Skip to content

Motivaation säätelyn yhteys opiskeluhyvinvointiin ja opintomenestykseen

Johdanto

Tutkimus selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden opintojen aikaista motivaation säätelyä (Wolters & Benzon, 2013), osana oppimisen itsesäätelyä (Boekaerts, 2011). Tutkimus tuottaa tietoa ja lisää ymmärrystä millaista opiskelijoiden motivaation säätely on ja miten se on yhteydessä opiskeluhyvinvointiin ja opintomenestykseen ammattikorkeakoulun (amk) sairaanhoitajakoulutuksen aikana. Tutkimus syventyy erityisesti oppimista edistäviin motivaation säätelystrategioihin digitaalisessa monimuoto-oppimisympäristössä.

Menetelmät

Tutkimus on monimenetelmällinen pitkittäistutkimus. Se koostuu kolmesta empiirisestä osatutkimuksesta (n=90, n=98, n=12) ja kolmesta kansainvälisesti vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Tutkimusaineisto on kerätty vv. 2016- 2018 ja muodostuu: 1) kyselyistä (Motivaation säätely, Opiskeluinto ja Opiskelu-uupumus -mittarit) 2) opintorekisteritiedoista (valintakoepisteet, opintopistekertymä, opintosuoritusten keskiarvo) 3) haastatteluista (retrospektiivinen teemahaastattelu). Aineiston analyysissä on käytetty määrällisiä ja laadullisia menetelmiä.

Tulokset

1) Sairaanhoitajaopiskelijoiden motivaation säätely on opintojen aikana vaihtelevaa ja monipuolista yksilöllisesti ja oppimistilanteittain. 2) Korkeampi motivaation säätely on yhteydessä parempaan opiskeluhyvinvointiin ja opintomenestykseen. 3) Motivaation säätelyä voidaan vahvistaa sekä perinteisessä (lähiopetus) että monimuoto-oppimisympäristöissä yksilöllisin (esim. minäpystyvyys) tai tilanteisiin liittyvin (esim. pedagogiikka) keinoin. Sairaanhoitajaopiskelijoiden keskeisiä motivaation säätelystrategioita ovat ympäristön säätely, tehokkuuden säätely, tunteiden säätely, itsevakuuttelu, tavoiteorientoitunut puhe, arvottaminen ja kiinnostuksen vahvistaminen.

Pohdinta

Motivaation säätelyyn liittyvää aiempaa tutkimusta amk- ja sairaanhoitajakoulutuksesta ei juurikaan ole. Tämä tutkimus tuo uutta tietoa erityisesti terveysalan opiskelijoiden, mutta myös yleisemmin amk-opiskelijoiden oppimisen motivaation säätelystä. Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointiongelmat ovat aiemmissa tutkimuksissa tunnustetut laajasti ja Covid-19 pandemia on tuonut lisää haasteita erityisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien motivaatioon, hyvinvointiin ja alalla pysymiseen. Tämä tutkimus osoittaa, että sairaanhoitajaopiskelijoiden tarkoituksenmukaista motivaation säätelystrategioiden käyttöä kannattaa pedagogisin keinoin vahvistaa, koska näin voidaan edesauttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja opintomenestystä. Motivaation säätelyä vahvistamalla voidaan tukea opiskelijoita jo uran varhaisessa vaiheessa ja samalla kehittää heiltä työelämässä vaadittavia oppimisen itsesäätelyvalmiuksia. Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä kaikille opetuksen ja ohjauksen toimijoille sekä kehittäjille ja hyvin sovellettavissa myös muihin koulutuksiin ja koulutusasteille.

Tutkijan yhteystiedot

Kati Mäenpää, kati.maenpaa@oamk.fi

https://www.linkedin.com/in/kati-maenpaa-seniorlecturer/ 

KATI MÄENPÄÄ, KT. Motivaation säätelyn yhteys opiskeluhyvinvointiin ja opintomenestykseen. Väitöskirja: MOTIVATION REGULATION AND STUDY WELL-BEING DURING NURSE EDUCATION STUDIES (2021) http://urn.fi/urn:isbn:9789526231532

Tutustu myös 

ProLearn Podcast: Opiskelijoiden hyvinvointi ja motivaatio, Kati Mäenpää (2022) https://youtu.be/prIFI4PTJac 

Oamk Journal artikkeli: Mäenpää, K. (2022). Monipuoliset motivaation säätelystrategiat tukevat oppimista ja opiskeluhyvinvointia. https://oamk.fi/oamkjournal/2022/monipuoliset-motivaation-saatelystrategiat-tukevat-oppimista-ja-opiskeluhyvinvointia/