Robotiikan opintoihin kasvattamaan asiantuntijuutta
Robotiikan opintoihin kasvattamaan asiantuntijuutta
Robotiikkaa Oulun ammattikorkeakoulussa opiskeleva Jaana Kokko on nauttinut erityisesti opintojen joustavuudesta. Jaana suosittelee opintoja lämpimästi kaikille vähänkään robotiikasta kiinnostuneille insinööreille.
Jaana Kokko on pitänyt erityisesti robotiikan opintojen joustavuudesta ja opintojen aikana verkostoitumisesta. Kuva: Antti J. Leinonen
Teknologia-asiantuntijana työskentelevä Jaana Kokko halusi lähteä opiskelemaan robotiikan YAMK-tutkintoa kasvattaakseen lisää asiantuntijuuttaan. Jaana on tehnyt jo pitkän työuran sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämistehtävissä.
– Robotiikka tulee väistämättä olemaan enenevissä määrin mukana sosiaali- ja terveyspalveluissa, joten haluan ymmärtää sitä vielä kokonaisvaltaisemmin.
Jaanalta löytyy jo ennestään YAMK-tutkinto englanninkielisestä Industrial Management -koulutuksesta, mutta robotiikkaan keskittyvä koulutus kuulosti hänestä niin mielenkiintoiselta, ettei tilaisuutta voinut jättää käyttämättä.
– Vaikka sosiaali- ja terveysala teknistyy kovaa vauhtia, ovat insinöörit vielä vähemmistössä sosiaali- ja terveysalalla. Teknistä osaamista siis todellakin tarvitaan, jotta tulevaisuuden tarpeisiin pystytään vastaamaan.
Ennen ylempiä ammattikorkeakouluopintoja Jaana on käynyt sekä hoitajan että insinöörin koulutukset. Jaana työskenteli ensin useamman vuoden hoitajana, mutta päätti sitten lähteä opiskelemaan tekniikkaa.
– Opiskelin hyvinvointiteknologian insinööriksi, sillä kiinnostuin tekniikan soveltamisesta sosiaali- ja terveysalalla.
Joustavia opintoja
Robotiikan opinnot saavat Jaanalta täyden kympin arvosanan, sillä hänen mielestään koulutus on toteutettu erittäin hyvin. Hän kuvailee opintoja ennen kaikkea joustaviksi.
– Opiskelu on tehty siinä mielessä todella helpoksi, että pystyy opiskelemaan milloin vain. Luennoista tulee tallenteet, jotka voi katsoa halutessaan myös jälkikäteen.
Jaanan mukaan opintojen luentoja on pidetty verkossa keskiviikkoiltaisin ja lähiopetusta kerran kuukaudessa lauantaisin. Lauantaiset lähiopetustunnit ovat käytännönläheisiä, ja niillä tehdään laboratorioharjoituksia.
– Tällainen rytmi tukee todella hyvin päivätyössä käyviä.
Vaikka Jaana pitääkin verkkoon painottuvaa opiskelua koulutuksen etuna, kokee hän myös lähiopetuksessa tapahtuvat laboratorio-opinnot tärkeinä.
– Laboratoriossa on mukavaa päästä tekemään harjoituksia käytännössä, kun moni teoriassa käyty asia konkretisoituu. Tekee myös hyvää päästä välillä tapaamaan muita opiskelijoita kasvokkain.
Etäluennot ovat Jaanan mielestä antoisia etenkin silloin, kun niihin pystyy osallistumaan reaaliajassa.
– Tykkään siitä, että luennot ovat niin osallistavia. Siellä keskustellaan paljon yhdessä ja jaetaan omia näkökulmia.
Myös koulutuksen mahdollistama verkostoituminen saa Jaanalta kehuja.
– Opiskelijoita tulee ympäri Suomea ja eri taustoista, joten sitäkin kautta oppii paljon. Se on valtava rikkaus.
Jaana Kokko haluaa ymmärtää robotiikkaa kokonaisvaltaisemmin, sillä sitä tullaan käyttämään tulevaisuudessa yhä enemmän sosiaali- ja terveysalan palveluissa.
Mielenkiinto auttaa jaksamaan
Jaanan mukaan robotiikan opinnot vaativat aikaa ja jaksamista, mutta tärkeintä on kiinnostus opintoja kohtaan.
– Kun opinnot kokee mielenkiintoisiksi, jaksaa silloin myös hyvin opiskella.
Jaana haluaa kannustaa kaikkia vähänkään robotiikasta kiinnostuneita insinöörejä hakemaan rohkeasti opintoihin.
– Ei tarvitse pelätä koulutukseen hakemista, vaikka ei olisikaan ennestään tietämystä robotiikasta. Opiskelu aloitetaan robotiikan perusteista, ja jokainen lähtee liikkeelle samalta viivalta.