Skip to content

Osaamisperustaisuus

Opintosi alkavat osaamisen itsearvioinnilla, jolloin perehdyt koulutuksen osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ja tunnistat oman pedagogisen lähtötaso-osaamisesi. Itsearviointi on osa henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi (HOPSin) laatimista. HOPSiin kuvaat pedagogista osaamistasi, osaamisen kehittämisen tarpeita sekä pohdit osaamisen kehittämisen ja osoittamisen tapoja. Tähän saat ohjausta ja tukea tuutoriltasi. Osaamisperustaisessa koulutuksessa opiskelet henkilökohtaisen opintopolkusi mukaan niitä asioita, joissa sinulla on osaamisen kehittämisen tarve. On olennaista, että reflektoit itse oppimistasi ja osaamistasi koko koulutuksen ajan.  

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuvat aina osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaamisesi tunnistamisessa keskeistä on, että vertaat osaamistasi suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osoittamasi osaaminen tunnustetaan osaksi opintoja, mikäli se vastaa osaamistavoitteita ja arviointikriteereitä. Osaamisen tunnistamisessa sinua ohjaa tuutori, joka myös tunnustaa osoittamasi osaamisen ja kirjaa opintopisteet.  

Osaamisen osoittamistavan sovit tuutorisi kanssa yhdessä. Osaamistasi voidaan tunnistaa joko yksittäiseen osaamistavoitteeseen tai koko osaamisalueeseen liittyen. Osaamisen tunnustaminen edellyttää luotettavaa, osaamista todentavaa näyttöä ja dokumentaatiota.  

Osaamisen kehittämisen tapoja on useita. Kehität osaamista opintoryhmäsi opetus- ja ohjauspäivillä, itsenäisesti opiskellen, harjoittelussa tai jos toimit jo opettajana, omaa opettajan työtäsi kehittäen. Osoitat osaamistasi esimerkiksi opintoryhmäsi lähi- tai webinaaripäivillä, omalla työpaikallasi, erilaisilla dokumenteilla tai muilla valitsemillasi tavoilla. Tärkeää on, että osaamisen osoituksesi vastaa osaamistavoitteita ja arviointikriteereitä. Osaamisen kehittämisen ja osoittamisen toimintamalleihin perehdyt tarkemmin opintoryhmässäsi. Tutustu esimerkkeihin osaamisen osoittamisen tavoista ao. Prezi esityksestä.

Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelija kehittää osaamistaan koulutuksen osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisesti. Kun osaaminen vastaa koulutuksen osaamistavoitteita sekä arviointikriteerejä, opiskelija esittää osaamisensa tunnustettavaksi omalle tuutoriopettajalleen. Tunnustaminen tarkoittaa virallista hyväksyntää opiskelijan osaamisesta. 

Opettaja perehtyy opiskelijan osaamisen osoittamiseen ja tekee päätöksen osaamisen tunnustamisesta. Päätöksenteko perustuu opiskelijan osaamisen luotettavaan näyttöön tai dokumentointiin. Jos osaaminen on osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaista, se voidaan tunnustaa. Niiltä osin, kun osaamista ei voida tunnustaa, opettaja pyytää opiskelijaa täydentämään osaamistaan. Opettaja tekee päätöksen osaamisen tunnustamisesta kolmen viikon kuluessa siitä, kun opiskelija on ilmoittanut jättäneensä osaamisen osoittamisensa arvioitavaksi.  

Ennen opettajaopintoja suoritettujen kasvatustieteellisten, ja ennen ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opintoja suoritettujen erityispedagogiikan perusopintojen osalta osaaminen tunnustetaan hakuasiakirjojen perusteella.  Opintoneuvonta kirjaa opintopisteet opiskelija- ja opintotietojärjestelmä Peppiin. 

Arvioinnin kohteilla tarkoitetaan opetussuunnitelmassa kuvattuja osaamisalueita ja osaamistavoitteita, joihin osaamisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota. Arviointikriteerit määrittelevät ja konkretisoivat, millainen osaaminen on riittävää arvioinnin kohteessa. 

Ammatillisten opettajankoulutusten opinnot koostuvat osaamisalueista, jotka sisältävät osaamistavoitteet ja niitä täsmentävät arviointikriteerit. Opinnoissa edetään ja osaaminen arvioidaan voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisesti. 

Arvioinnin tehtävänä on tukea opiskelijan ammatillista kehittymistä osaamistavoitteiden mukaisesti. Opiskelijalla on oikeus saada palautetta osaamisestaan suullisesti tai kirjallisesti. Arviointi on oikeudenmukaista, luotettavaa, kehittävää ja kannustavaa. Osaamisen arvioinnissa opiskelijan osaamista verrataan osaamisalueen osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osaaminen tunnustetaan, kun osaamistavoitteet on saavutettu arviointikriteerien mukaisesti. 

Arvioinnin yhdenvertaisuuden toteutumisen varmistaminen 

  • Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit käsitellään yhdessä opiskelijoiden kanssa. 
  • Arviointi perustuu kaikille yhteisiin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Niiden avulla opiskelija voi tunnistaa, mitä osaamista hänen tulee kehittää ja mitä osaamista hänellä jo mahdollisesti on. Osaamistavoitteisiin liittyviä osaamisen arviointikriteerejä täsmennetään tarvittaessa erillisillä ohjeilla. 
  • Osaaminen osoitetaan ja arvioidaan suhteessa kaikkiin osaamistavoitteisiin. 
  • Arvioinnissa käytetään apuna ammatillisen opettajakorkeakoulun osaamisen arvioinnin käsitekolmiota.
  • Tulkinnallisissa tilanteissa lisätään osaamisen arvioijien määrää, mukaan voidaan kutsua ammatillisen opettajakorkeakoulun arvioijien lisäksi myös muita asiantuntijoita. Tulkinnallisissa tilanteissa arviointi toteutetaan opiskelijan eduksi. 
  • Arviointiin tyytymätön voi hakea oikaisua ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjeiden mukaan (ks. kappale Arvioinnin oikaiseminen). 

  • Jokaisen opiskelijan opintopolku on yksilöllinen. Arvioinnissa opiskelijan osaamista verrataan suhteessa osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, ei toisiin opiskelijoihin. 
  • Osaamisen arvioinnissa huomioidaan jokaisen opiskelijan yksilöllisyys: jokaisella on omanlainen työtapa tehdä opetus- ja ohjaustyötä osaamistavoitteiden mukaisesti. 
  • Osaamisen osoittamisessa ja arvioinnissa huomioidaan opiskelijan työelämäorientaatio ja urasuunnittelu. Opetus- ja ohjaustyössä oman opetusalan ja kontekstin tietämys (pääasiassa) riittää. 

Osaamisen arvioinnissa arvioijat(t) varmistaa, että

  • opiskelijan osaaminen on osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien mukaista (validiteetti) 
  • opiskelijan osaaminen on riittävää ja kattaa kaikki osaamistavoitteet (riittävyys) 
  • osaamisen osoittamisessa käytetyt dokumentit ovat aitoja tai opiskelijan tekemää ja tuottamaa (aitous) 
  • osaamisen osoittamisen arviointi on riippumaton arvioijasta (luotettavuus) 
  • osaamisen osoittaminen kohdistuu nykyiseen ja nykyisen teknologian edellyttämään osaamiseen (ajantasaisuus). 

Kallberg, K. (2009). Aiemman osaamisen tunnustamisen lähtökohtia ammattikorkeakoulussa. Teoksessa P. Haltia & R. Jaakola (toim.), Osaaminen esiin. Näkökulmia tunnistamiseen ja tunnustamiseen (s. 14–36). Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja 5/2009. 

Viitattu 10.4.2024 Osaaminen esiin – näkökulmia tunnistamiseen ja tunnustamiseen.

  • Osaamisen arvioinut opettaja(t) kirjaa arviointipalautteen osaamistavoitteittain Ossiin eli osaamisperustaisten opintojen henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan (HOPS). Opettaja(t) kirjaa Ossiin, mihin arviointi perustuu, miten ja missä osaaminen on osoitettu sekä arvioinnin ajankohdan ja arviointiin osallistuneet henkilöt. 
  • Kun kokonainen osaamisalue tai opintojakso on arvioitu, suoritus kirjataan opiskelija- ja opintotietojärjestelmä Peppiin. Kirjattavia tietoja ovat osaamisalueen tai opintojakson nimi, laajuus opintopisteinä, arvosana (Hyväksytty), suorituspäivämäärä ja sisällytettävistä opinnoista myös alkuperäinen suorituspäivämäärä sekä suorituspaikka (organisaatio). 

Arviointiin tyytymätön opiskelija voi pyytää oikaisua osaamisen tunnustamisen päätöksen tehneeltä opettajalta. Suullinen tai kirjallinen oikaisupyyntö on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä ajankohdasta, jolloin opiskelijalla on ollut tilaisuus saada arvioinnin tulos tietoonsa. Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa oikaisupyyntö käsitellään ensin koulutuspäällikön kanssa ja sen jälkeen hallintotiimissä yhdessä opettajan ja yksikönjohtajan kanssa. Päätökseen tyytymätön opiskelija voi osoittaa kirjallisen oikaisuvaatimuksen Oulun ammattikorkeakoulun tutkintolautakunnalle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tutkintolautakunta noudattaa työskentelyssään ohjesääntöä. 

Kuuntele Podcast osaamisperustaisuudesta