Siirry sisältöön
Ryhmä opiskelijoita nauramassa yhdessä.

Yhteiskuntavastuuraportti 2024

Me Oulun ammattikorkeakoulussa haluamme vaikuttaa siten, että tehdyt toimenpiteet kantavat pitkälle ja niiden ympärille voi luoda jotain uutta. Vuonna 2024 keskityimme vahvistamaan koulutustemme työelämälähtöisyyttä sekä ratkaisemaan ilmastonmuutoksen haasteita.

Tässä yhteiskuntavastuuraportissa jaamme vuoden 2024 toimenpiteet kolmeen osa-alueeseen: ympäristövastuullisuuteen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen vastuuseen sekä hyvään hallintotapaan.


Rakentamassa tulevaisuutta yhdessä


Rehtori Heidi Fagerholm

Vastuullisuus on toimintamme perusta

Vuosi 2024 on ollut meille vahvan toiminnan vuosi. Aiemmin toteuttamamme organisaatiouudistus ja käyttöön ottamamme tiekartat koulutuksen, TKI-toiminnan ja kestävän kehityksen alueilla ovat rakentaneet meille vankan pohjan, jonka varaan voimme entistä paremmin rakentaa tulevaisuutta – yhdessä. Yhdessä tekeminen ja avoin verkostoituminen ovat avainasemassa, kun haluamme vaikuttaa niin paikallisesti kuin globaalisti. 

Tiivis vuoropuhelumme työelämän kanssa on keskiössä kaikessa toiminnassamme ja luo pohjan osaamiselle. Saimme päätökseen työelämäauditointityön, jossa Oulun kauppakamari verkostoineen auditoi AMK-tasoiset tutkinto-ohjelmamme. Auditointityö osoitti, että isossa kuvassa yhteistyömme elinkeinoelämän ja työnantajien kanssa toimii hyvin, mutta kehitettävääkin löytyi. Läpäisimme myös Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) auditoinnin, mikä on osoitus siitä, että toimintamme ja laatujärjestelmämme täyttävät sekä kansalliset että eurooppalaiset korkeakoulujen laadunvarmistusta koskevat kriteerit. 

Teimme ennätyksen tutkintoon valmistuvien määrässä, mikä kuvastaa paitsi koulutustemme laatua myös sitoutumistamme alueen kehittämiseen. Opiskelijoidemme osaamista jää alueelle vahvistamaan paikallista työelämää. Haluamme panostaa koulutuksemme laatuun myös jatkossa, ja pedagoginen kehittämistyömme onkin tuonut uusia näkökulmia opetukseen sekä ohjauksen ja oppimisen tukeen.  

Uudet tutkimusohjelmamme, jotka keskittyvät muun muassa autonomisten työkoneiden kehittämiseen, taiteen innovaatioihin sekä älykkääseen ja kestävään ilmailuun, antavat meille mahdollisuuden profiloitua kansainvälisesti ja toimia soveltavan tutkimuksen moottorina. Näin varmistamme, että toimintamme ei pelkästään vastaa nykyhetken vaatimuksiin, vaan myös rakentaa edellytyksiä tulevaisuuden menestykselle. 

Tänä vuonna olemme hiukan kehittäneet myös vastuullisuusraportointiamme. Tärkeä uudistus on, että raportoimme hyvästä hallintotavastamme aiemman taloudellisen vastuullisuuden sijaan. Näin näkökulmamme on laajempi, ja raporttimme rakenne vastaa paremmin yleistä ESG-raportoinnin rakennetta, johon kuuluu raportoida ympäristöllisestä (environmental), sosiaalisesta (social) sekä hallinnollisesta (governance) vastuusta.  

Vastuullisuus ei ole meille vain tavoite, vaan jokapäiväinen toimintamme perusta. Kiitämme kaikkia, jotka ovat mukana rakentamassa tätä yhteistä polkua – yhdessä luomme paremman, kestävämmän ja inhimillisemmän tulevaisuuden. 

Heidi Fagerholm
Rehtori, toimitusjohtaja



Mitä saimme aikaan vuonna 2024

Ympäristövastuullisuus: Kehitimme uusia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan

Meille ympäristövastuullisuus tarkoittaa paitsi kestävien valintojen tekemistä omassa toiminnassamme myös aktiivista vaikuttamista yhteiskuntaan koulutuksen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) kautta.   

Suunnittelimme koulutustarjontaamme uuden englanninkielisen ammattikorkeakoulututkinto-ohjelman, joka vastaa energia- ja ympäristöalan työvoimatarpeeseen. Osallistuimme EduSTA-pilottiin, jossa tavoitteena on lisätä opettajien valmiuksia edistää kestävää kehitystä työssään sekä tuottaa opettajien kestävyysosaamiselle osaamismerkkikonstellaatio.   

TKI-toiminnassamme käynnistimme useita uusia hankkeita, jotka keskittyvät ilmastonmuutoksen torjuntaan ja siihen sopeutumiseen. Esimerkiksi Lämpöakku-hanke tutkii terästeollisuuden sivuvirtojen hyödyntämistä energiavarastona, mikä tukee uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja energiaturvallisuutta. Ekoenergia-hankkeessa kehitetään toimintamallia maaseudun uusiutuvan energian hybridituotantoon, jossa yhdistetään biokaasu, aurinko- ja tuulivoima. TALVI-hanke puolestaan tarjoaa taloyhtiöille konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen.  

Lisäksi osallistuimme aktiivisesti alan tapahtumiin, kuten KiertotalousAreenaan, ja verkostoihin, joissa jaamme hanketyömme tuloksia ja edistämme kestävää kehitystä.  

Kaksi henkilöä laboratoriotilassa traktorin kanssa.
Keskeisiä toimenpiteitä

Canemure-hankkeemme oli vahvasti vaikuttamassa syksyllä 2024 julkaistun Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartan päivitykseen yhdessä Pohjois-Pohjanmaan liiton kanssa. Ilmastotiekartassa todetaan, että merkittävin päästövähennyspotentiaali maakunnassa on liikenteen käyttövoimamuutoksissa, maatalouden turvemaiden viljelyn muutoksissa, hiilinielujen kasvattamisessa ja tuulivoimassa. 

Suunnittelimme uuden Energy and Environmental Engineering -tutkinto-ohjelman energia- ja ympäristöalan työvoimatarpeeseen. 

Vahvistimme rooliamme kansallisessa FISS-kiertotalousverkostossa, jossa toimimme Pohjois-Pohjanmaan aluekoordinaattorina edistäen resurssitehokkuutta ja uutta liiketoimintaa.  

Käynnistimme useita hankkeita, jotka edistävät ilmastonmuutoksen torjuntaa ja edistävät siihen sopeutumista. 

Sosiaalinen ja kulttuurinen vastuullisuus: Ennätysmäärä uusia osaajia työelämään 

Saimme tunnustusta koulutustemme työelämälähtöisyydestä ja arvokasta tietoa kehitystyöhön, kun osallistuimme suomenkielisillä AMK-tutkinto-ohjelmilla Oulun kauppakamarin työelämäauditointiin. Työn tuloksena meille myönnettiin toisena ammattikorkeakouluna kauppakamarin Hyväksytysti työelämäauditoitu -tunnustus. Auditointi antoi eväitä kehittää esimerkiksi opintoihin kuuluvien harjoittelun ja opinnäytetyön merkityksen viestimistä elinkeinoelämän suuntaan.  

Opiskelijoiden polkua sujuvoitimme kehittämisprosessilla, jossa vahvistamme osaamistamme osaamisperustaisuudesta. Sen myötä esimerkiksi opiskelijoiden aikaisempi osaaminen osataan tunnistaa ja tunnustaa paremmin, ja he voivat keskittyä opiskelemaan asioita, joita eivät vielä osaa. 

Teimme ennätyksen tutkintoon valmistuvien määrässä. AMK- ja YAMK-tutkintoihin valmistui yhteensä 1 880 opiskelijaa ja 274 opiskelijaa pätevöityi ammatillisissa opettajan-, erityisopettajan- ja opinto-ohjaajankoulutuksissa. Heidän osaamisensa kehittää aluetta eteenpäin, sillä iso osa jää ja pysyy alueella töissä. 

Vuoden aikana rakensimme yhteisöllisyyttä arkisissakin yhteyksissä. Pidetään yhtä -teeman alla kampusopomme alkoivat järjestää vapaamuotoisia kohtaamishetkiä viikoittain opiskelijoille ja kutsuivat muita opiskelijoiden tukipalveluita tarjoavia tahoja mukaan. Osallistuimme myös Lapsi töihin -päivään, jolloin lapset pääsivät näkemään monipuolista työarkeamme.  

Henkilö istuu tuolilla optikkoliikkeessä silmälasihylly takanaan.
Keskeisiä toimenpiteitä

Kehitimme koulutustemme laatua ja tarjontaa vastaamaan työelämän tarpeita niin yhteistyökumppaneiden kuin korkeakoulujen kanssa. 

Otimme kehittämiskohteeksi vahvistaa sekä kansainvälisten tutkinto-opiskelijoidemme kuulumista yhteisöömme että heidän työelämäyhteyksiään jo opintojen aikana.  

Jatkoimme yhteisöllisyyden vahvistamista Pidetään yhtä -kampanjalla, jolla tuemme opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointia ja jaksamista. 

Edistimme taiteen ja sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyttä AVARA-tapahtuman ja OYSTER Hautomon keinoin. 

Hyvä hallintotapa: Laatu ja osaaminen keskiössä

Panostimme osaamisen ja laadun kehittämiseen merkittävästi. Läpäisimme Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) auditoinnin, johon valmistauduimme hyvin koko yhteisömme kanssa. Saimme kiitosta muun muassa laatujärjestelmän hyödyntämisestä strategisessa johtamisessa ja toiminnan suuntaamisessa, osallistavista ja yhteisöllisistä toimintatavoista sekä koulutustemme osaamis- ja työelämäläheisyydestä. Auditoinnissa esiin nousseet kehittämiskohteet olivat sellaisia, jotka olemme itsekin tunnistaneet ja joita kehitämme edelleen. Niitä ovat esimerkiksi opiskelijapalautekulttuurin vahvistaminen sekä toimintamme vaikuttavuudesta ja onnistumisista viestiminen.

Teimme pedagogiset linjaukset varmistamaan opetuksen, ohjauksen ja oppimisen laatua, ja opettajista muodostetut kasvuryhmät etsivät ratkaisuja erilaisiin pedagogisiin kehittämiskohteisiin, kuten opinnäytetöiden ohjaukseen ja suurryhmäopetukseen. 

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa muodostimme osaamisemme kehittymisen ja vahvistumisen tueksi kolme tutkimusohjelmaa: Autonomisten työkoneiden kehittäminen, Taiteen innovaatiot sekä Älykäs ja kestävä ilmailu. Tutkimusohjelmien kautta terävöitämme toimintaamme, jolla profiloidumme kansainvälisesti arvostetuksi soveltavan tutkimuksen moottoriksi.  

Vuosittaisen henkilöstötutkimuksemme parantuneet tulokset osoittivat, että toiminnan kehittäminen näkyy arjessa. Esimerkiksi tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat olivat kehittyneet positiivisesti. Otimme tutkimukseen ensimmäistä kertaa mukaan myös vastuullisuusindeksin. Selvitimme myös opiskelijakyselyssä opiskelijoiden kokemuksia kestävästä kehityksestä korkeakoulussamme. 

Kolme henkilöä seisoo portaikossa, jonka takana on iso ikkuna.
Keskeisiä toimenpiteitä

Läpäisimme Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen auditoinnin. 

Otimme käyttöön koulutuksen, TKI-toiminnan ja kestävän kehityksen tiekartat, jotka konkretisoivat strategiamme toimenpiteiksi. 

Panostimme henkilöstömme osaamisen kehittämiseen esimerkiksi OSUVA-hankkeen ohjauksen ja oppimisen tuen sekä kielikoulutusten avulla. 

Liityimme osaksi kansainvälistä CoARA-koalitiota, jossa monipuolistetaan tapoja arvioida tutkimuksia, tutkijoita ja tutkimusorganisaatioita muunkin kuin julkaisupohjaisen arvioinnin perusteella. 


Yhteiskuntavastuu lukuina


Toimintamme vaikutus alueella näkyy koulutus- sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintamme kautta. Meiltä valmistui AMK- ja YAMK-tutkintoihin ja pätevöityi ammatillisissa opettajan-, erityisopettajan ja opinto-ohjaajan koulutuksissa vuonna 2024 yhteensä 2 154 osaajaa työelämän tarpeisiin. Tutkintoon valmistuneista 66 prosenttia on töissä Pohjois-Pohjanmaan alueella vuosi tutkinnon suorittamisen jälkeen.

Vuonna 2024 valmistuneet aloittain: 31 % sote, 21 % tekniikka, 16 % liiketalous, 13 % informaatioteknologia, 13 % opettajankoulutus, 5 % kulttuuri ja 2 % luonnonvara-ala
Tutkintoon tyytyväisiä viisi vuotta sitten valmistuneista on 88,5 % ja alueelle vuosi valmistumisesta vuonna 2022 työllistyneitä 66 %.

Tehtävämme on varmistaa osaltamme osaajien saatavuus alueella. Siksi koulutustemme vetovoimaisuus sekä alueen houkuttelevuus opiskelu-, työ- ja asuinpaikkana on meille tärkeää.

Kevään toisessa yhteishaussa 2024 ensisijaisia hakijoita oli 2,39 yhtä aloituspaikkaa kohden.

TKI-toiminnassa keskitymme painoalojemme mukaisesti vähähiilisyyteen, digitaaliset ratkaisuihin ja liiketoiminnan kehitykseen. Tavoitteemme on kasvattaa kilpaillun rahoituksen määrää. Tärkeimpiä TKI-toimintamme rahoittajia ovat ELY-keskukset, maakuntien liitot, EU, ministeriöt, Business Finland ja Suomen Akatemia. 

Vuoden 2025 alussa käynnissä oli 120 hanketta, jotka jakautuivat 43 % digitaalisiin ratkaisuihin, 29 % liiketoiminnan kehitykseen ja 28 % vähähiilisyyteen.

Laskemme hiilijalanjäljen vuosittain ammattikorkeakoulujen kesken sovitun mallin mukaisesti. Merkittävimmät hiilijalanjälkeen liittyvät osa-alueemme ovat hankinnat, kiinteistöt ja matkustaminen. Olemme päivittäneet päästökertoimet vuonna 2024 Arenen hiilijalanjälkityöryhmässä sovitun laskentamallin mukaisesti. Päästökertoimet on päivitetty kaikkiin vuosiin, jotta ne säilyvät vertailukelpoisina.

CO2-päästöt jaotellaan kiinteistöjen, matkustamisen ja hankinnan osioihin.

Vastuullinen taloudellinen toiminta antaa meille vahvan pohjan rakentaa tulevaisuutta. Positiivinen talouden tulos mahdollistaa esimerkiksi sen, että voimme kehittää toimintaamme siten, että se parantaa koulutustemme ja TKI-toimintamme laadukkuutta ja vaikuttavuutta. 

Oamkin liikevaihto vuonna 2024 oli 64,6 miljoonaa euroa.

Merkittäviä toimia vuonna 2024


Linnanmaan kampus ulkoa kuvattuna aurinkoisena kesäpäivänä.

Teimme ainutlaatuista ja merkittävää yhteistyötä korkeakoulujen kesken suunnittelemalla Jyväskylän ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa verkossa toteutettavan liiketalouden tradenomin tutkinto-ohjelman kevään 2025 yhteishakuun. Yhteistyön myötä opintojen valinnaisuus laajenee ja opiskelijoille tulee tarjolle useampi suuntautumisvaihtoehto. Korkeakoulujen työelämäverkostojen hyödyntäminen kehittää paitsi tutkintokoulutusta myös jatkuvaa oppimista sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa.

Teksti Startup Oulu violetilla taustalla.

Haluamme edistää opiskelijalähtöistä yrittäjyyttä ja tarjoamme monipuolista konkreettista tukea sekä yhteisön kaikille yrittäjyydestä kiinnostuneille oululaisille korkeakouluyhteisön jäsenille. Johdamme Oulun korkeakoulujen startup-yrittäjyystoimintoja ja vedämme Oulun innovaatioallianssin startup-kärkiohjelmaa. Vuonna 2024 järjestimme esimerkiksi Startup Weekend -tapahtumia, joissa luotiin startup-yrityksen aihio yhdessä viikonlopussa, osallistuimme POHJAT-yrittäjyysviikon järjestämiseen ja järjestimme Kaleva Hackathon -tapahtuman yhdessä Kalevan kanssa.

Violetti väritausta, yleisö katselee peliä ruuduilta

Marraskuussa järjestämämme AVARA2024 kokosi yhteen taiteilijoita, tutkijoita, opiskelijoita ja asiantuntijoita pohtimaan, miten taide ja teknologia yhdessä edistävät hyvinvointia. Tämä taide- ja teknologia-alan verkostoitumis- ja yhteiskehittämistapahtuma lisäsi ymmärrystä taiteen vaikutuksista ihmisten hyvinvointiin ja kannusti kestävien, inhimillisten ratkaisujen kehittämiseen esimerkiksi terveydenhuoltoalalla ja peliteollisuudessa. AVARA on osa Oulu2026-kulttuuripääkaupunkiohjelmaa. AVARA2025 järjestetään marraskuussa Oulussa.

Sivistyswebinaarin kansi, jossa piirroskuva henkilöstä kuuntelemassa musiikkia ja istumassa pöydän äärellä, jossa on kannettava tietokone.

Vuosi 2024 oli kansallinen sivistyksen teemavuosi, ja nostimme aihetta esille Yhdessä muutamme maailmaa -webinaarisarjassamme. Sivistystä on nykypäivän muuttuvassa ja monimutkaistuvassa maailmassa syytä pitää esillä monesta syystä. Se vahvistaa kansalaisten kykyä ymmärtää monimutkaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja osallistua demokraattiseen päätöksentekoon sekä edistää kriittistä ajattelua. Yleissivistys auttaa erottamaan oikean tiedon epäluotettavasta. Sivistys auttaa ymmärtämään erilaisia kulttuureja, arvoja ja ajattelutapoja ja vähentää siten vastakkainasettelua ja polarisaatiota. Sivistyswebinaarissamme pohdimme, miten sivistys määritellään, mitä yleissivistys tarkoittaa tänään ja huomenna sekä miten tulevaisuuden teknologiat ja tekoäly muuttavat käsitystämme siitä, millainen on sivistynyt ihminen ja millaista on tavoiteltava oppiminen ja sivistyminen.

Ylhäältä päin kuvattu metsämaisema, jossa työkone

LEVITOI-hanke kehitti uusia työkone- ja laiteratkaisuja ilmastonmuutoksen aiheuttamien alkutuotannon logistiikka- ja käsittelyhaasteiden voittamiseksi. Maa- ja metsätalouden tuotteiden ja sadon kysyntä kasvaa globaalisti samalla, kun ilmastonmuutos haastaa ja muuttaa toimintaolosuhteita kantavan tieverkon ulkopuolella. Samalla luonnonsuojelu on kriittisen tärkeää. Muuttuvat olosuhteet on otettava huomioon kehitettäessä työkoneita maa- ja metsätalouden tarpeisiin. Joillain alueilla lämpötilan nousu ja kasvavat sademäärät heikentävät maapohjan kantavuutta, toisilla puolestaan kuivuus pakkaa ja kovettaa sen, joten uudenlaiset teknologiset ratkaisut ovat tarpeen.