Skip to content
26.11.2024 / Tutkimus ja kehitys

AVARA2024: Art & Tech <3 Wellbeing esitteli tapoja edistää hyvinvointia taiteen ja teknologian avulla

Violetti väritausta, yleisö katselee peliä ruuduilta

21.–22.11.2024 Radisson Blu -hotellilla Oulussa järjestetty AVARA2024: Art & Tech <3 Wellbeing -tapahtuma esitteli innovatiivisia tapoja yhdistää taidetta ja teknologiaa hyvinvoinnin edistämiseksi.

Oulun ammattikorkeakoulun Taiteen innovaatiot -tutkimusohjelman osana Oulu2026-ohjelmaa vuosittain järjestämä tapahtuma pureutui ensimmäisenä päivänä taiteen, teknologian ja sote-sektorin yhteistyön mahdollisuuksiin, ja toisena päivänä tarkasteltiin pelaamisen hyvinvointivaikutuksia, sen yhteiskunnallista merkitystä ja pelitaiteen roolia.

Hyvinvointia taiteen ja terveydenhuollon yhteistyöllä

Ensimmäisen päivän avasi Lime Art Foundationin Dawn Prescott, joka kuvasi taideprojektien toteuttamista sairaalaympäristöissä Britanniassa. Hän esitteli erinomaisia esimerkkejä Manchesterin sairaaloissa toteutetuista pitkäjänteisistä taidehankkeista.

Aalto-yliopiston Antti Ikonen jatkoi teemaa esittelemällä äänitaideprojektin, joka toteutettiin vuonna 2018 valmistuneeseen Uuteen lastensairaalaan Helsingissä. Projektissa luotiin sairaalan visuaalista teemaa tukeva, ystävällinen äänimaisema, jonka tarkoituksena on helpottaa lasten sairaalakäyntejä. Projekti on palkittu arvostetuissa kilpailuissa, kuten Grand Prix -palkinnolla International Sound Awardsissa.

– Kun keräsimme palautetta äänimaisemasta, erityisesti lapset ja heidän vanhempansa kiittivät lopputulosta. Lapset kokivat, että äänimaisema on juuri heitä varten suunniteltu. Sairaanhoitajat olivat kyselyn vastauksissa kriittisimpiä, mutta tarkempi analysointi osoitti että heidän kohdallaan kyse oli ainakin osin väärinymmärryksistä. He esimerkiksi kritisoivat alueita, joilla tätä äänimaisemaa ei ollut lainkaan toteutettu, Ikonen kertoi.

Antti Ikonen kuvasi AVARAssa Uuden lastensairaalan äänisuunnittelutyötä.

Paneelikeskustelussa Taru Koivisto Taideyliopistosta ja Ville Pellinen Lapinlahden Lähde/ AWAKE-projektista keskustelivat luovien projektien merkityksestä terveydenhuollossa. Keskustelussa korostettiin taiteilijoiden yrittäjyysosaamisen kehittämistä sekä hankkeita, jotka tukevat yhteistyötä taide- ja terveydenhuoltosektorien välillä.

Kansainvälisiä näkökulmia ja uutta teknologiaa

Talvimyrsky esti yhden torstain keynote-puhujista Marie le Sourdin läsnäolon tapahtumassa. Hän piti esityksensä etäyhteydellä ja käsitteli siinä taiteilijoiden kansainvälisen liikkuvuuden esteitä.
 

Italialainen Alberto Sanna puolestaan kuvasi menetelmää, joka hyödyntää koneoppimista ja biometrisiä tietoja, kuten silmän liikkeitä ja sykettä, analysoidakseen ihmisten emotionaalisia reaktioita taideteoksiin ja valokuviin.

Alberto Sanna esitteli kehitystyötään, jossa hän on hyödyntänyt neurofysiologian ja valokuvataiteen asiantuntemusta.

Pelaaminen hyvinvoinnin ja yhteiskunnallisen keskustelun välineenä

Tapahtuman toisena päivänä yleisö sai pelillisiä kokemuksia. Harold Hejazin Adventures of HarriHarri, Episode Three -livepeliesitys käsitteli maahanmuuttoon liittyviä haasteita. Peli heijastettiin tilan näytöille, Hejazi johti peliä viereisestä tilasta ja yleisön tehtävänä oli pelata ohjaamalla tapahtumien kulkua huutamalla. Pelin päähenkilö Harriharri vieraili esimerkiksi Itis-kauppakeskuksessa ja eduskunnassa, ja pyrki edistämään omaa oleskelulupaprosessiaan Suomessa. 

Adventures of HarriHarri perustuu aitoihin haastatteluihin, jotka valottavat maahanmuuttajien kokemuksia Suomessa.

Aalto-yliopiston Jaakko Kemppainen puhui pelien hyvinvointivaikutuksista. Yli 20 vuoden kokemuksellaan pelisuunnittelijana sekä alan kouluttajana Kemppainen nosti esiin useita pelejä, jotka käsittelevät vaikeita aiheita, kuten vanhempien alkoholismia (Lydia), mielenterveysongelmia (Hellblade: Senua’s Sacrifice) ja masennusta (Unhappy Place). 

Jaakko Kemppainen painotti pelien monimuotoisuutta ja potentiaalia tarjota uusia näkökulmia haastaviin teemoihin.

Erityisen koskettavana esimerkkinä Kemppainen kertoi norjalaisesta Mats Steenistä, joka lihasrappeumasairautensa vuoksi vietti suurimman osan ajastaan kotona pelaamalla pelejä. Vasta hänen kuolemansa jälkeen hänen vanhemmilleen selvisi, kuinka merkittäviä ystävyyssuhteita ja jopa romansseja hän oli luonut pelien maailmassa. Mats Steenin elämästä on julkaistu dokumenttielokuva The Remarkable Life of Ibelin, joka on saatavilla Netflixissä.

Monialaisen yhteistyön voima

AVARA2024 korosti taiteen ja teknologian yhdistämisen mahdollisuuksia erityisesti hyvinvoinnin edistämisessä. Tapahtuma tarjosi foorumin tutkijoille, taiteilijoille ja teknologia-alan toimijoille pohtia luovuuden ja innovaatioiden yhteiskunnallista merkitystä. Esitysten lisäksi tapahtuman ohjelmassa oli työpajoja ja taideinstallaatioita, kuten torontolaisen Metropolitan yliopiston opiskelijoiden näyttely, joka kuvasi markkinoinnin luomia mielikuvia hyvinvoinnista.

Oulun ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Julia Heikkinen kiteytti tapahtuman tarkoituksen:

– Uskomme vahvasti, että monimuotoisuus ja eri alojen yhteistyö luovat uusia innovaatioita. AVARA tarjoaa ainutlaatuisen alustan näiden yhteyksien synnyttämiselle.



Jaa artikkeli