Siirry sisältöön
Mies VR-laseissa käyttää sormilla ilmassa leijuvia grafiikoita.

6GBridge-EMETA, Enabling Metaverse

1.1.2023 - 31.12.2025

Tietojenkäsittely ja tietoliikenne

Metaverse on virtuaalinen maailma tai ympäristö, joka koostuu tietokonegrafiikasta luoduista tiloista ja kohteista. Metaverse ei ole pelkästään yksi yhtenäinen virtuaalitila vaan pikemminkin joukko kytkettyjä virtuaalimaailmoja, joissa käyttäjät voivat luoda hahmoja, kommunikoida muiden kanssa, osallistua erilaisiin aktiviteetteihin ja luoda tai jakaa digitaalisia sisältöjä. Metaversea voidaan kuvata digitaaliseksi kollektiiviseksi tilaksi, joka yhdistää ihmisiä eri puolilta maailmaa.

Viime aikoina Metaverse-konseptin suosio on kasvanut ja sen uskotaan tarjoavan merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia erityisesti ICT-alan teollisuudelle. Metaversen liittäminen monenlaisiin teknologioihin, kuten virtuaalitodellisuuteen (VR), lisättyyn todellisuuteen (AR) ja laajennettuun todellisuuteen (XR) on yleistynyt. Useat teknologiayritykset ja pelialan toimijat ovat alkaneet tutkia ja kehittää Metaverseen liittyviä projekteja ja alustoja, ja monet näkevät sen potentiaalisena tulevaisuuden verkkoympäristönä, joka voi ulottua sosiaalisista vuorovaikutuksista kaupankäyntiin, koulutukseen ja viihteeseen.

Metaverse integroi saumattomasti fyysiset ja virtuaaliset elintilat mahdollistamalla fyysisen tilan resurssien kontrollin virtuaalitilasta käsin, virtuaalitilan resurssien hyödyntämisen fyysisestä tilasta käsin sekä yhteisten kokemusten jakamisen molempien tilojen kautta.

EMETA (Enabling Metaverse) -projektin yleinen tavoite on lisätä ymmärrystä Metaverse-toteutuksen ICT-vaatimuksista, kehittää 5G-evoluutioon ja 5G Advanced -teknologioihin pohjautuvia tietoliikenteen, laskennan, monen käyttäjän reaaliaikaisen digitaalisen kaksosen ja virtuaalisen/lisätyn/laajennetun todellisuuden (AR/VR/XR) ja lohkoketjujen teknologioita ja ratkaisuja Metaversen pääpiirteiden toteutusta varten. Lisäksi hankkeessa implementoidaan älykkään rakennuksen toiminnallisuuteen liittyviä testiympäristöjä ja demoja. Toteutukset demonstroivat älykkään rakennuksen resurssien ja tilojen ohjausta ja käyttäjien yhteistyötä virtuaalisen ja fyysisen tilan kautta.

Toimenpiteet

Projekti alkaa Metaverse-pääominaisuuksien ja käyttötapausten määrittelyllä. Niiden pohjalta kartoitetaan Metaverse-toteutuksen ICT-vaatimuksia ja määritellään järjestelmän rakenne; mm. tärkeimmät pääosat ja niiden väliset liitynnät.

Sen jälkeen työ keskittyy Metaversen pääosien ja käyttötapausten vaatimien teknologioiden ja moduulien tutkimukseen ja kehittämiseen.

Lopuksi integroidaan testiympäristöihin ja toteutetaan käyttötapauksiin liittyvä demoja.

Projektin toteutustapa on luonteeltaan iteratiivinen. Oamkin työ hankkeessa keskittyy erityisesti droonien hyödyntämiseen digitaalisten kaksosten mallinnuksessa sekä Digital Twin -teknologioiden kuten lohkoketjut/NFT, VR, AR ja XR kehittämiseen.

Rahoitus

Hanketta rahoittaa Business Finland.

Yhteistyössä

Hanketta johtaa VTT ja toteutukseen osallistuvat Oulun yliopisto ja Oulun ammattikorkeakoulu.