Siirry sisältöön
Kuvassa sormi on koskettamassa ilmassa leijuvaa hologrammia, jossa lukee "Metaverse".

Meta Pilot Factory

1.11.2023 - 31.12.2025

Tietojenkäsittely ja tietoliikenne

Meta Pilot Factory – hankkeen pilotit

  • AR tuote-esittely ja visualisointi tablet sovelluksella (markkinointi)
  • AR sovelluksen tuomat liiketoimintahyödyt suurikokoisille tuotteille, esim lentokone hangaarin ovet
  • Aikataulu:
    • Perustoiminnallisuudet huhtikuu 2024
    • Versio 1.0 valmistuu toukokuussa 2024

VR-opetusympäristö on kehitetty yhteistyössä Jedun kanssa vesieristyksen koulutuksen tueksi. Sen avulla kartoitetaan, miten vesieristyksen opetusta voidaan toteuttaa virtuaalisessa ympäristössä. Samalla saadaan tietoa ja kokemusta VR opetusympäristöjen kehittämisestä.

Opetusympäristö sisältää palautekyselyn ja tarjoaa käyttäjille oikeat työkalut sekä ympäristön, jossa vesieristyksen yleisimmät toiminnot, kuten vesieristyksen levitys pinnoille, nauhoitus, mittaaminen ja läpiviennit, on mahdollista toteuttaa.

Vesieristyksen VR-opetusympäristön ensimmäinen versio (1.0) on valmistunut 20.2.2024. Seuraavat askeleet sisältävät palautteen keräämisen ja jatkokehittämisen hankkeen ulkopuolella.

Aiheesta on kirjoitettu myös englanninkielinen julkaisu, joka löytyy täältä.

  • Tarinatalo on virtuaalinen äidinkielen oppimisympäristö
  • Tarinatalo projektissa suunnitellaan ja toteutetaan 8. luokkalaisille suunnattu äidinkielen oppimispeli, jonka avulla lapset ja nuoret voivat kehittää luku- ja kirjoitustaitojaan
  • Peli toteutetaan pedagogisten periaatteiden mukaan, jotka nousevat aiemmasta kirjoittamisen opetusta ja pelejä käsittelevästä tutkimuksesta
  • Tarinatalo on monitieteellinen projekti, joka tuo yhteen Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun teknologian osaamisen sekä Lapin yliopiston kasvatustieteellisen osaamisen
  • Aikataulu:
    • Marraskuu 2023 – joulukuu 2024
  • Uusi verkkopeli Tarinatalo innostaa peruskoululaisia kirjoittamaan – ePressi

  • Tarkoituksena integroida tekoälypohjaista virtuaalista opetusta, pelillistämistä (gamifigation) ja hyötypelejä (Serious Games), moniuloitteisia audiovisuaalisia kokemuksia sekä yhteisöllisiä oppimisympäristöjä
  • Tutkitaan teknologian ja pedagogiikan dynaamista vuorovaikutusta ja miten erilaisia opetusstrategioita voidaan tehokkaasti hyödyntää metaversumin ainutlaatuisissa virtuaaliympäristöissä
  • Pyrkimyksenä on vahvistaa oppimiskokemuksia sekä ymmärtää kehittyneiden teknologioiden laajempia vaikutuksia oppimisen ja opetuksen menetelmiin
  • Keskeisessä roolissa Oulun yliopiston Technology Innovation and Business -kurssi, jossa kolmena peräkkäisenä keväänä toteutetaan opetuskokeilu Metaverse- ympäristössä
  • Aikataulu:
    • Projektin aloitus helmikuu 2023
    • Metapilot Factoryn: tammikuu 2024-
  • Yhteyshenkilöt:
    • Juho Mattila
    • Sami Pohjolainen
    • Iikka Paajala

  • Mesta Platform on Blockchain- pohjainen alusta keräilykorttipeleille
  • Projektin tarkoituksena on kehittää uudentyyppinen kaikille avoin alusta, joka valjastaa lohkoketjuteknologian edut
  • Alusta mahdollistaa eri korttipeleissä kerättyjen NFT-pohjaisten korttien keräämisen ja vaihtamisen jopa pelistä toiseen
  • Tarkoitus kehittää niin alustalle, kuin siinä oleville peleille DAO (decentralized autonomous organization) periaatteita seuraava demokraattinen äänestystoiminnallisuus, jossa käyttäjät ja muut sidosryhmät pääsevät vaikuttamaan niiden kehitykseen
  • Kalevala keräilykorttipeli (Kalevala Gameworkingtitle) on ensimmäinen alustalle kehitetty peli, jota hyödynnetään alustan testaamisessa
  • Oamk tekee alustalle pelin ja integroi 2 peliä hyödyntämään alustan nft tokeneita
  • Aikataulu:
    • Metapilot Factory: tammikuu 2024-
  • Yhteyshenkilöt:
    • Juho Mattila
    • Sami Pohjolainen
    • Iikka Paajala
    • Kristian Ratia

  • Projektissa on tarkoituksena luoda Mental Wellbeing -ympäristö, joka yhdistää meditaatiota, ja muita rauhoittumisen keinoja immersiivisessä (sosiaalisessa) VR-ympäristössä
  • Yhteinen meditaatiotila, joka perustuu yhteisölliseen meditaatio kokemukseen ja tarjoaa pelillisiä, houkuttelevia ja palkitsevia ominaisuuksia
  • Jatkokehitysmahdollisuutena mobiili AR sovellus
  • Aikataulu:
    • Aloitettu 2023
    • Metapilot Factory: kesä/syksy2024-
  • Yhteyshenkilöt:
    • Juho Mattila
    • Ruut Tikkanen

https://oulu.yuja.com/V/Video?v=723660&a=201367121

  • Lohkoketjudata (onchain-data) on luotettavaa ja julkista, mutta ei helposti saatavilla.
  • OnchainApp on proof-of-concept työkalu, joka analysoi onchain-dataa ja suorittaa toimintoja saatujen tulosten perusteella.
  • Yleiskäyttöinen ja laajennettavissa oleva työkalu sekä dataohjatun päätöksenteon tueksi että tutkimuskäyttöön.
  • Yhteistyöyritykset Space and Time ja Fidos Oy.
  • Lataa hajautettuja teknologioita käsittelevä raportti tästä.
  • Lue Oulun yliopiston tiedote teknologiaraportin julkaisusta tästä.
  • Sanomalehti Kaleva huomioi lohkoketjupilotit, lue juttu tästä. (maksumuurin takana)

  • Projektin tavoitteena on luoda hyötypeli sisäilman mittaukseen
  • Pelin avulla opiskelijoita voidaan ohjata huonoilmaisista paikoista raikkaimpiin ja näin ollen parantaa heidän opiskelutehokkuuttaan ja hyvinvointiaan
  • Käyttää älykampuksen sensoriverkkoa ilmanlaadun analysointiin ja pelimekaniikkaa luomaan mukaansatempaavan kokemuksen käyttäjille
  • Sovelluksen avulla voidaan tutkia myös sitä, kuinka pelillisyyden avulla voidaan ohjata ihmisjoukon käyttäytymistä
  • Aikataulu:
    • Tammikuu 2024-
  • Yhteyshenkilöt:
    • Juho Mattila

  • Saunatonttu on mobiilisovellus, jonka tarkoitus on edistää saunomisen terveyshyötyjä
  • Sovelluksen tarkoitus on ohjata käyttäjän saunomistapoja, parantaen näin saunojien sydän- ja verisuoniterveyttä
  • Sovellus yhdistää saunasta kerätyn sensoritiedon ja käyttäjän saunomistottumukset, ja antaa tutkimustietoon perustuvia suosituksia saunomiseen. Saunatontut toimivat henkilökohtaisina avustajina saunomisessa ja niiden ominaisuudet vaihtelevat saunatyypin mukaan
  • Sovelluksen avulla erilaiset saunat, kuten julkiset saunat ja yksityiset saunat voivat hyödyntää sovelluksen terveyttä edistäviä ominaisuuksia, sekä lisätä yhteisöllisyyttä saunojien keskuudessa
  • Aikataulu:
    • Julkaistaan myöhemmin
  • Yhteyshenkilöt:
    • Juho Mattila
    • Ikune Labs

  • Dance AR – lisätyn todellisuuden tanssisovellus.
  • Sovellus on demo ja tutkielma siitä, millaista lisäarvoa lisätty todellisuus tuo tanssin oppimiseen ja miten teknologian avulla liikettä ja tanssin biomekaanisia ja muita ilmiöitä voi visualisoida helpommin hahmotettavaan muotoon.
  • Tanssin opetussovelluksen kehityksessä luotua alustaa voidaan käyttää muiden opetussovellusten kehittämisessä.
  • Saatavilla Android-laitteille Play Storessa:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.OAMK.DanceAR

Lämpöenergiavarastosimulaattorin avulla käyttäjät voivat suunnitella erilaisia lämpöakkuja eri käyttötarpeisiin. Metapilot Factoryn ja Lämpöakku-projektin yhteisessä demonstraatiossa lämpöä varastoivan akun rakennetta ja käytettäviä materiaaleja voidaan muokata käyttökohteeseen optimaalisen ratkaisun löytämiseksi. Simulaattoriin liitetyssä opetuspelissä voidaan havainnollistaa opiskelijoille erikokoisen lämpöakun kapasiteettia ja kustannuksia eri sovelluskohteissa, kuten omakotitalossa tai kasvihuoneessa. Lämpöakkusimulaattorissa suunnitellun lämpöakun sijoittamista tontille voi hahmotella simulaattoriin kuuluvan mobiiliAR sovelluksen avulla.