Kliinisen optometrian YAMK-tutkinto toi Anna Pietilälle paljon uutta ja arvokasta osaamista
Kun Anna Pietilä kuuli Oamkin kliinisen optometrian YAMK-koulutuksesta, ei hänen tarvinnut miettiä siihen hakemista yhtään.
Anna tiesi jo valmistuttuaan optometristiksi vuonna 2012, että hän haluaa kouluttautua lisää. Tuolloin hänen suunnitelmissaan oli lähteä jatko-opiskelemaan ulkomaille, sillä Suomessa ei ollut vielä tarjolla optometrian YAMK-koulutusta.
Suunnitelmat kuitenkin jäivät, sillä lähes heti valmistumisen jälkeen Annalle tarjoutui mahdollisuus ryhtyä yrittäjäksi kotipaikkakunnallaan Uudessakaupungissa.
Hän alkoi pyörittämään omaa optikkoliikettä, jossa hänen monipuoliseen työhönsä kuuluu niin kliinistä optikon työtä, myyntiä, markkinointia kuin pajatyöskentelyäkin.
– Ennen YAMK-opintojani keskityin kymmenen vuotta yrittämiseen ja suoritin siinä ohella erilaisia lisä- ja täydennyskoulutuksia, Anna kertoo.
Mielenkiintoisia ja monipuolisia opintoja
Opiskelu on ollut Annalle aina mieluista eivätkä YAMK-opinnot Oamkissa olleet poikkeus.
– Opinnot olivat sisällöltään mielenkiintoisia ja monipuolisia. Kävimme asioita läpi syvällisemmällä tasolla kuin peruskoulutuksessa, mikä lisäsi ymmärrystäni monessa asiassa.
Kliinisen optometrian opinnot sisältävät muun muassa anatomiaa ja fysiologiaa, biokemiaa ja genetiikkaa, mikrobiologiaa ja immunologiaa sekä patofysiologiaa ja farmakologiaa. Annalle kiinnostavin aihealue oli neuro-optometria, johon liittyen hän teki myös opinnäytetyönsä.
– Opinnäytetyöni käsitteli optikoiden osaamista telahermovaurion tunnistamisessa. Neurologia on kiinnostanut minua aina.
Annan mieleen opinnoissa oli myös se, että opiskelu ei sitonut paikkaan tai aikaan. Opintojen suorittaminen onnistui hyvin työn ohella.
– Opiskelu tapahtui pääasiassa etänä. Kontaktijaksoja oli sopivasti, joten matkustus Ouluun ei käynyt rasittavaksi.
Muutamat kontaktipäivät olivat Annasta antoisia, sillä niiden aikana pääsi harjoittelemaan opittuja asioita käytännössä ja näki koulukavereita.
– Opinnoista jäi hyvä porukka uusia ystäviä, joiden kanssa voi olla yhteyksissä ja jakaa osaamista myös jatkossa.
Opinnoissa tarvitaan itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta
Annan mukaan opinnot vaativat opiskelijalta itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta, sillä kukaan ei määritä lukuaikataulua tai kirjoitustyöhön varattavaa aikaa.
– Opiskeluun kannattaa varata hyvin aikaa kalenterista ja aikatauluttaa opiskelua. Tein itse lukusuunnitelman, jonka perusteella otin tarpeeksi vapaapäiviä töistä.
Annalle YAMK-opinnot antoivat laajan teoriapohjan, josta ammentaa potilastyössä ja asiakkaiden neuvomisessa. Opinnot ovat myös rohkaisseet häntä perusteellisempaan kliiniseen työhön sekä potilaan silmän terveyden tutkimiseen entistä perusteellisemmin.
– Myös potilaan anamneesin tekeminen ja sen avulla tutkimuksen ohjaaminen on parantunut, kuten myös löydösten tulkinta ja eteenpäin ohjaaminen.
Opetustyöt kiinnostavat
Opintojen jälkeen Annan suunnitelmissa on ainakin kertoa opinnäytetyönsä tuloksista kaikille kiinnostuneille. Tutkimuksessa olisi myös aineistoa jäljellä vaikka väitöskirjaan asti.
– Aika näyttää, jatkanko aineiston parissa vielä lisää. Myös opetustehtävät kiinnostavat minua.
Anna suosittelee kliinisen optometrian YAMK-tutkintoa kaikille kiinnostuneille ja niille, jotka haluavat palvella paremmin ikääntyvää väestöä silmän terveyden saralla.
– Tutkinto antaa hyvät valmiudet ikääntyvän väestön silmien terveyden tutkimiseen ja hoitoon. Koska silmälääkäreille on pitkät jonot, voi optometristi tällä osaamisella myös auttaa potilasta, antaa neuvoja ja ohjata oikea aikaisesti eteenpäin ja oikealle taholle, hän sanoo.