Pedagogiset linjaukset
Pedagogiset linjaukset varmistavat opetuksen, ohjauksen ja oppimisen laatua Oamkissa kaikessa opetuksessa. Ne toimivat suuntaviivoina opetuksen ja ohjauksen organisointiin ja kehittämiseen. Linjaukset toteuttavat Oamkin strategiaa ja ohjaavat muita pedagogisia dokumentteja. Pedagogiset linjaukset toimivat pedagogisen johtamisen tukena, jota toteutetaan kaikissa yksiköissä kaikilla tasoilla. Linjaukset päivitetään kahden vuoden välein.
Pedagogiset linjaukset konkretisoidaan yksikkötasolla. Näin ne antavat toimivia malleja ja käytäntöjä oppimisen tukemiseen. Käytäntöjä myös rakennetaan ja jaetaan yhteisesti koko Oamkissa.
Linjaukset jäsentävät ja tukevat kaikkea opetus- ja ohjaustyötä. Opettajat konkretisoivat pedagogisia linjauksia omassa työssään. Ne ohjaavat myös opiskelijan oppimistyötä.
Oppiminen – sitä varten ja sen vuoksi
- Oppiminen on toimintamme lähtökohta. Työskentelemme sitä varten ja sen vuoksi.
- Oppimisessa tavoitteenamme on korkeakoulutasoiset syvälliset tiedot, taidot ja tiedonhankintakyky sekä kriittinen ajattelu, joiden avulla kehitetään työelämää.
- Oppiminen rakentuu avoimille materiaaleille ja tiedonhaulle.
- Tuemme monenlaisia tapoja oppia monipuolisilla pedagogisilla menetelmillä. Periaatteenamme on, että ohjaus kuuluu kaikille.
- Laadukas oppiminen tuo tuloksen opiskelijoille, korkeakoululle ja työelämälle.
Osaamisperustaisuus – osaamisen kehittäminen keskiössä
- Mahdollistamme opiskelijalle henkilökohtaisen ja joustavan oppimispolun. Opiskelijan osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan. Osaamista hankitaan ja osoitetaan joustavasti esimerkiksi opinnollistamisen avulla.
- Osaamisen kehittämistä ja osoittamista ohjaa opetussuunnitelma, joka laaditaan yhteistyössä opettajien, opiskelijoiden ja työelämän kanssa.
- Varmistamme, että opintojaksojen osaamistavoitteet, arviointikriteerit, sisällöt ja toteutukset ovat oikein mitoitettuja, linjakkaita ja yhteydessä toisiinsa.
Yhteisöllisyys – kannustavaa yhdessä toimimista
- Kuulemme, näemme ja kohtaamme toisiamme.
- Luomme kannustavaa, toisia arvostavaa ja vuorovaikutusta tukevaa ilmapiiriä.
- Tuemme yhdenvertaista osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Kehitämme koulutustamme entistä saavutettavammaksi.
- Rakennamme vuorovaikutuksellista palautekulttuuria, joka toimii jatkuvan kehittämisen lähtökohtana.
- Kehitämme yhteisöjä ja verkostoja työelämän kanssa.
Opiskelijamme ovat sitoutuneet oppimiseen ja opiskeluun. Opiskelu on opiskelijan arvostettua työtä. Tuemme opiskelijoidemme kasvamista aktiivisiksi tiedon rakentajiksi ja jakajiksi. Heistä kehittyy oman osaamisensa tunnistamisen, kehittämisen ja esiintuomisen asiantuntijoita. Opiskelijoiden ammatillinen kasvu on oleellinen osa oppimisprosessia.
Opettajamme ovat alansa asiantuntijoita, jotka hyödyntävät työssään ajantasaista tutkimus- ja ennakointitietoa ja huomioivat työelämän tarpeet. He työskentelevät oppimisen edistäjinä ja ohjaajina tarkoituksenmukaisin pedagogisin menetelmin, joita kehitetään rohkeasti. He ottavat huomioon opiskelijoiden erilaisia tarpeita oppimisessa.
Kaikki oamkilaiset ovat tukemassa ja kehittämässä yhteisöä.
Työelämä- ja käytännönläheisyys – aitoa osaamista
- Koulutuksemme on ajantasaista, ennakoivaa ja käytännönläheistä.
- Työelämä on kumppanimme, jota kuuntelemme, ja jonka kanssa uudistamme tulevaisuuden työelämää.
- Tunnistamme työelämän muuttuvia tarpeita ja luomme moninaisia kehittymismahdollisuuksia jatkuvalle oppimiselle.
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa kehitämme tulevaisuuteen suuntaavia uusia oppimisen mahdollisuuksia
Lisätietoja
Hanna Alaniska, lehtori, hanna.alaniska@oamk.fi
Jyrki Laitinen, vararehtori, jyrki.laitinen@oamk.fi