AVARA 2024: Art & Tech <3 Wellbeing -tapahtuma esittelee uudenlaisia tapoja edistää hyvinvointia yhdistämällä kulttuuri ja teknologia
Täyteen varattu AVARA Art&Tech <3 Wellbeing -tapahtuma järjestetään 21.–22.11.2024 Radisson Blu -hotellilla Oulussa osana Lumo-valofestivaalia. Ohjelmassa on demoja, työpajoja ja esityksiä, joissa yleisö pääsee itse kokemaan taiteen ja teknologian uusia mahdollisuuksia. Tänä vuonna AVARA nostaa esiin myös pelitaiteen hyvinvointivaikutuksia.
AVARA on Oulun ammattikorkeakoulun Taiteen innovaatiot -tutkimusohjelman vuosittainen tapahtuma ja osa Oulu2026-kulttuuripääkaupunkiohjelmaa. Tapahtuma kokoaa yhteen tutkijoita, taiteilijoita ja teknologiatoimijoita pohtimaan taiteen, teknologian ja innovaatioiden yhteiskunnallista merkitystä.
– Art & Tech eli taiteen ja teknologian yhdistäminen on laaja ilmiö. Jotta voimme paremmin konkretisoida aihetta, valitsemme vuosittain tietyn teeman. Tänä vuonna keskitymme hyvinvointiin, kertoo Julia Heikkinen, hankkeen projektipäällikkö Oulun ammattikorkeakoulusta.
Taide-elämyksiä itse kokien ja pelaamalla
AVARA-tapahtuman keskeinen idea on, että huolimatta tapahtuman asiantuntijapohjaisuudesta, yleisö pääsee myös itse kokemaan ja kokeilemaan uusia elämyksiä demoissa ja taiteellisissa esityksissä. Lisäksi he voivat osallistua työpajoissa esitysten suunnitteluun.
– Tässä tilaisuudessa ei vain istuta kuuntelemassa luentoja, Julia korostaa.
Tänä vuonna osanottajat saavat esimerkiksi seurata pelienkehittäjien pelaamista sekä pelata itse
– Puhumme pelien hyvinvointivaikutuksista. Yleisö pääsee itse pelaamaan pelejä lautapeleistä valotaideteoksiin, Julia kertoo.
Yhteistyötä eri alojen välillä
Taiteen innovaatiot -tutkimusohjelman kantava idea on yhdistää taiteilijoita, tutkijoita ja teknologiatoimijoita luomaan uutta.
– Uskomme vahvasti, että monimuotoisuus ja eri alojen yhteentörmäyttäminen synnyttävät innovaatioita. AVARA on tälle yhteistyön synnyttämiselle ainutlaatuinen alusta, Julia toteaa.
Tänä vuonna tapahtumassa pohditaan myös taiteen mahdollisuuksia terveydenhuollossa. Miten taide voisi olla pysyvämpi osa hoitolaitosten arkea, ja millaisia uusia yhteistyömuotoja voitaisiin kehittää?
Poimintoja ohjelmasta
- Antti Ikonen esittelee Aalto-yliopistossa opiskelijoiden kanssa kehittämänsä generatiivisen äänitaideteoksen, joka reagoi tilassa liikkujiin ja on käytössä Helsingin uudessa lastensairaalassa.
- Kanadalaisen, Helsingissä asuvan taiteilija ja pelisuunnittelija Harold Hejazin videopeliesitys The Adventures of HarriHarri, Episode three kertoo HarriHarrin elämästä virtuaalisessa Helsingissä. HarriHarri on tulokas, joka saapuu Suomeen odottaen lämpimää vastaanottoa. Huolimatta vilpittömistä pyrkimyksistään, hän kohtaa jatkuvasti esteitä sopeutuessaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Tässä live-pelivideossa yleisön valinnat vaikuttavat tarinaan tehden jokaisesta esityksestä ainutlaatuisen. Esitys on alun perin tuotettu Stage for Contemporary Performancen tuella, ja sitä tukee Taiteen edistämiskeskus.
- Kokenut pelisuunnittelija Jaakko Kemppainen puhuu pelien hyvinvointivaikutuksista sekä peleistä taidemuotona. Peleillä voidaan viihdyttämisen lisäksi käsitellä ympäristö- ja yhteiskunnallisia kysymyksiä, esittää muiden elämää ja ilmaista tunteita.
- Dawn Prescott britannialaisesta Lime Art Foundation:sta kertoo, kuinka se on saanut rahoitusta taide- ja kulttuuriprojekteille sairaaloissa.
Lisätiedot:
Projektipäällikkö Julia Heikkinen, Oulun ammattikorkeakoulu
julia.heikkinen@oamk.fi, puh. 050 528 8897