Olet Oulun ammattikorkeakoulun vanhoilla sivuilla. Siirry uusille sivuille tästä.
Tekniikan mies pehmeni opettajana

Tekniikan mies pehmeni opettajana

22.12.2015 :: Teksti: Pia Alatorvinen

Kun insinööri vaihtaa alaa opettajan työhön, ajattelutapaan tulee enemmän ihmisläheisyyttä. Nyt Timo Matila sanoo, että ihmissuhdeoppia olisi saanut olla jo tekniikan alan opinnoissakin.

timo_matila.jpg

Timo Matilan oppilaat Luovin Muhoksen yksikössä pääsevät helmikuussa upouusiin tiloihin opiskelemaan. Muun muassa autokorjaamo paranee huomattavasti entisistä puitteista.

– Oli pysäyttävä kokemus tekniikan ihmiselle miettiä sellaisia asioita, mitä ei yleensä tule vastaan, Timo kertoo opettajaopintojen alkuvaiheista.

Timo oli työskennellyt jo pitkään maanrakennusinsinöörinä samassa yrityksessä, ja työskentelisi varmasti vieläkin, ellei elämänmuutos olisi houkutellut neljänkympin rajapyykin lähestyessä. Mielessä pyöri se perinteinen kysymys, tätäkö teen loppuelämäni. Opettajan ura oli kiinnostanut jo Tekussa opiskeluaikana, mutta pienet lapset ja ainoa opintomahdollisuus Hämeenlinnassa asti eivät sopineet yhteen.

– Halusin vaihtaa alaa. Vuonna 2006 hakeuduin opettajaopintoihin ammatilliseen opettajakorkeakouluun Oamkiin.

Ensin Timo jäi opintovapaalle puoleksi vuodeksi. Pätevöitymisen jälkeen hän antoi itselleen vuoden aikaa riuhtaista eroon entisestä ammatista. Vaikka Timo kaipasi muutosta, se ei ollut helppoa.

– Sanoin työpaikalla, että vuoden päästä lähden. Osa nauroi, ettei se mihinkään lähde. Tuon vuoden ajan podin eroa vanhasta.

Kun uusi työpaikka kutsui vuonna 2009 logistiikan opettajana Oulun seudun ammattiopistossa Kempeleessä, ajatus oli jo kypsynyt ja lähtö helppoa. Alan vaihto ei ole kaduttanut hetkeäkään.

– Ensimmäisellä tunnilla järjestettiin pulpetit uudestaan puoliympyrään, niin kuin opettajakorkeakoulussakin oli, Timo muistelee.

Timo myöntääkin pehmenneensä uudessa ympäristössä. Vaikka perusluonne ja asenne pysyvät, tehtävä vaatii erilaista käyttäytymistä.

– Maanrakennuksessa ollaan rakennusäijien kanssa tekemisissä. Koulumaailmassa käyttäytymismallit ja normit ovat erilaisia, Timo vertailee.

Vaikka työelämässä tehdäänkin töitä erilaisissa tiimeissä erilaisten työkavereiden kanssa, opettajaopinnot antoivat uudenlaisia mahdollisuuksia ymmärtää persoonallisuuksia ja erilaisia oppimisen tapoja. Opintojen myötä Timo hoksasi myös, kuinka tärkeää on pihdata ratkaisuja niin pitkälle kuin mahdollista.

­– Se on valmiiden vastausten sisällä pitämistä. Pitää antaa opiskelijan saada kiksit oppimisesta. Toiset tarvitsevat siihen enemmän syötteitä kuin toiset.

Tällä hetkellä Timo työskentelee koulutuspäällikkönä ammattiopisto Luovilla Muhoksella. Vaikka opettajan työ Kempeleessä oli viiden vuoden jälkeen edelleen kiinnostavaa, eikä Timo ollut suunnitellut työpaikan vaihtoa, Luovin paikka oli niin kiinnostava, että uusi mahdollisuus sai tekemään uuden muutoksen.

Nyt Timolla on 20 henkilön tiimi ja hänen vastuullaan olevia aloja opiskelee 85 opiskelijaa. Timo pitää siitä, että hän tuntee kaikki opiskelijat nimeltä. Erityisoppilaitoksessa toiminta ei ole aina helppoa. Silloin on hienoa, että porukasta löytyy aina uusia ratkaisuja ongelmatilanteisiin. Toisaalta osa opiskelijoista tulee niin läheiseksi, että ihan harmittaa, kun he valmistuvat.

Helmikuussa logistiikan, autoalan ja luonto ja ympäristöalan opiskelijat pääsevät siirtymään upouusiin tiloihin Muhoksella.

– Vasta 2008 minusta tuli opettaja ja nyt minulla on oma koulu, Timo kehaisee pilke silmäkulmassa.

Kiinnostuitko ammatillisesta opettajankoulutuksesta? Lue lisää »

Tagit: