Myski: Myynnin osaamispankki
Myynnin osaamispankista löydät Myyntiosaaminen kasvun keskiöön -hankkeen toiminta-aikana (1.4.2019–31.8.2022) tuotettujen valmennusten ja webinaarien tallenteet, esitysmateriaalit ja hyödyllisiä työkaluja myyntiosaamisen kehittämiseen. Myyntivalmennus- ja webinaarisarja käsittelee myyntiosaamista aina asiakasymmärryksestä, myyntistrategiaan ja sähköpostin hyödyntämiseen myynnin työkaluna. Valmennussarja nojautuu näiden teemojen lisäksi myynnin seitsemänportaiseen klassikkoon Seven Steps of Selling (Dubinsky 1980).
Lisäksi osaamispankissa perehdytään tämän päivän moderneihin myyntikanaviin, psykologisiin käytänteisiin sekä uudenlaisiin tapoihin tehdä myyntityötä ”out of the box” -ajattelulla. Valmennusten kouluttajina toimivat Myski-hankkeen asiantuntijatiimi. Aamukahvi-webinaareissa eri alojen yrittäjät syventyvät kunkin teeman äärelle jakamaan kokemuksiaan aiheisiin liittyen. Osaamispankista löydät myös muita hyödyllisiä myyntiosaamista kehittäviä tallenteita.
Osaamispankki on Myski-hankkeen lopputuotoksena syntynyt kokonaisuus, joka on tarkoitettu pk-yritysten myyntihenkilöstölle sekä korkeakoulujen ja toisen asteen myynnin opetushenkilöstölle opetusmateriaaliksi. Materiaalipankki on avoin kaikille myyntiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneille. Myynti kuuluu kaikille!
Myyntivalmennus- ja webinaarisarja:
Tulevaisuudenkestävä B2B-myynti ja myyntiprosessi
Aamukahvi-webinaari: Tulevaisuudenkestävä B2B-myynti
Myyntivalmennus- ja webinaarisarjan aloitti sarjayrittäjä ja tietokirjailija Mikko Seppä. Puheenvuorossa Mikko kertoi, mitkä seikat vaikuttavat tulevaisuudessa myyntityöhön ja ostamiseen. Lisäksi Mikko kertoi, mitkä teknologiset muutokset mahdollistavat uudenlaisen myyntityön ja mihin tulisi nyt investoida, jotta olisi myös tulevaisuudessa kilpailukykyinen.
Aamukahvi-webinaari: Volyymi ratkaisee? Myyntiprosessin tehostaminen
Verkkoasiema Oy:n toimitusjohtaja Tiina Räisänen kertoi mitkä ovat olleet Verkkoaseman näkökulmasta onnistumisen olennaisimmat elementit myyntiprosessissa ja sen tehostamisessa. Tiina esitteli webinaarissa kokoamansa 7 kohdan muistilistan myyntiprosessin kehittämiseen.
Asiakasymmärrys
Myyntivalmennus: Asiakasymmärryksen rakentuminen ja kohdeasiakkaan määrittäminen
Myykö yrityksenne juuri sitä mitä asiakkaat tarvitsevat? Asiakasymmärrys on myynnin näkökulmasta katsottuna yksi yrityksen kriittisistä toiminnoista. Asiakasymmärryksen rakentuminen ja kohdeasiakkaan määrittäminen -valmennuksessa käytiin läpi käytännön työkaluja asiakasymmärryksen kehittämiseen.
Aamukahvi-webinaari: Asiakkaan ostokäyttäytymisen ymmärtäminen
Asiakkaan ostokäyttäytymisen ymmärtäminen -aamukahvi -webinaarissa asiantuntijavieraana yrittäjä ja UltraLeanBusiness Oy:n toimitusjohtaja Antti Leijala. Antti kertoi kuulijoille kuinka kerätä tietoa B2B-asiakkaan ostokriteereistä osana tarjousprosessia sekä kuinka hyödyntää kerättyä tietoa tarjousten voittoprosentin nostamisessa.
Myyntistrategia
Myyntivalmennus: Myyntistrategiaa vai strategista myyntiä
Strategia lähtee liikkeelle asiakkaasta vai lähteekö? Onko yritykselläsi strategia ja selvä suunta, mihin tähdätä? Liikevaihdon kasvattamiseen ei ole olemassa yhtä ratkaisua, johtuen yritysten erilaisuudesta, siksi ratkaisu on suunniteltava yrityskohtaisesti. Myyntistrategiaa vai strategista myyntiä -valmennuksessa käytiin läpi strategisen suunnittelun prosessi ja erilaisia strategiamalleja.
Aamukahvi-webinaari: Myyntistrategialla kasvua ja kannattavuutta
Aamukahvi-webinaarin asiantuntijavieras Axendin perustaja ja toimitusjohtaja Jan Ropponen kertoi kuulijoille, kuinka myyntistrategian avulla saadaan kasvua ja kannattavuutta yritystoimintaan. Webinaarissa käytiin läpi myyntistrategian kannalta merkittäviä tekijöitä: ajankäytön hallinnan ja myyjien roolitusten priorisointi etenkin myyntityössä, markkinoinnin merkittävä rooli modernissa myyntistrategiassa sekä toimintatapojen muutoksesta myynnin johtamisessa.
Myyntisuunnitelma ja myyntibudjetti
Myyntivalmennus: Myyntisuunnitelma ja -budjetti
Mikä on myyntibudjetin ja -suunnitelman merkitys yrityksen kassavirralle? Miten voit kasvattaa hyvin laaditulla myyntisuunnitelmalla yrityksen kassavirtaa? Myyntisuunnitelma ja -budjetti- valmennuksessa käytiin läpi myyntistrategiasta johdetun myyntibudjetin ja myyntisuunnitelman malleja ja työkaluja.
Aamukahvi-webinaari: Palveluyrityksen myyntityö
Webinaarissa vieraillut asiantuntija Hotelli Iso-Syötteen yrittäjä Juha Kuukasjärvi kertoi millä keinoilla kotimaan ja ulkomaan myyntiä on saatu tehtyä pitkäjänteisesti ja kuinka kauppa on saatu kasvamaan sekä miten markkinat ja välineet ovat muuttuneet vuosien saatossa.
Myynnin operatiivinen ohjaus
Myyntivalmennus: Myynnin operatiivinen suunnittelu ja ohjaus
Miten johdat myyntiiimiä tehokkaasti? Miten ohjaat ja motivoit tiimejä ja myyjiä parempiin tuloksiin? Valmennuksessa käytiin läpi myyntitiimien rakentamisen erilaisia toteutusvaihtoehtoja. Lisäksi pohdittiin, missä vaiheessa myyntitiimiä kannattaa alkaa rakentaa ja laajentaa sekä tarkasteltiin, millaiset kannustimet ja kannustinmallit voisivat toimia parhaiten yrityksessä.
Uusasiakashankinta
Myyntivalmennus: Uusasiakashankinta ja potentiaaliset asiakkaat
Mitä on social selling ja mistä löytää potentiaaliset asiakkaat? Miten lähestyä ja houkutella uusia asiakkaita? Miten siirtyä push-ajattelusta pull-ajatteluun asiakkaiden hankinnassa? Entä mikä on yrityksesi asiakasviestin potentiaalinen toimittamiskanava? Vanhalle asiakkaalle on kannattavampaa myydä kuin uudelle. Uusia asiakkaita on kuitenkin hankittava liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi.
Aamukahvi-webinaari: Tekoälyn hyödyntäminen uusasiakashankinnassa
Webinaarissa asiantuntijavieraana Marianne Ylilehto, Oulun yliopiston markkinoinnin tohtoriopiskelija. Webinaarissa keskitytään siihen, miten tekoäly muokkaa sekä myyntiprosessia perustuen Seven Steps of Selling -teoriaan että työntekijän tietotaitoja.
Digitaaliset myyntikanavat
Myyntivalmennus: Digitaalisten myyntikanavien strateginen hallinta
Mitä digitaaliset myyntikanavat ovat ja mikä tarkoitus niillä on? Mitä myyntikanavia yrityksellä on käytössä? Yrityksen myyntistrategiassa tulisi huomioida digitaaliset myyntikanavat. Valmennuksessa tutustuttiin yrityksen digitaalisen myynnin hallinnan strategiseen näkökulmaan.
Aamukahvi-webinaari: 300 000 kuukausikäyttäjää Suomen suosituimmalla nettikirpputorilla
Webinaarissa asiantuntijavieraana Vähänkäytetty.fi nettikirpputoriyrityksen toimitusjohtaja Ossi Salo. Hän kertoi konkreettisia esimerkkejä asiakashankinnasta sekä asiakkaan arvon mittaamisesta ja sen vaikuttamisesta markkinoinnin toimenpiteisiin.
Sähköposti myyntikanavana
Myyntivalmennus: Sähköposti myyntikanavana ja osana asiakassuhteen hoitoa
Millainen myyntikanava sähköposti on? Miten hyödyntää tätä helppoa ja edullista digitaalista kanavaa? Millainen rooli sähköpostilla voi olla asiakassuhteen hoitamisessa tai asiakkuuden jälkihoidossa? Työpajassa käytiin läpi työkaluja sähköpostimyyntiin ja asiakaskirjeen laadintaan.
Aamukahvi-webinaari: Sähköposti myyntikanavana – käytännön esimerkkejä
Webinaarin asiantuntijavieraina Liana Technologiesin myynnin ja markkinoinnin johtaja Pia Kangas ja asiakkuusjohtaja Iina Mikkola. Pia ja Iina kertoivat millaiset uutiskirjeet houkuttelevat ja tuottavat parhaiten liidejä, miten kasvattaa uutiskirjeen tuottavuutta sekä mitä tulee ottaa huomioon, kun sähköpostia käytetään myyntikanavana.
Google myynnin vauhdittajana
Aamukahvi-webinaari: Myynnin kasvua pk-yrityksille Google-markkinoinnilla
Digizer Oy:n asiantuntijat Sinitta Ahonen ja Oskari Ilomäki kertoivat, miten yritykset voivat konkreettisilla toimenpiteillä edistää myyntiä Googlen avulla. Webinaarissa käytiin läpi myynnin kasvattamista esimerkkitapausten avulla ja kerrottiin, miten Googlen työkaluja hyödyntämällä voidaan tavoittaa asiakas eri ostoprosessien vaiheissa sekä maksettujen että maksamattomien kanavoiden avulla.
Amazon myyntialustana
Myskin aamukahvi-webinaari: Mitä Amazonissa onnistuminen vaatii?
Vuodesta 2017 lähtien Amazon-kauppiaana toiminut Jari Tuovinen kertoo, mitä Amazonissa menestyminen vaatii ja mitä asioita yrityksen tulee tietää välttääkseen yleisimmät ”sudenkuopat” Amazonin maailmassa. Webinaarissa kuullaan mm. mikä merkitys kilpailutilanteella, asiakastyytyväisyydellä ja tuotelistauksen optimoinilla on Amazonissa pärjäämisen kannalta.
Ostamisen psykologiaa
Aamukahvi-webinaari: Ostajan saappaissa
Yrittäjä ja strategia- ja palvelumuotoilija Johanna Laurinen kertoo, miten voit hypätä ostajan saappaisiin – kuinka ymmärtää paremmin asiakasta ja ostamisen tilanteita ja miten voit kehittää palveluitasi ja tuotteitasi tähän ymmärrykseen pohjautuen. Webinaarissa tutustutaan palvelumuotoilun mahdollisuuksiin asiakaskokemuksen kehittämisessä sekä mm. ostajaprofiileihin ja ostopolkuun.
Muut webinaarit:
Myynnin uudet tuulet-päätösseminaari
Myski-hankkeen päätösseminaari järjestettiin 12.5. verkkotapahtumana.
Digitalisaation ja kuluttajakäyttäytymisen trendit -materiaalitAnalytiikka ja tekoäly myynnin tukena -materiaalitMyyntiä oikeaan tarpeeseen -materiaalit
Huomisen myynti -virtuaalitapahtuman puheenvuorot
Huomisen myynti -virtuaalitapahtuma järjestettiin tammikuussa 2021. Virtuaalitapahtumassa keskityttiin ihmistaitoihin ja jatkuvan oppimisen merkitykseen liitettynä myynnin kontekstiin. Puheenvuorot herättelevät ja haastavat osallistujia ajattelemaan tulevaisuutta jatkuvan oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Jokaisen puheenvuoron yhteydessä puhujavieraamme jakoivat kuulijoille tehtävä/tarkistuslistan, joiden avulla voi peilata aiheita omaan työelämään ja viedä tärkeitä oppeja omaan arkeen.
Jaakko Sahimaa: Myynnin psykologiaa
Niina Ratsula: Vastuullisuus myyntityössä
Jonna Koponen: Vuorovaikutus myynnissä
Perttu Jämsén/Sitra: Tulevaisuuden työelämätaidot
Miten myyn palveluitani julkisiin hankintoihin?
Julkisten hankintojen webinaari järjestettiin yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien hankinta-asiantuntija Juha Väyrysen kanssa.
Muotoilu osana digitaalisten palveluiden kehittämistä
Bitfactor Oy ja Myski järjestivät yhteistyössä webinaarin Muotoilu osana digitaalisten palveluiden kehittämistä. Asiantuntijavieraina Maaret Väisänen ja Elina Qvist.
Digitaalisten palveluiden myynti
Webinaarin asiantuntijavieraina Pekka Kantola Oulu Business Networks:ltä, Aino Toppi OP Labs:lta, Jorma Palo Vividworks:ltä ja Merja Suhonen KONE:lta.
Materiaalit:
Pekka Kantola: Digitalisaatio liiketoiminnassa
Aino Toppi: Palveluiden myynti digitaaliseksi