Suomalaisia makuja muiden maiden kotisohville
Suomalaisia makuja muiden maiden kotisohville
Oamkissa opiskeleva Henri Huovinen haluaa viedä puhtaita suomalaisia makuja maailmalle. Hänen Finnesse-yrityksensä idea on koota tilattavia suomalaisia mysteeriruokabokseja.
Ruoasta ja ruoanlaitosta pitävä Henri Huttunen haluaa tarjota muillekin mahdollisuuden nauttia suomalaisen ruoan uniikkiudesta. Kuva: Johanna Huovinen
Poro ja ruis ovat ne suomalaiset tuotteet, jotka Henri Huovinen haluaa ehdottomasti lähettää maailmalle maisteltavaksi. Mysteeriruokabokseja liikkuu maailmalla hänen mukaansa aika paljon, mutta ei suomalaisilla tuotteilla pakattuina.
– Maailmalla tämä on isompi bisnes kuin meillä. Muutenkin Suomen elintarvikevienti on pientä. Esimerkiksi tanskalaiset myyvät puolet elintarviketuotannostaan ulos, kun me myymme vain noin 15 prosenttia.
– Rahoituksen hakeminen oli helppoa. Monelle, erityisesti opiskelijalle, muutama satanenkin voi olla sellainen apu, jolla viedä omaa ideaansa eteenpäin.
Saamaansa rahoitusta Henrin oli tarkoitus käyttää matkakuluihin, kun hän kävisi tapaamassa ruoantuottajia ja solmimassa kontakteja. Korona kuitenkin pisti lusikkansa soppaan.
– Tällä hetkellä on odottava fiilis, kun ei voi matkustaa. Tavoitteenani on kuitenkin saada ensimmäiset boksit liikkeelle kesän tai viimeistään alkusyksyn aikana.
Opintoja ja liikeideaa eteenpäin yhtä aikaa
Henri on saanut Oamkin opinnoistakin apua liikeideansa kehittämiseen.
– Olen tehnyt yrittäjyyteen liittyviä vapaavalintaisia opintoja. Niistä olen saanut opintopisteitä samalla, kun olen tehnyt yritysprojektiani, mikä on ollut win-win-tilanne. Oamkista saatu tuki on antanut minulle uskoa viedä ideaani eteenpäin.
Ruoasta ja ruoanlaitosta pitävä Henri haluaa tarjota muillekin mahdollisuuden nauttia suomalaisen ruoan uniikkiudesta.
– Haluan tarjota mahdollisuuden kokea suomalainen makumaailma omalta kotisohvalta. Etenkin nyt, kun matkustamaan ei pääse.
Yrittämistä onnistumiseen saakka
Henri uskoo tuotteelle olevan kysyntää, mikäli hän saa brändättyä sen oikein.
– Se vaatii kovaa työtä, mutta uskon sen voivan lähteä kasvamaan. Esimerkiksi Facebookissa on yli 50 000 henkilön ryhmä suomalaisesta ruoanlaitosta ja ruokakulttuurista, ja siellä kysellään suomalaisten tuotteiden perään.
Yrittäminen on hänelle tuttua verkkokauppapuolelta noin kymmenen vuoden ajalta. Hän rohkaisee muitakin yrittämään.
– Yrittämisen riski on se, ettei koskaan voi tietää, miten käy. Sitä pitää kuitenkin vain yrittää niin kauan, että onnistuu ja muistaa jatkaa senkin jälkeen yrittämistä.