Skip to content

Askon esipuhe

Tutkimukseen perustuvaa ammatillista opettajankoulutusta

 Suomalainen opettajankoulutus on tutkimukseen perustuvaa. Siinä paitsi hyödynnetään kasvatustieteellisen, psykologisen ja sosiologisen tutkimuksen viimeisimpiä tuloksia, sekä myös tuotetaan aktiivisesti uutta tutkimustietoa.

Suomessa on viisi ammatillista opettajakorkeakoulua, jotka vastaavat ammatillisten opettajien koulutuksesta ja tämän aihealueen tutkimustyöstä. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tekemä tutkimustyö on laaja-alaista eikä rajoitu pelkästään ammatillisen koulutuksen ongelmiin tai ammatillisen toisen asteen koulutuksen kehittämisen tietotarpeisiin, vaikka onkin niin, että ammattipedagoginen aihealue on siinä yhteen sitovana tekijänä. Tutkimusta myös julkaistaan monilla eri kanavilla blogipuheenvuoroista aina Jufo-artikkeleihin saakka. Ammatilliset opettajakorkeakoulut tuottavat vuosittain lähemmäs 300 erilaista julkaisua painopisteen ollessa käytännönläheisessä ammatillisessa julkaisutavassa.

Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa julkaistaan vuosittain 30–60 tutkimuksellista artikkelia ja tutkimus- ja kehittämistoimintaa toteutetaan vuosittain keskimäärin 40 eri hankkeessa. Keskeisiä tutkimus- ja kehittämistyön osa-alueita ovat mm. osaamisperusteisen opettajankoulutuksen kehittäminen ja osaamisperusteisen pedagogiikan toteuttamisen tukeminen koulutuksen järjestäjien toiminnassa, yrittäjyyskasvatus, osaamismerkein ohjautuvan oppimisen kehittäminen, korkeakoulupedagogiikka, digipedagogiikka ja saamelaisalueen ammatillisen opetuksen kehittämistarpeet.

Tutkimustyöllä on yhteisen tietovarannon kartuttamisen lisäksi keskeinen tehtävä osana henkilökunnan osaamisen jatkuvaa kehittämistä, ja tämä toteutuu myös tieteellisen pätevöitymisen kautta. Tällä hetkellä yksikössä on valmisteilla kaikkiaan kuusi väitöskirjatyötä.

Tässä uutiskirjeessä tuodaan esimerkinomaisesti näkyviin Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajien viimeisintä tutkimusta. Aiheet ulottuvat ammatillisen opettajankoulutuksen osaamisperusteisuudesta, korkeakouluopettajien turnauskestävyydestä ja ohjauksen kysymyksistä aina kielenopetuksen ja orkesterinohjauksen erityispiirteisiin saakka.

 

Asko Karjalainen

Koulutus- ja tki-johtaja

Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu