Jatkuvan oppimisen kehittäminen (JATKOT)
1.11.2023 - 31.10.2025
KasvatusalatArtikkelit ja blogit
Artikkeli: Opettajuuteen kohdistuu uudenlaisia vaatimuksia – muutoksiin reagoinnin rinnalle tarvitaan ennakointitietoa ja ymmärrystä ammattialakohtaisista muutostarpeista
Yhteiskunnan ja työelämän muutokset vaikuttavat ammatillisten opettajien työhön. Myös ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen uudistusten myötä opettajuuteen kohdistuu uudenlaisia vaatimuksia. Muutoksiin reagoinnin rinnalle tarvitaan ennakointitietoa ja ymmärrystä ammattialakohtaisista muutostarpeista. Lue artikkeli Oamk Journalista.
Artikkeli: Nykytilan kartoitus jatkuvan oppimisen kehittämisen lähtökohtana
Artikkeli esittelee Oulun ammattikorkeakoulun JATKOT-hankkeessa tehtyä esiselvitystä jatkuvan oppimisen palveluiden nykytilan kartoitukseen liittyen. Hankeessa haastateltiin 24 Oamkin asiantuntijaa eri osaamisalueilta. Keskeiset tulokset korostavat asiakaslähtöisyyden, ennakointitiedon ja prosessien kehittämisen merkitystä. Haastattelut paljastivat osaamisen kehittämisen tarpeita ja antoivat suuntaviivoja palvelujen parantamiseksi ja markkinoinnin tehostamiseksi, sekä ehdottivat jatkuvan oppimisen prosessien selkeyttämistä. Lue artikkeli Oamk Journalista.
Artikkeli: Ammatillisten opettajien kaksoisammattilaisuus jatkuvan oppimisen lähtökohtana
Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajien työtä kuvaa kaksoisammatillisuus. Opettajien vahva ammatillinen identiteetti koostuu oman substanssialan osaamisen ja pedagogisen osaamisen vuoropuhelusta. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset sekä ammatillisen koulutuksen reformi ovat vaikuttaneet opettajien työnkuvaan ja lisänneet tarvetta jatkuvalle oppimiselle. Artikkelin ovat kirjoittaneet ammatillisen opettajankoulutuksen yliopettaja Päivi Kilja ja ammatillisen opettajankoulutuksen lehtori Ulla Mäntykangas. Lue artikkeli.