Kopeyhteisö: Etusivu
Kopeyhteisö on KouKe-verkoston ja Kokko-hankkeen sivusto. Kokko on KouKe-verkoston hanke.
KouKe-verkosto on korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien verkosto. Verkosto on perustettu 2007 ja vuonna 2019 mukaan liittyivät ammattikorkeakoulujen kouluttajat ja kehittäjät. Verkoston jäseninä on 1-4 yhteyshenkilöä ammattikorkeakouluista ja yliopistoista (Yhteyshenkilötilanne 2022: 14 yliopistosta ja 21 amkista edustus).
Verkoston tavoitteena on jakaa tutkimustietoa, käytäntöjä ja kokemuksia korkeakoulupedagogiikasta. Verkosto koordinoi valtakunnallisia vuosittain järjestettäviä Korkeakoulupedagogiikan päiviä (entiset Pedaforum-päivät). Lisäksi tavoitteena on vaikuttaa valtakunnallisesti korkeakoulupedagogiikan kehittämiseen ja asemaan.
Verkostoon liittymisestä ja verkoston toiminnasta saa lisätietoa verkoston koordinaattoreilta: Merja Maikkola (merja.maikkola@oulu.fi) ja Hanna Alaniska (hanna.alaniska@oamk.fi).
Kokko-hanke
Kokko-hanke on yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamisen kehittämishanke vuosille 2021-23. Kutsumme mukaan kaikki korkeakoulupedagogiikan kouluttajat ja kehittäjät!
Tavoitteena on syventää osaamista digitaalisiin ja yhteisöllisiin toimintaympäristöihin seuraavien osatavoitteiden avulla:
- Vertaisoppiminen ja sen vakiinnuttaminen
- Jatkuvan oppimisen pedagogiikka
- Hyvinvoiva ja yhteisöllinen korkeakoulu
- Pedagoginen johtamistoiminta
Kaikki osaamistavoitteet perustuvat tutkimukseen, toteutuksessa hyödynnetään tutkivia työmenetelmiä ja käytetään tutkimusperustaisia oppimismenetelmiä.
Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö
Open space-seminaari:
- Open space-esite (PDF)
- Seminaaridiat (PDF)
Konsulttiryhmätyöskentely:
Cross-expertise-mentorointi:
- CEM-esite (PDF)
- CEM-aloitusdiat (PDF)
Puheenvuoroja:
- Joshi, M. 28.9.2022. Verkkotutkintojen suunnittelu (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Skaniakos, T. 28.9.2022. Ristiinmentorointi (PDF). CEM.
- Pramila-Savukoski, S. 7.12.2022. LearnHybrid-hanke: ideoita ja ohjeita hybridiopetukseen (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Mäenpää, K. 14.2.2023 Motivaation säätely osana opiskeluhyvinvointia (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Länsitie J. 4.5.2023 AIATUKSIA Tekoälystä opettajan työssä (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Alaniska, H., Maikkola, M., Spets, H., Halme, J., Mäki, K., Pajarre, E., Kotila, H., Yli-Rosti, S., Teräs, H., Hämäläinen, J., Vanhanen-Nuutinen, L., Leppävuori, M., Postareff, L., Murtonen, M., Riekkinen, J. & Rönkkönen, S. 7.6.2023. Korkeakoulutuksen laadun ja hyvinvoinnin asialla (PDF). Symposium. Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivät.
Julkaisuja:
Alaniska, H., Spets, H. & Maikkola, M. (2023). Cross-expertise-mentorointi (CEM) vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 98/2023.
Maikkola M., Alaniska H., & Spets, H. (2023). Konsulttiryhmätyöskentely vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 63/2023.
Murtonen, M., Alaniska, H., Hirsto, L., Ilola, H., Maikkola, M., Nokelainen, P., & Postareff, L. (2022). Yliopisto- ja ammattikorkeakoulupedagogiikasta korkeakoulupedagogiikkaan. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen (toim.) Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 47-62. Haaga-Helian julkaisut 7/2022.
Spets, H., Alaniska, H. & Maikkola, M. (2023). Open space vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 121/2023.
Hae Vertaisoppijan osaamismerkkiä
Hae Vertaisoppijan osaamismerkkiä täältä.
Tiedätkö, mitä osaamismerkit ovat ja miten niitä voi hyödyntää kouluttajan ja kehittäjän työssä? Lue lisää Kokko-hankkeen osaamismerkkiprosessista täältä: Kokko-osaamismerkit (PDF).
Lisätietoa tavoitteesta 1. Vertaisoppiminen:
hanna.alaniska(at)oamk.fi
merja.maikkola(at)oulu.fi
Open space-seminaari:
- Open space-esite (PDF)
- Seminaaridiat (PDF)
Konsulttiryhmätyöskentely:
Cross-expertise-mentorointi:
- CEM-esite (PDF)
- CEM-aloitusdiat (PDF)
Puheenvuoroja:
- Joshi, M. 28.9.2022. Verkkotutkintojen suunnittelu (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Skaniakos, T. 28.9.2022. Ristiinmentorointi (PDF). CEM.
- Pramila-Savukoski, S. 7.12.2022. LearnHybrid-hanke: ideoita ja ohjeita hybridiopetukseen (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Mäenpää, K. 14.2.2023 Motivaation säätely osana opiskeluhyvinvointia (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Länsitie J. 4.5.2023 AIATUKSIA Tekoälystä opettajan työssä (PDF). Virtuaaliset vertaislounaat.
- Alaniska, H., Maikkola, M., Spets, H., Halme, J., Mäki, K., Pajarre, E., Kotila, H., Yli-Rosti, S., Teräs, H., Hämäläinen, J., Vanhanen-Nuutinen, L., Leppävuori, M., Postareff, L., Murtonen, M., Riekkinen, J. & Rönkkönen, S. 7.6.2023. Korkeakoulutuksen laadun ja hyvinvoinnin asialla (PDF). Symposium. Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivät.
Julkaisuja:
Alaniska, H., Spets, H. & Maikkola, M. (2023). Cross-expertise-mentorointi (CEM) vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 98/2023.
Maikkola M., Alaniska H., & Spets, H. (2023). Konsulttiryhmätyöskentely vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 63/2023.
Murtonen, M., Alaniska, H., Hirsto, L., Ilola, H., Maikkola, M., Nokelainen, P., & Postareff, L. (2022). Yliopisto- ja ammattikorkeakoulupedagogiikasta korkeakoulupedagogiikkaan. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen (toim.) Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 47-62. Haaga-Helian julkaisut 7/2022.
Spets, H., Alaniska, H. & Maikkola, M. (2023). Open space vertaisoppimisen menetelmänä. Oamk Journal 121/2023.
Hae Vertaisoppijan osaamismerkkiä
Hae Vertaisoppijan osaamismerkkiä täältä.
Tiedätkö, mitä osaamismerkit ovat ja miten niitä voi hyödyntää kouluttajan ja kehittäjän työssä? Lue lisää Kokko-hankkeen osaamismerkkiprosessista täältä: Kokko-osaamismerkit (PDF).
Lisätietoa tavoitteesta 1. Vertaisoppiminen:
hanna.alaniska(at)oamk.fi
merja.maikkola(at)oulu.fi
Koulutuksia:
Matka yhteisölliseen hyvinvointiin -koulutus (Thinglink)
Opettajan hyvinvoinnin tekijät ja yhteisö pedagogisen hyvinvoinnin rakentajana -webinaari:
Linkki tallenteeseen 7.4.2022
Polkuavain: avoin
Hyvinvointia korkeakouluopettajalle ja kehittäjälle -webinaari:
- Linkki tallenteeseen 31.3.2023 (Youtube)
- Webinaaridiat 31.3.2023 (PDF)
- HowUTeach-kysely osana korkeakoulupedakoulutusta (PDF)
- Lähteitä ja lisalukemistoa korkeakoulupedan koulutuksiin (PDF)
- Ystavallisyysmeditaatio (PDF)
Seminaariesityksiä ja puheenvuoroja:
- Murtonen, M., Virtanen, H., Riekkinen, J., Myllykoski-Laine, S., Postareff, L. & Vilppu, H. 24.8.2022. Korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien koulutus: tutkimusperustaisella tiedolla kohti toimivia malleja (PDF). Alustus Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivillä.
- Virtanen, H., Murtonen M., & Iiskala T. 25.8.2022. Koukelaisten metakognition ilmeneminen hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden teemoissa (PDF). Alustus Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivillä.
- Murtonen, M., Virtanen, H. & Vilppu, H. 24.8.2022. Connections between pedagogy developers’ regulation skills and ways to develop their pedagogigal expertise (PDF). Alustus Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivillä.
- Alaniska, H., Maikkola, M., Spets, H., Halme, J., Mäki, K., Pajarre, E., Kotila, H., Yli-Rosti, S., Teräs, H., Hämäläinen, J., Vanhanen-Nuutinen, L., Leppävuori, M., Postareff, L., Murtonen, M., Riekkinen, J. & Rönkkönen, S. 7.6.2023. Korkeakoulutuksen laadun ja hyvinvoinnin asialla (PDF). Symposium. Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivät
Julkaisuja:
Vanhanen-Nuutinen, L. & Penttinen, L. (2022). Korkeakouluopettajan pedagoginen hyvinvointi etätyössä. Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen (toim.) Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 246-260. Haaga-Helian julkaisut 7/2022.
Virtanen, H., Murtonen, M., Myllykoski-Laine, S. & Postareff, L. (2022) Suomalaiset korkeakoulupedagogiikan kehittäjät ja kouluttajat – keitä he ovat ja miten he kehittävät omaa osaamistaan? Yliopistopedagogiikka 1/2022.
Hae Yhteisöllinen hyvinvointi korkeakoulussa -osaamismerkkejä
Kun olet ansainnut kaikki neljä osaamismerkkiä, saat itsellesi Yhteisöllinen hyvinvointi korkeakoulussa-metamerkin.
Tiedätkö, mitä osaamismerkit ovat ja miten niitä voi hyödyntää kouluttajan ja kehittäjän työssä? Lue lisää Kokko-hankkeen osaamismerkkiprosessista täältä: Kokko-osaamismerkit (PDF).
Lisätietoa tavoitteesta 3. Hyvinvoiva ja yhteisöllinen korkeakoulu:
leena.penttinen(at)jyu.fi
Blogeja:
- Muranen, P. 25.1.2023. Monimuotoinen kuva SAMKin pedagogisesta johtamisesta. Think Peda. Samkin julkaisuja.
- Mäki, K. 9.2.2022. Kuplia ja johtamisodotuksia… eSignals/ Pedagogiikka. Haaga-Helia julkaisuja.
- Mäki, K. 7.4.2022. Pedagogisen hyvinvoinnin juuret tarvitsevat koko korkeakouluyhteisön kasvualustakseen. eSignals/ Pedagogiikka. Haaga-Helia julkaisuja.
- Kotila, H., Vanhanen-Nuutinen, L. & Mäki, K. 10.6.2022. Pedagoginen hyvinvointi on koko oppivan yhteisön asia. eSignals/ Pedagogiikka. Haaga-Helia julkaisuja
Podcasteja:
- Mäki, K. Pedagoginen johtaminen korkeakoulussa. AMK-lehti, UasJournal podcast, jakso 3. Tekstiversio podcastista: https://uasjournal.fi/tektivastine-uas-podcast-jakso-3-pedagoginen-johtaminen-korkeakouluissa/
Videoita:
- Halme, J., Linna M. & Muranen, P. Palvelumuotoilu opetussuunnitelmatyössä. Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Puheenvuoroja:
- Alaniska, H., Maikkola, M., Spets, H., Halme, J., Mäki, K., Pajarre, E., Kotila, H., Yli-Rosti, S., Teräs, H., Hämäläinen, J., Vanhanen-Nuutinen, L., Leppävuori, M., Postareff, L., Murtonen, M., Riekkinen, J. & Rönkkönen, S. 7.6.2023. Korkeakoulutuksen laadun ja hyvinvoinnin asialla (PDF). Symposium. Pedaforum – Korkeakoulupedagogiikan päivät
Julkaisuja:
- Mäki, K. (2022). Pedagoginen johtaminen – korkeakoulun johtajan työ vai yhteisön tapa toimia? Teoksessa K. Mäki ja L. Vanhanen-Nuutinen (toim.) Korkeakoulupedagogiikka – Ajat, paikat ja tulkinnat, 214-224. Haaga-Helian julkaisut 7/2022.
- Niinistö-Sivuranta, S. & Mäki, K. (2023). Ekososiaalista sivistystä edistävä pedagoginen johtaminen: Tapaustutkimus suomalaisten korkeakoulujen strategioiden kestävyysosaamisen tavoitteista. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 24(4), 28–45
Hae Korkeakoulupedagogisen palvelumuotoilun osaamismerkkejä
Korkeakoulupedagogisen palvelumuotoilun lähtökohdat (tietäjätaso)
Palvelumuotoilun soveltaminen korkeakoulupedagogiikassa (tekijätaso)
Tiedätkö, mitä osaamismerkit ovat ja miten niitä voi hyödyntää kouluttajan ja kehittäjän työssä? Lue lisää Kokko-hankkeen osaamismerkkiprosessista täältä: Kokko-osaamismerkit (PDF).
Lisätietoa tavoitteesta 4. Pedagoginen johtamistoiminta:
kimmo.maki(at)haaga-helia.fi
Koordinaattori ja yhteyshenkilö:
Oulun ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Hanna Alaniska
hanna.alaniska(at)oamk.fi,
puh. 040 642 8025
Osatoteuttajat:
Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto ja Jyväskylän yliopisto
Haaga-Helia amk, Hämeen amk, Satakunnan amk ja Tampereen amk
Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö