INTERROB – INTERopeRable cOllaBorative testing for sustainable and energy efficient power trains
1.5.2024 - 31.10.2027
Tekniikan alatHankkeen tavoitteet
Liikkuvat työkoneet ovat Suomen neljänneksi merkittävin vientiteollisuuden ala. Konevalmistajien on korvattava fossiiliset polttoaineet sähköisillä voimansiirtoratkaisuilla. Kasvava anturiteknologian käyttö ja ajoneuvojen ohjelmistointensiteetti vaatii uusia ohjelmistoratkaisuja niin ajoneuvoille, kuin niiden testaukseen tarvittaville yhteentoimiville digitaalisille kaksosille sekä kyberfyysisille testialustoille.
INTERROB-co-innovation-hanke kattaa liikkuvien työkoneiden, sähkövoimansiirron ja ohjelmistotuotannon osa-alueet. Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu (NUVE-LAB) ja LUT-yliopisto tekevät yhteistyötä, liittyen Danfoss Editronin Veturi-ohjelmaan sekä Kalmar Cargotecin, Arctric Drilling Companyn, Treonin ja Wapicen yrityskohtaisiin hankkeisiin. Horiba ja Danfoss Drives tukevat hanketta osaamisellaan.
INTERROB kehittää ratkaisuja, joilla tehostetaan työkoneiden voimansiirron energiatehokkuutta ja tarpeellista testausta vaativissa työkiertoskenaarioissa. Hanke tavoittelee myös radikaalisti pienentyviä testikustannuksia ja merkittävästi pienempää markkinoilletuloaikaa testauksen virtualisoinnin ja tehostamisen kautta. Hanke hyödyntää Pohjoismaissa uniikkia NUVE-laboratoriota sekä LUT-yliopiston laboratorioita yhteistyössä yritysten kanssa. Kyberfyysinen vehicle- ja software-in-the-loop testaustoiminta kattaa työkoneen voimansiirtojärjestelmät osineen, työsykliskenaariot, virtuaaliympäristöt, sekä testaustiedon luomisen, käsittelyn ja analysoinnin ratkaisut. Tuloksena saavutetaan energiatehokkaita voimansiirtoratkaisuja ja -komponentteja.
Hankkeen toimenpiteet
Hankkeessa Oamk
- D1.1 Kehittää ja evaluoi hankkeen aikana prosessimallia HIL/VIL testausasetelmien määrittämiseen ja toteuttamiseen NUVE-LAB ympäristössä.
- D1.2 Määrittelee ja suunnittelee yhdessä konsortio-osapuolten kanssa testiasetelmakohtaisia visualisointeja
- D1.3 Yhdessä konsortion kanssa ylläpitää INTERROB hankkeen aikataulutettua testaussuunnitelmaa, sisältäen testausasetelmakohtaiset tavoitteet
- D1.4 Yhdessä testausasetelmaan osallistuvien osapuolten kanssa laatii testausasetelmakohtaiset arviointiraportit visualisointien ja tavoitteiden toteutumisesta
- D2.1 Rakentaa menetelmäkuvauksen digitaalisten kaksosten validoimiseksi ja kalibroimiseksi NUVE-LABissa tehtävillä mittauksilla.
- D2.2 Laatii testiasetelmakohtaiset toteutus- ja laitteistosuunnitelmat yhdessä testiasetelmaan osallistuvien osapuolten kanssa
- D2.3 Tuottaa 3–6 hyötysuhdekarttaa yrityskumppaneiden laitteiden sähköisille voimalinjoille sekä menetelmäkuvauksen sähköisen voimalinjan ajoakkujen sekä sähköisen voimansiirron ohjauksen, taloudellisen toteutuksen lopullisen käyttökohteen ja työkierron perusteella. Lisäksi Oamk laatii arviointiraportin digitaalisen kaksosen käytettävyydestä sähköisen voimansiirron optimointiin.
Hankkeen odotettavissa olevat myönteiset vaikutukset
Hanke tuottaa tarvittavat tutkimustulokset tuote- ja palveluinnovaatioiden kaupallistamisprojektien käynnistämiseksi sähköisiin työkoneisiin, voimansiirtoihin ja komponentteihin. Lisäksi hankkeen tuloksena NUVE-LAB ympäristö täydentyy ajoneuvojen kyberfyysisen testauksen kyvykkyyksillä sekä niihin liittyvillä ohjelmistotuotteilla ja -palveluilla, joista hyötyy jatkossa koko Suomen työkonesektori. Tutkimustulosten lisäksi osallistuvien yritysten yhteenlasketun viennin arvon kasvun arvioidaan olevan yli 300 miljoonaa euroa vuosina 2030–2035.
Hankkeen rahoitus
Hankkeen rahoittaa Business Finland.
Yhteistyö
Hankkeessa mukana ovat Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu (NUVE-LAB) ja LUT-yliopisto sekä yritykset Kalmar Cargotec, Arctic Drilling Company, Danfoss Editron, Treon, Wapice, HORIBA Europe GmbH ja HORIBA MIRA Ltd.