. Luettavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218856. Luettu: 15.10.2019.

Tiedot on esitettävä aina, kun ne ovat saatavissa. Jos jokin tiedoista puuttuu, jätetään kyseinen kenttä pääsääntöisesti merkitsemättä. Poikkeuksena puuttuvan julkaisuvuoden tilalle merkitään lyhenne s.a. (sine anno). Ks. Verkkolähteet, lähde Kilpailu- ja kuluttajavirasto s.a.

Tämän ohjeen Harvard-viittausten mallit on tehty Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ohjeen mukaan:

Myös numeroviittausjärjestelmän käyttö on mahdollista, mutta sitä ei ole ohjeistettu erikseen.