29.3.2023 - Paalimäki-Paakki Karoliina, Ylimaula Satu, Ylisiurua Sampo, Liimatainen Timo, Hanni Matti, Hänninen Nina, Nieminen Miika
Lääketieteellisen kuvantamisen opetus- ja testilaboratorio (Medical Imaging Teaching and Test Laboratory, Mittlab) mahdollistaa monipuolisen lääketieteellisen kuvantamisen opetus-, tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja testaustoiminnan korkeakouluille, tutkimusyksiköille ja yrityksille. Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteinen kuvantamislaboratorio sijaitsee Oulun yli...
Oulun ammattikorkeakoulun Informaatioteknologian yksikössä opiskelijat tekevät osana Mobiilikehitysprojektia hyötysovelluksen kahdeksassa viikossa. Sovelluksen idea voi tulla Oamkin sisältä tai ulkopuoliselta toimeksiantajalta. Hyötysovellus tehdään Mobiiliprojekti-opintojaksolla, joka on Informaatioteknologia yksi...
27.3.2023 - O’Rourke Merja, Maunumäki Arja
KV-farmari-hanke lähettää suomalaisia maitotilayrittäjiä 1–2 viikon mittaisille jaksoille ulkomaisille maatiloille tutustumaan uusiin hyviin käytänteisiin, oppimaan uutta, vertailemaan toimintatapoja ja jakamaan omaa osaamistaan. Tälle toiminnalle halutaan vastavuoroisuutta: ulkomaalaisia yrittäjiä vierailemaan suomalaisilla tiloilla. Vierailuja varten koottiin maakohtaise...
23.3.2023 - Hokkanen Laura, Aro Päivi, Virkkula Minna
Vastuullisuus on tulevaisuuden kilpailutekijä matkailualalla. Vastuullisesti toimiva yritys on vetovoimainen työnantaja, arvostettu yhteistyökumppani, kiinnostava palveluntarjoaja ja tulevaisuuden suunnannäyttäjä. Ympäristövastuun lisäksi on toimittava sosiaalisesti ja taloudellisesti vastuullisesti. Tulevaisuudessa vastuullisuus on yritystoiminnan ytimessä – etumatkaa saa...
23.3.2023 - Korvola Maria, Lotvonen Sinikka, Penttilä-Sirkka Suvi, Saarela Kaisa-Mari, Saarnio Reetta, Siira Heidi, Tahvanainen Sirpa
Vanhustenviikkoa vietettiin vuonna 2022 lokakuun ensimmäisellä viikolla teemalla ”Yhdessä luontoon – joka iän oikeus”. Teemaan sopivia tapahtumia järjestettiin oululaisissa palvelukodeissa kolmen koulutusorganisaation yhteistyönä. Opiskelijoiden suunnittelemissa ja toteuttamissa tapahtumissa muun muassa ulkoiltiin, heitettiin saapasta ja laulettiin yhdessä. ...
Opintojen etenemistä kuvataan opintosuoritusten määrällä. Niiden kertymiseen vaikuttavat muutkin seikat kuin opiskelijan aktiivisuus ja taidot. Opiskelukykymalli kuvaa, miten koko korkeakouluyhteisö voi vaikuttaa opiskelijan opiskelukykyyn. Opiskelukyky syntyy opiskelijan ja oppimisympäristön vuorovaikutuksessa. Nä...
Recovery College -toiminta on suhteellisen uusi mielenterveyden tukemisen ja toipumisen edistämisen toimintamalli, jota toteutetaan vasta vähän Suomessa. Toiminnan tavoitteena on edistää henkilökohtaista toipumista mielenterveyden häiriöstä ja vähentää mielenterveyshäiriöiden aiheuttamaa stigmaa lisäämällä osallistujien tietoa toipumisesta. Toiminnan perusperiaattein...
Toipumisorientaatio on mielenterveyspalveluiden toimintaa ohjaava viitekehys, jossa korostetaan ja tuetaan henkilökohtaista toipumista. Toipumisorientaatiota tutkitaan aktiivisesti kansainvälisesti, ja mielenterveyspalveluita pitäisi Suomessakin kehittää enemmän toipumisorientaation mukaisiksi. Kävimme tutustumassa Nottinghamin yliopistossa Research into Recovery -tutkimusryhm...
17.3.2023 - Karppinen Paula, Pigg Karoliina
Kahdeksan Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) selkokieliseen digikoulutukseen osallistunutta maahanmuuttajaopiskelijaa kuvasi kokemuksiaan muutosta digitaaliseen Suomeen ja kuusiviikkoisesta koulutuksesta Oamkissa. Opiskelijoiden teksteissä jaettiin värikkäästi kokemuksia hypystä tuntemattomaan eli omasta kotimaasta suomalaiseen digitalisoituneeseen arkeen. Palautteissa korostuivat ...
13.3.2023 - Haverinen Lasse
Ohjelmistoroboteilla tarkoitetaan sovelluksia, joilla automatisoidaan tavallisesti ihmisen tietokoneilla tekemiä työtehtäviä. Tavoitteena on nostaa tuottavuutta, parantaa työtyytyväisyyttä ja vähentää virheiden määrää. Ohjelmistorobotit räätälöidään yleensä aina organisaation tarpeisiin, eikä niitä osteta niin sanotusti hyllytavarana. Sopivia tehtäviä roboteil...
Vierailu toisen maan ammattikorkeakouluun ja palveluihin hyödyttää ammatillista kasvua ja antaa ideoita omaan työskentelyyn tiedon karttumisen myötä. Stuttgartilaisia opiskelijoita ja kaksi professoria saapui tutustumiskäynnille Ouluun syksyllä 2022. Oulun ammattikorkeakoulu organisoi vierailut paikallisiin päihde- ja kriminaalihuollon palveluihin sekä järjesti heille vapaa...
Voiko yksittäisten opintojaksojen arvosanojen perusteella ennustaa, kuinka hyvin tietotekniikan opiskelija tulee selviytymään isosta ohjelmointiprojektista? Onko hän oppinut tulevan ammattinsa kannalta keskeisimmät asiat? Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) tietotekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmassa ensimmäisen vuoden viimeisessä periodissa tehdään projekti, jossa tar...
22.2.2023 - Ånäs-Enlund Anna-Maria, Marttila-Tornio Kaisa
Virtuaalioppimisympäristöjen hyödynnettävyyttä terveydenhuollossa on tutkittu paljon, ja niiden on todettu soveltuvan niin potilaiden ohjaamiseen kuin henkilöstön ja terveydenhuoltoalan opiskelijoiden koulutukseen. Oulun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma on mukana Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamassa hankkeessa Lääketieteellisen kuvantamis...
Tasapainoinen ravinnetalous on avain suuriin satoihin, suomalaisten maatilojen menestymiseen ja tuotannon ympäristöystävällisyyteen. Typpirikkailla turvemailla kalium on usein kasvun minimitekijä. Vaikka kalium on tärkeä pääravinne, sen satovasteita ei seurata tarkasti, koska sillä ei ole ympäristövaikutuksia. Kaliumlannoitussuositukset voivat ollakin alimitoitettuja Pohjo...
Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Satu Koho satu.koho@oamk.fi
ISSN 2737-0550
Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi
Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.
Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste
© 2023 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Ylös ↑
Ohjeita kirjoittajalle